Places of learning, imprisoned bodies and spaces of freedom in 19th and 20th century children’s literature

Authors

  • Lorenzo Cantatore

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/7683

Keywords:

Children’s literature, Home, Game, Architecture, Education

Abstract

Awareness of the close relationship between body, mind and space has recently become a much-discussed issue in educational theory and historical-educational research. This is especially true within children’s literature, which offers a host of insights into the nexus between these concepts. Between the 19th and 20th centuries, a number of authors wrote stories about children who were conditioned, both positively and negatively, by the spaces in which their adventures unfolded, with the home being the perfect embodiment of a spatial representation of education. In the history and practice of play, the idea of “home” contains examples of great pedagogical interest. The contrast between care and forced domestication places children, in terms of how they are represented artistically and historically, at the center of a process brimming with contradictions and moral and emotional tension, all of which are linked specifically to the spaces in which they are born and raised.

References

Augé, M. (1996). Nonluoghi. Introduzione a una antropologia della surmodernità. Milano: Elèuthera.

Bachelard, G. (1970). L’intuizione dell’istante. La psicoanalisi del fuoco. Bari: Dedalo.

Bachelard, G. (1972). La poetica della rêverie. Bari: Dedalo.

Bachelard, G. (1975). La poetica dello spazio. Bari: Dedalo.

Becchi, E. (1996). L’Ottocento. In E. Becchi & D. Julia (Eds.), Storia dell’infanzia, II. Dal Settecento a oggi (pp. 132-206). Roma-Bari: Laterza.

Becchi, E. (2014). Dalla nursery alla stanza del figlio: appunti per una storia. Rivista di storia dell’educazione, I, 19-29.

Cantatore, L. (2015). Parva sed apta mihi. Studi sul paesaggio domestico nella letteratura per l’infanzia del XIX secolo. Pisa: ETS.

Cattaneo, G. (1985). Ma Pel di Carota aveva i pidocchi. La Repubblica, 6 agosto 1985.

Cometa, M. (2017). Perché le storie aiutano a vivere. La letteratura necessaria. Milano: Raffaello Cortina.

Covato, C. (2007). Memorie discordanti: identità e differenze nella storia dell’educazione. Milano: Unicopli.

Defoe, D. (2010). Robinson Crusoe. Milano: Mondadori.

Durand, G. (1972). Le strutture antropologiche dell’immaginario, Bari: Dedalo.

Huizinga, J. (2000). Homo ludens. Torino: Einaudi.

Iori, V. (1996). Lo spazio vissuto. Luoghi educativi e soggettività. Firenze: La Nuova Italia.

Lorz, J. (Ed.) (2015). Louis Bourgeois. Structures of existence: the cells. Munich-London-New York: Prestel.

Macchia, G. (1981). Pirandello o la stanza della tortura. Milano: Mondadori.

Masini, B. (2015). La cena del cuore. Tredici parole per Emily Dickinson. Palermo: RueBallu.

Merleau-Ponty, M. (2005). Fenomenologia della percezione. Milano: Bompiani.

Montessori, M. (1970). Discorso inaugurale in occasione dell’apertura di una “Casa dei bambini” nel 1907. In Ead., La scoperta del bambino (pp. 361-373). Milano: Garzanti.

Norberg-Schulz, C. (1979). Genius Loci. Paesaggio Ambiente Architettura. Milano: Electa.

Pallasmaa, J. (2014). Prefazione. In S. Robinson, Nesting. Fare il nido: corpo, dimora, mente (pp. 11-18). Pordenone: Safarà.

Pérez-Gómez, A. (2007). The space of Architecture: Meaning as Presence and Representation. In S. Holl, J. Pallasmaa & A. Pérez-Gómez, Questions of Perception: Phenomenology of Architecture (pp. 7-26). San Francisco – Tokyo: William Stout Publishers &A+U.

Perrot, M. (1988). Modi di abitare. In A. Corbin, R.-H. Guerand, C. Hall & et al. (Eds.), La vita privata: l’Ottocento (pp. 243-257). Roma-Bari: Laterza.

Perrot, M. (2011). Storia delle camere. Palermo: Sellerio.

Pesare, M. (2009). Abitare ed esistenza. Paideia dello spazio antropologico. Milano-Udine: Mimesis.

Renard, J. (2003). Pel di carota. Milano: Rizzoli.

Robinson, S. (2014). Nesting. Fare il nido: corpo, dimora, mente. Pordenone: Safarà.

Rodari, G. (2009). Grammatica della fantasia. Introduzione all’arte di inventare storie. Trieste: Einaudi Ragazzi.

Savinio, A. (1988). Ascolto il tuo cuore, città. Milano: Bompiani.

Vanni, L. (2007). La borghesia e i suoi giochi. In F. Cambi & G. Staccioli (Eds.), Il gioco in Occidente: storie, teorie, pratiche (pp. 62-81). Roma: Armando.

Zevi, B. (Ed.) (1979). Frank Lloyd Wright. Bologna: Zanichelli.

Published

2017-12-29

How to Cite

Cantatore, L. (2017). Places of learning, imprisoned bodies and spaces of freedom in 19th and 20th century children’s literature. Encyclopaideia, 21(49). https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/7683

Issue

Section

Focus