Inhibitions of the Novum

Authors

  • Gabriele Boselli Independent Researcher

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/10750

Keywords:

Sciences, Inhibition, Impact Factor, Things Themselves, Knowledge

Abstract

Despite the increasing number of researchers, the big amount of fundings and the power of A.I. data processing in every field of knowledge, it’s about one century that really crucial evolutions don’t occur, neither in natural nor in spiritual sciences, somehow comparable to other historical periods, as for example the first thirty years of the last century. The basic sciences, preserved within prestigious disciplinary fences, restricted in their field and stiffened in their form, ignoring the reality as a whole, are inhibited in their most transformative advances. Some of the possible political, economical, linguistic, academic and institutional reasons of this inhibition of the novum are discussed below, hoping to see soon the onset of a truly new paradigm of knowledge.

References

Altbach P. G., Reisberg, L., & Rumbley L. E. (2009). Trends in Global Higher Education: Tracking an Academic Revolution. Paris: Unesco. https://doi.org/10.1163/9789004406155

Baricco, A. (2019). The game. Torino: Einaudi.

Boselli, G. (2009). Sulla pedagogia fenomenologica come scienza valutabile. Encyclopaideia, 13(26). 127-139.

Bostrom, N. (2018). Superintelligenza. Tendenze, pericoli, strategie. Torino: Bollati Boringhieri.

De Cosmo, L. (2019). È arrivata la quantum supremacy? Sì, no, quasi… Le scienze on line, 23 settembre; https://www.lescienze.it/news/2019/09/23/news/e_arrivata_la_quantum_supremacy_si_no_forse_-4554955/. Consultato: 29/02/2020.

Erbetta, A. (2003). Senso della politica e fatica di pensare. Bologna: Clueb.

Feyerabend, P. K. (1979). Contro il metodo. Abbozzo di una teoria anarchica della conoscenza. Milano: Feltrinelli.

Heidegger, M. (1985). Segnavia. Milano: Adelphi.

Husserl, E. (2015). La crisi delle scienze europee e la fenomenologia trascendentale. Milano: Il Saggiatore.

Iori, V., & Bruzzone, D. (2015). Le ombre dell’educazione. Ambivalenze, impliciti, paradossi. Milano: Franco Angeli.

Kojève, A. (2018). L'idea di determinismo nella fisica classica e nella fisica moderna. Milano: Adelphi.

Melucci, A. (2016). Ri-pensare l’educazione negli scenari del post-umano. Encyclopaideia, 20(46). 189-196. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/6459

Polidori, F. (a cura di) (1996). Gilles Deleuze. L’invenzione della filosofia. Aut aut, 1996(276). Firenze: La Nuova Italia.

Sapir, E., & Whorf, B. L. (2017). Linguaggio e relatività. Roma: Castelvecchi.

Sraffa, P. (1986). Saggi. Bologna: Il Mulino.

Published

2020-05-22

How to Cite

Boselli, G. (2020). Inhibitions of the Novum. Encyclopaideia, 24(56), 133–141. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/10750

Issue

Section

Discussions