The Encounter between Biology and Literature in Children’s Novels. An Interdisciplinary Proposal
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/19479Keywords:
Children’s Literature, Biology Education, Narration, Reading Pedagogy, InterdisciplinarityAbstract
The need to be surrounded by stories, through a continuous production of and listening to narrations, is a distinctive feature of humankind. Even biology, although part of the Natural Sciences, is a discipline that “tells stories”, because it has to do with time, with the relationships between organisms and with the depths and transformations of life. Starting from the assumptions of a reading pedagogy that promotes the pleasure of reading among children, without the aim to educate and conform, the purpose of this contribution is to bring out a specific didactic potential scattered throughout children’s novels, to propose interdisciplinary learning-teaching paths in biology at school by including children’s literature in science classes.
References
Angela, P. (1975). La vasca di Archimede. Milano: Garzanti.
Beach, L.R. & Bissell, B.L. (2016). A New Theory of Mind: The Theory of Narrative Thought. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Benedetti, C. (2021). La letteratura ci salverà dall’estinzione. Torino: Giulio Einaudi editore.
Bernardi, M. (2016). Letteratura per l’infanzia e alterità: incanti, disincanti, ambiguità, tracce. Milano: Franco Angeli.
Boero, F. (2011). Information and technology are not enough: we need also knowledge and science. SCIRES-IT, 1(1), 3-12. https://doi.org/10.2423/i22394303v1n1p3
Boero, P. (2014). Il cavallo a dondolo e l’infinito: temi e autori di letteratura per l’infanzia. Novara: Interlinea.
Bruner, J.S. (2003). La mente a più dimensioni. Roma: Laterza. (Original work published 1988).
Bruner, J.S. (2005). Il conoscere: saggi per la mano sinistra. Roma: Armando. (Original work published 1962).
Brockman, J. (Ed.) (2005). Menti curiose: come un ragazzo diventa uno scienziato. Torino: Codice. (Original work published 2004)
Calvino, I. (1991). Perché leggere i classici. Milano: Mondadori.
Cantatore, L. et al. (2020). In cerca di guai: studiare la letteratura per l’infanzia. Bergamo: Edizioni Junior.
Castoldi, M. (2015). Didattica generale. Nuova ed. riveduta e ampliata. Milano: Mondadori Università.
Chambers, A. (2011). Siamo quello che leggiamo crescere tra lettura e letteratura. Modena: Equilibri.
Chambers, A. (2015). Il lettore infinito: educare alla lettura tra ragioni ed emozioni. Modena: Equilibri.
Cometa, M. (2017). Perché le storie ci aiutano a vivere: la letteratura necessaria. Milano: Raffaello Cortina editore.
Dallari, M. (2005). Narrazione e conoscenza. Encyclopaideia, 9 (18), 5-44. Consultato il 27 aprile 2024 https://iris.unitn.it/handle/11572/72684
Dallari, M. (2021). La zattera della bellezza: per traghettare il principio di piacere nell’avventura educativa. Trento: Il Margine.
Demetrio, D. (2012). Educare è narrare: le teorie, le pratiche, la cura. Milano: Mimesis.
Egan, K. (1989). Teaching as storytelling: an alternative approach to teaching and curriculum in the elementary school. Chicago: The University of Chicago Press.
Faeti, A. (1995). I diamanti in cantina: come leggere la letteratura per ragazzi. Prima edizione: “Saggi tascabili.”. Milano: Bompiani.
Frabboni, F. & Pinto Minerva, F. (2014). Una scuola per il duemila: l’avventura del conoscere tra banchi e mondi ecologici. Palermo: Sellerio.
Gherardi, V. (2010). La didattica nella scuola di base: professionalità e strategie nella costruzione dei saperi. Roma: Carocci.
Gottschall, J. (2014). L’istinto del narrare: come le storie ci hanno reso umani. Torino: Bollati Boringhieri. (Original work published 2012).
Gramigna, A. (2013). Lo straordinario e il meraviglioso: riflessioni ed esempi di pedagogia narrativa. Roma: Aracne.
Grandi, W. (2017). Gli ingranaggi sognati: scienza, fantasia e tecnologia nelle narrazioni per l’infanzia e l’adolescenza. Milano: Franco Angeli.
Grilli, G. (2021). Di cosa parlano i libri per bambini: la letteratura per l’infanzia come critica radicale. Roma: Donzelli editore.
Kelly, J. (2014). L’evoluzione di Calpurnia. Milano: Salani.(Original work published 2011).
Lauritzen, C. & Jaeger, M. (1997). Integrating Learning Through Story: The Narrative Curriculum. Albany, N.Y: Delmar Publishers.
Lombardo Radice, G. (1925). Athena Fanciulla: scienza e poesia della scuola serena. Firenze: R. Bemporad & F. Editori. Consultato il 27 aprile 2024 https://archive.org/details/AthenaFanciulla/mode/2up
Longo, C. (2016). Didattica della biologia. Milano: L edizioni.
Marazzi, E. (Ed.) (2016). Miei piccoli lettori …: letteratura e scienza nel libro per ragazzi tra XIX e XX secolo. Milano: Guerini e Associati.
Ministero dell’Istruzione, dell’Università e della Ricerca (2012). Annali della Pubblica Istruzione: Indicazioni nazionali per il curricolo della scuola dell’infanzia e del primo ciclo d’istruzione. Anno LXXXVIII (Numero speciale), Firenze: Le Monnier.
Morton T. (2012). Thinking Ecology: the Mesh, the Strange Stranger, and the Beautiful Soul. In R. Mackay (Ed.), Collapse VI: Geo/Philosophy. Falmouth: Urbanomic.
Nikolajeva, M. (2014). Reading for learning: cognitive approaches to children’s literature. Children’s literature, culture, and cognition, vol. 3. Amsterdam – Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
Re, A. (2010). L’Errore di Cartesio. Ecozon@: European Journal of Literature, Culture and Environment, 1(1), 80-85. https://doi.org/10.37536/ECOZONA.2010.1.1.324
Smorti, A. (1994). Il pensiero narrativo: costruzione di storie e sviluppo della conoscenza sociale. Firenze: Giunti.
Sini, C. & Pievani, T. (2020). E avvertirono il cielo: la nascita della cultura dialogo tra Telmo Pievani e Carlo Sini. Milano: Jaca book.
Snow, C.P. (1970). Le due culture. Edizione originale 1959. Milano: Feltrinelli.
Tornar, C. (2001). Il processo didattico tra organizzazione e controllo. Roma: Monolite Editrice.
Wilson, E.O. (2016). Metà della terra: salvare il futuro della vita. Torino: Codice. (Original work published 2016).
Wilson, E.O. (2018). Le origini della creatività. Milano: Raffaello Cortina editore. (Original work published 2017).
Wulf, A. (2017). L’invenzione della natura le avventure di Alexander von Humboldt, l’eroe perduto della scienza. Roma: Luiss University Press. (Original work published 2015).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Claudia Federici
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.