Crisis of the educational process in marital conflict. A pedagogical study

Authors

  • Maria Teresa Moscato

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/4509

Keywords:

Family, Marital conflict, Family education, Children of divorced, Parents

Abstract

The essay analyses in educational perspective the consequences of marital conflict on educational processes, exploring the social representations about family and education, and thus the dynamics of family conflict and of new reconstructed families. The A. examines also observable outcomes of the educational crisis, in term of school failure; social attitudes with respect to irregularities in familiar composition. The study attempts to outline some methodological principles for education and pedagogical advice. The research makes use of “gray material”, as interview with adult and young people, formative teacher’s group, and works – in the same time – to a critical reading of literature about these topics.

References

Anaclerio, F. (1997). Famiglie interculturali in prospettiva pedagogica. Tesi di laurea inedita. Bologna: Facoltà di Scienze della formazione.

Baldaro Verde, I. (1993). Illusioni d’amore. Milano: Cortina.

Bellingreri, A. (2002). Critica pedagogica dell’amore sincero. Pedagogia e Vita, IX, 3 (pp.120-145).

Bellingreri, A. (2014), La famiglia come esistenziale. Saggio di antropologia pedagogica. Brescia: La Scuola.

Bertolini, P. (1965). Per una pedagogia del ragazzo difficile. Bologna: Malipiero.

Bertolini, P. (1988). L’eros in educazione. Considerazioni pedagogiche. In Bertolini, P., Dallari, M. (Eds.), Pedagogia al limite (pp. 121-154). Firenze: La Nuova Italia.

Bertolini, P. Caronia, L. (1993). Ragazzi difficili. Pedagogia interpretativa e linee di intervento. Firenze: La Nuova Italia.

Caputo, M. (2006). La pedagogia della famiglia fra le scienze dell’educazione. In: M Caputo, & M.T. Moscato Le radici familiari del processo educativo (pp. 7-41). Milano: Unicopli.

Caputo, M. (2012). L’esperienza religiosa nella narrazione di sé. Scritture di studenti universitari. In: M.T. Moscato, R. Gatti, M. Caputo (eds.), Crescere fra vecchi e nuovi dei. L’esperienza religiosa in prospettiva multidisciplinare (pp. 45-69). Roma: Armando.

Catarsi, E. (2007). Educazione familiare e pedagogia della famiglia. Pisa: Edizioni del Cerro.

Contini, M. (Ed), (2010). Molte infanzie, molte famiglie. Roma: Carocci.

Corallo, G. (1961). Pedagogia. Vol I, L’educazione. Torino: SEI. Ora in: Corallo, G. (2009). Educare la libertà. Scelta antologica a cura di M. T. Moscato, Bologna: CLUEB.

Erikson, E. (1964). Introspezione e responsabilità, trad. ital. 1968. Roma: Armando.

Erikson, E. (1980). I cicli della vita, trad. ital. 1982. Roma: Armando.

Fromm, E. (1956). The art of loving. New York: Harper & Row. Trad. it. (1963) L’arte di amare, Milano: Il Saggiatore.

Lewin, K. (1936). Principi di psicologia topologica. Trad. it. (1960) Firenze: Edizioni Organizzazione Speciali, con introduzione di A. Ossicini.

Lewin, K. (1951). Field theory in social science. New York: Harper e Row. Trad. it. (1972) Teoria e sperimentazione in psicologia sociale. Con una introduzione di A. Palmonari.. Bologna: Il Mulino.

Moscato, M.T. (1990). Emigration und Schulbildung: psychologische und pädagogische Ueberlegungen. In: W. Steinig, (ed.), Zwischen den Sthulen - Schuler in ihrer fremden Heimat (pp.240-251). Tostedt: Attikon Verlag.

Moscato, M.T. (1994). Il viaggio come metafora pedagogica. Brescia: La Scuola.

Moscato, M.T. (1999). Famiglie in orizzonti interculturali come problema educativo. In: F. Cristante, M. Cusinato, & F. Morino Abbele (eds.), Dentro la complessità della famiglia. Crisi, risorse e cambiamenti (pp. 209-228). Firenze: Giunti.

Moscato, M.T. (2001). Stili educativi familiari e insuccesso scolastico. In: P. Milani (ed.), Manuale di educazione familiare (pp. 311-320). Trento: Erickson.

Moscato, M.T. (2006). I processi educativi nella famiglie migranti. In: M. Caputo, & M.T Moscato, Le radici familiari del processo educativo (pp. 115-149). Milano: Unicopli.

Moscato, M.T. (2012a). L’oggetto formale della ricerca sull’educazione. Quale fondazione epistemologica per la pedagogia generale? In: AA.VV., Il futuro della ricerca pedagogica e la sua valutazione (pp.374-393). Roma: Armando.

Moscato, M.T. (2012b). Ripensare la pedagogia: passione, illusione, progetto. Education Science and Society, 3(6), 29-54

Moscato, M. T. (2012c). L’educabilità umana e la religiosità; genesi, intrecci, sviluppi. In M.T Moscato, R Gatti, M Caputo (eds.), Crescere fra vecchi e nuovi dei. L’esperienza religiosa in prospettiva multidisciplinare (pp. 130-203). Roma: Armando

Moscato, M.T. (2013). Preadolescenti a scuola. Insegnare nella secondaria di primo grado. Milano: Mondadori.

Oliverio Ferraris, A. (2005). Dai figli non si divorzia. Milano: Rizzoli.

Oliverio Ferraris, A. (1997). Il terzo genitore. Milano: Cortina.

Scabini, E. & Cigoli, V. (2000). Il famigliare. Legami, simboli e transazioni. Milano: Cortina.

Scabini, E.& Iafrate, R. (2003). Psicologia dei legami familiari. Bologna: Il Mulino.

Serra, A. (2004). L’insuccesso scolastico nella scuola media: un’indagine territoriale (Oristano). Tesi di laurea (Bologna: Facoltà di Lettere, a.a. 2003-04). Inedito.

Sternberg, R.J. & Barnes, M.L. (1988) La psicologia dell’amore. Trad. ital. (2007) Milano: Bompiani

Tarozzi, M. (2008). Che cosa è la grounded theory. Roma: Carocci.

Tognetti Bordogna, M. Ed. (1996). Legami familiari e immigrazione. I matrimoni misti. Torino: L’Harmattan Italia.

Vegetti Finzi, S. (2005). Quando i genitori si dividono. Le emozioni dei figli. Milano: Mondadori.

Zanatta, L. (2008). Le nuove famiglie. Bologna: Il Mulino.

Published

2014-10-08

How to Cite

Moscato, M. T. (2014). Crisis of the educational process in marital conflict. A pedagogical study. Encyclopaideia, 18(38), 9–32. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/4509

Issue

Section

Essays