The Connection between School and Politics. Three fields of study for pedagogy

Pierpaolo Triani

Abstract


The connection between school and politics can be studied from pedagogy by examining at least three fields of study, described in this paper. In the first field, pedagogy focuses on school as an object of national and international policies; in the second, it studies the political training carried out by the school through the education of civic and democratic conscience; in the third, it takes into consideration the school as the responsible for its own policy, studying its decision-making processes and its spaces of autonomy. For each of these fields, pedagogy can play a critical and prospective role, first of all proposing its own vision of school. In brief, the paper proposes the principle of school as a common good.

Keywords


School; Politics; Common Good; Democracy; Autonomy

References


Bertagna, G. (2008). Autonomia. Storia, bilancio e rilancio di un’idea. Brescia: La Scuola.

Bertagna, G. (2009). La scuola come bene comune. Profilo istituzionale, in Scholé, La scuola come bene comune: è ancora possibile? Atti del XLVII Convegno di Scholé 2008. Brescia: La Scuola, pp. 17-68.

Bertolini, P. (2003), Educazione e politica, Milano: Raffaello Cortina Editore.

Capitini, A. (a cura di). (1964). L’educazione civica nella scuola e nella vita sociale. Bari: Laterza.

Colombo, M. (2012). Costruire legalità con gli adolescenti, Trento: Erickson.

Consiglio Unione Europea (2018), Raccomandazione relativa alle competenze chiave per l’apprendimento permanente del 22 maggio 2018.

Corradini, L. (1976). Democrazia scolastica. Brescia: La Scuola.

Corradini, L. (2014). La Costituzione nella scuola Ragioni e proposte. Trento: Erickson.

Corradini, L., & Mari, G. (a cura di). (2019). Educazione alla cittadinanza e insegnamento della Costituzione. Milano: Vita e Pensiero.

De Giorgi, F. (2010). L’istruzione per tutti. Storia della scuola come bene comune. Brescia: La Scuola.

Fondazione Giovanni Agnelli (2009). Rapporto sulla scuola in Italia 2009. Bari: Laterza.

Guasti, L. (1999). L’autonomia del sistema pedagogico. Pedagogia e vita, 2, 139-147.

Guasti, L. (2001). Il progetto di riforma della scuola: criteri di ispirazione e nodi problematici, in La riforma della scuola. Quel che resta da pensare. Milano: Glossa, pp. 35-51.

Guasti, L. (2009). La scuola come bene comune. Fondamenti pedagogici, in Scholé, La scuola come bene comune: è ancora possibile? Atti del XLVII Convegno di Scholé 2008. Brescia: La Scuola, pp. 105-134.

Istituto Giuseppe Toniolo (2017). La condizione giovanile in Italia. Rapporto Giovani 2017. Bologna: Il Mulino.

Malizia, G. (2019). Politiche educative di istruzione e formazione. Milano: FrancoAngeli.

Molinari, P., & Riva, E. (a cura di). (2017). Spazi e tempi della cittadinanza. Idee e percorsi interdisciplinari per la didattica. Milano-Udine: Mimesis.

Parricchi, M. (2019), Vivere il mondo. Sentieri di educazione alla cittadinanza, dalla partecipazione all’educazione economica. Milano: FrancoAngeli.

Perucci, C. (1976). L’educazione politica nel quadro dell’educazione permanente, Firenze: Le Monnier.

Santerini, M. (2010). Educare alla cittadinanza. La pedagogia e le sfide della globalizzazione. Roma: Carocci.

Scurati, C. (1997). Pedagogia della scuola. Brescia: La Scuola.

Triani, P. (2011). Disagi dei ragazzi, scuola, territorio. Per una didattica integrata. Brescia: La Scuola.

Triani, P. (2018). La collaborazione educativa. Brescia: Scholé.




DOI: 10.6092/issn.1825-8670/10624

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Pierpaolo Triani

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.