Psychic vulnerability and migratory processes. Some considerations on the sidelines of a research-intervention project

Authors

  • Carlo Orefice University of Siena

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/11622

Keywords:

pedagogy of care, psychic suffering, processes of signification, illness, research-intervention project

Abstract

This article reflects on the value of training of health care professionals (nurses, physiotherapists, professional educators) that find themselves in variously changing and complex settings, and who find themselves interacting with themes, problems and practices related to mental health. Starting from some reflections that emerged with operators involved in a professional training course within a specific research-intervention project (https://www.forwardproject.unisi.it), the contribution questions how a renewed “pedagogy of care” can help these professionals to better understand the nature and the constitutive factors of the process of signification and re-signification of the experience of psychiatric illness, especially when one comes into contact with subjects involved in forced migratory experiences.

References

Aragona, M., Geraci, S., & Mazzetti, M. (a cura di) (2014). Quando le ferite sono invisibili. Vittime di tortura e di violenza: strategie di cura. Bologna: Pendragon.

Baubet, T., Le Roch, K., Bitar, D., & Moro, M. R. (2003). Soigner malgré tout. Tome 1: Trauma, cultures et soins. Grenoble: Ed. La pensée sauvage.

Beneduce, R. (2004). Frontiere dell’identità e della memoria. Etnopsichiatria e migrazioni in un mondo creolo. Milano: Franco Angeli.

Beneduce, R. (2010). Archeologie del trauma. Un’antropologia del sottosuolo. Bari: Laterza.

Beneduce, R. (2019). Etnopsichiatria. Sofferenza mentale e alterità fra Storia, dominio e cultura. Roma: Carocci editore.

Benini, S. (2016). Reti di possibilità. Quando la pedagogia incontra le prassi sanitarie. Milano: Franco Angeli.

Bruzzone, D. & Musi, E. (a cura di) (2007). Vissuti di cura. Competenze emotive e formazione nelle professioni sanitarie. Milano: Guerini.

Coppo, P. (2003). Tra psiche e culture. Elementi di etnopsichiatria. Torino: Bollati Boringhieri.

Coppo, P. (2005). Le ragioni del dolore. Etnopsichiatria della depressione. Torino: Bollati Boringhieri.

Crapanzano, V. (2007). Gli orizzonti della creatività culturale. L’antropologia dell’immaginazione. Torino: Bollati Boringhieri (ed. or. 2004).

Fam, D., Neuhauser, L., & Gibbs, P. (Eds.) (2018). Transdisciplinarity Theory, Practice and Education: The Art of Collaborative Research and Collective Learning. Berlin: Springer.

Fargion, S. (2002). I linguaggi del servizio sociale. Il rapporto teoria-pratica nelle rappresentazioni del processo di lavoro degli assistenti sociali. Roma: Carocci.

Farmer, P. (2005). Pathologies of Power. Health, Human Rights, and the New War on the Poor. Berkeley: University of California Press.

Filiberti, A. & Torre, E. (a cura di) (2010). Il religioso risorsa nella sofferenza psichica. Spunti per un dialogo tra clinica e patologia. Milano: Franco Angeli.

Formenti, L. (a cura di) (2009). Attraversare la cura. Relazioni, contesti e pratiche della scrittura di sé. Trento: Centro Studi Erickson.

Galanti, A. M. (2007). Sofferenza psichica e pedagogia. Educare all’ansia, alla fragilità e alla solitudine. Roma: Carocci.

Giovannetti, M. (a cura di) (2016). Rapporto annuale SPRAR – Sistema di protezione per richiedenti asilo e rifugiati. Roma: Tipografia Grasso.

Harré R. (1994). L’uomo sociale. Milano: Cortina (ed. or. 1979).

Le Breton, D. (2005). La pelle e la traccia. Le ferite de sé. Roma: Meltemi.

Le Breton, D. (2007). Antropologia del dolore. Roma: Meltemi.

Mortari, L. (2006). La pratica dell’aver cura. Milano: Bruno Mondadori.

Nathan, T. (1990). La follia degli altri. Firenze: Ponte alle Grazie.

Nuno Martins, P. (2019). Being Transdisciplinary in Human Sciences: The usefulness of Integrative Medicine in contemporary society. In B. Nicolescu, R. T. Yeh, & A. Ertas (Eds.), Being Transdisciplinary. Fayetteville: ATLAS Publishing, 39-47.

Orefice, C. (2013). Rappresentazioni Sociali e decostruzione pedagogica. Analisi dello stigma nell’ambito della salute mentale. Studi sulla formazione, I, 211-225. https://doi.org/10.13128/Studi_Formaz-13495

Orefice, C. (2016). Unicità e pluralità dell’essere corporeo. Educare alle differenze. In A. Cunti (a cura di), Sfide dei corpi. Identità Corporeità Educazione. Milano: Franco Angeli, 59-70.

Orefice, C. (2018). The Experience of Things. Memory, Photographic Representation and Emotions in Psychiatric Field Research. In M. dos Santos & J. F. Pelletier (Eds), The Social Constructions and Experiences of Madness. Amsterdam: Brill Press, 141-172.

Orefice, C. (2019). Apprendimento, formazione ed educazione degli adulti nell’ambito della salute mentale: le coordinate di un percorso di ricerca. Educational reflective practices journal, 2, 98-113. https://10.3280/ERP2019-002006

Orefice, C. (2020). Lo studio della cura educativa in un’ottica complessa. Lecce: Pensa MultiMedia.

Palmieri, C. (2014). La cura educativa. Riflessioni ed esperienze tra le pieghe dell’educare. Milano. Franco Angeli.

Palmieri, C. & Gambacorti-Passerini, M. B. (2019). Il lavoro educativo in salute mentale. Una sfida pedagogica. Milano: Guerini e Associati.

Perocco, F. (a cura di) (2019). Tortura e migrazioni. Venezia: Edizioni Ca’ Foscari.

Pizza, G. (2015). Antropologia medica. Saperi, pratiche e politiche del corpo. Roma: Carocci.

Portera, A. (2020). Manuale di pedagogia interculturale. Risposte educative nella società globale. Bari: Laterza.

Remotti, F. (a cura di) (2002). Forme di umanità. Milano: Mondadori.

Quaranta, I. & Ricca, M. (2012). Malati fuori luogo. Medicina interculturale. Milano: Cortina.

Sayad, A. (2002). La doppia assenza. Dalle illusioni dell’emigrato alle sofferenze dell’immigrato. Milano: Cortina.

Schön, D. A. (2006). Formare il professionista riflessivo. Per una nuova prospettiva della formazione e dell’apprendimento nelle professioni. Milano: Franco Angeli (ed. or. 1987).

Wenger, E. (1998). Communities of Practice: Learning, Meaning and Identity. Cambridge: Cambridge University Press.

Zannini, L. (2010). Salute, malattia e cura. Teorie e percorsi di clinica della formazione per gli operatori sociosanitari. Milano: Franco Angeli.

Zannini, L. (2015). Fare formazione nei contesti di prevenzione e cura. Modelli teorici, strumenti, narrazioni. Lecce: Pensa MultiMedia.

Published

2021-03-31

How to Cite

Orefice, C. (2021). Psychic vulnerability and migratory processes. Some considerations on the sidelines of a research-intervention project. Encyclopaideia, 25(59), 97-108. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/11622

Issue

Section

Focus