Education in and of poverty. Pedagogical research and (re)signification processes

Authors

  • Lisa Brambilla Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Matilde Pozzo
  • Marialisa Rizzo Università degli studi di Milano-Bicocca

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/11633

Keywords:

New poverty, Urban suffering, Individualization, Social education, meaning making

Abstract

Older and newer forms of vulnerability are manifesting themselves today, denouncing a suffering which is both material and existential, individual and societal. It is particularly evident within urban contexts and amplified by the crumbling of collective belonging and the increasing scarcity of places of participation where responsibility and the commitment to building one’s own personal biography are increasingly delegated to each individual, both materially and symbolically. Two separate pedagogical studies will explore some processes of signification of the experiences connected to new poverty, emphasizing the risks of simplification and normativity identified in some of the current interpretations in the common sense, such as the problematic proximity which these are in danger of sharing with the interpretative premises that shape the same local educational services dedicated to new poverty itself.

References

AA.VV. (2019). Atti del convegno: #cisiamo7. La settima edizione dell’incontro di riflessione e dibattito sul tema delle nuove forme di povertà a Milano. Luoghi e percorsi di ripartenze. Milano: Fondazione Ernesto Pellegrini.

Baldacci, M. (2017). Oltre la subalternità. Praxis e educazione in Gramsci. Roma: Carocci.

Bauman, Z. (2005). Vite di scarto. Roma-Bari: Laterza.

Bauman, Z. (2016). Stranieri alle porte. Bari-Roma: Laterza.

Beck, U. (2000). La società del rischio. Verso una seconda modernità. Roma: Carocci.

Beck, U. (2008). Costruire la propria vita. Quanto costa la realizzazione di sé nella società del rischio. Bologna: il Mulino.

Bertaux, D. (1999). Racconti di vita. La prospettiva etnosociologica (Bichi R., a cura di). Milano: FrancoAngeli.

Biesta, G. J. J. (2006). Beyond Learning. Democratic Education for a Human Future. London and New York: Routledge.

Biolcati-Rinaldi, F. & Giampaglia, G. (2011). Dinamiche della povertà, persistenze e corsi di vita. Quaderni di Sociologia, 56, 151–179. https://doi.org/10.4000/qds.631

Boarelli, M. (2019). Contro l’ideologia del merito. Bari-Roma: Laterza.

Brambilla, L., De Leo, A., Tramma, S. (a cura di) (2014). Vite di città. Trasformazioni territoriali e storie di formazione nel quartiere Bicocca di Milano. Milano: FrancoAngeli.

Brambilla, L. & Tramma, S. (2019). Educare in “tempi bui”. Discorsi d’odio e responsabilità pedagogiche. Metis, 9(2), 85–100. https://doi.org/10.30557/MT00099

Caritas Ambrosiana-Osservatorio diocesano delle povertà e delle risorse (a cura di) (2018). La povertà nella Diocesi ambrosiana. Dati 2017. Milano: Fondazione Luigi Moneta.

Caronia, L., Besoli, S. (a cura di) (2018). Il senso della realtà. L’orizzonte della fenomenologia nello studio del mondo sociale. Macerata: Quodlibet.

Cornacchia, M., Tramma, S. (a cura di) (2019). Vulnerabilità in età adulta. Uno sguardo pedagogico. Roma: Carocci.

Gallino, L. (2001). Il costo umano della flessibilità. Roma-Bari: Laterza.

Ghigi, R. (2018). Ritorno al corpo. Epistemologie femministe e realtà sociali. In L. Caronia, S. Besoli (a cura di). Il senso della realtà. L’orizzonte della fenomenologia nello studio del mondo sociale. Macerata: Quodlibet (pp. 131–150).

Gui, L. (1996). L'utente che non c'è. Emarginazione grave, persone senza dimora e servizi sociali. Milano: FrancoAngeli.

Iori, V., Rampazi, M. (2008). Nuove fragilità e bisogni di cura. Milano: Unicopli.

Jedlowski, P. (2001). Sociologia fenomenologica e critica sociale. Quaderni di teoria Sociale, 1(I), 43–56.

Jedlowki, P. (2018). Il mondo dato per scontato. Conversazioni quotidiane e costruzione sociale della realtà. In L. Caronia, S. Besoli (a cura di). Il senso della realtà. L’orizzonte della fenomenologia nello studio del mondo sociale. Macerata: Quodlibet (pp. 119–130).

Kumar, K. (2000). Le nuove teorie del mondo contemporaneo. Dalla società post-industriale alla società post-moderna. Torino: Einaudi.

Morrone, A., Reynaudo, M. (a cura di) (2011). Impoverimento e povertà. Percorsi di vita e servizi a Roma e Torino. Torino: Edizioni Gruppo Abele.

Murgia, A. (2010). Dalla precarietà lavorativa alla precarietà sociale. Biografie in transito tra lavoro e non lavoro. Bologna: I libri di Emil.

Negri, N. (2006). La vulnerabilità sociale. I fragili orizzonti delle vite contemporanee. Animazione Sociale, 205, 14–19.

Palmieri, C. (2003). La cura educativa. Riflessioni ed esperienze tra le pieghe dell’educare. Milano: FrancoAngeli.

Palmieri, C. (a cura di) (2012). Crisi sociale e disagio educativo. Spunti di ricerca pedagogica. Milano: FrancoAngeli.

Pasolini, P. P. (2003). Lettere luterane. Il progresso come falso progresso (1976). Torino: Einaudi.

Petrillo, A. (2018). La periferia nuova. Disuguaglianza, spazi, città. Milano: FrancoAngeli.

Ravazzini, M., Saraceno, B. (a cura di) (2012). Souq 2012. Le sfide della felicità urbana. Milano: Il Saggiatore.

Revelli, M. (2010), Poveri, noi. Torino: Einaudi.

Santerini, M. (2019). Pedagogia socio-culturale. Milano: Mondadori.

Schiavi, G. (2018). Le due città. In AA.VV. (a cura di) Osservatorio Milano 2018. Comune di Milano-Assolombarda (pp. 13–18). Retrieved October 8, 2020 from https://www.osservatoriomilanoscoreboard.it/sites/default/files/2018-06/Osservatorio-Milano-2018-ITA.pdf.

Sennett, R. (1999). L’uomo flessibile. Le conseguenze del nuovo capitalismo sulla vita personale. Milano: Feltrinelli.

Sennett, R. (2004). Rispetto. La dignità umana in un mondo di diseguali. Bologna: il Mulino.

Sgritta, G. B. (2011). Nuovi poveri, vecchie povertà. La Rivista delle Politiche Sociali, 2.

Siza, R. (2018). Manuale di progettazione sociale. Milano: FrancoAngeli.

Tramma S. (2005). Educazione e modernità. La pedagogia e i dilemmi della contemporaneità. Roma: Carocci.

Tramma, S. (2009). Che cos’è l’educazione informale. Roma: Carocci.

Tramma, S. (2015). Pedagogia della contemporaneità. Educare al tempo della crisi. Roma: Carocci.

Tramma, S. (2019). L’educazione sociale. Bari-Roma: Laterza.

West, L. (2016). Distress in the city. Racism, fundamentalism and a democratic education. London: UCL Institute of Education Press.

Published

2021-03-31

How to Cite

Brambilla, L., Pozzo, M., & Rizzo, M. (2021). Education in and of poverty. Pedagogical research and (re)signification processes. Encyclopaideia, 25(59), 109–135. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/11633

Issue

Section

Focus