The Community “Put to the Test”. A Pedagogy-Driven Pilot-Research for the Construction of a Vademecum

Authors

  • Elisabetta Musi Università Cattolica del Sacro Cuore https://orcid.org/0000-0003-0484-5679

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/19703

Keywords:

Prison, Reintegration, Probation System, Restorative Justice, Community

Abstract

The institution of “probation,” a form of judicial probation aimed for adults, was rewied by the recent justice reform law (Cartabia Reform, Dec. 30, 2022), where, even in the rewied version, was confirmed its high civic and reeducational value. Through probation, offenders can realize the paths to change own critical reinterpretation of their behavior. This is an interpretation of punishment that preserves its retributive value, but the challenge that institutions and associations take as welcoming these people into the activities and projects of a (re)educational nature, gives this particular penal measure a restorative purpose too. Probation concerns first and foremost the offender, it also verifies the skills, resilience, and responsibility of those it accommodates. With these premises, in 2023 a collaboration between some professors of the Catholic University of the Sacred Heart and the Piacenza Volunteer Service Center led to the realization a training course and later a Research involving the Associations that take in the people on probation.

References

Bertolini, P., & Caronia, L. (2015). Ragazzi difficili. Pedagogia interpretativa e linee di intervento. Milano: FrancoAngeli.

Cartabia, M., & Ceretti, G. (2020). Un’altra storia inizia qui. Milano: Bompiani.

Castignoli, V., & Paganini, G. (2021). La scrittura che ripara. La valenza educativa della scrittura autobiografica in un’esperienza di “messa alla prova”. Milano: FrancoAngeli.

Cherry S. (2010). Transforming Behaviour: Pro-social Modelling in Practice (2nd ed.). London: Willan. https://doi.org/10.4324/9781315084633

D’Agostino F. (1982). Le buone ragioni della teoria retributiva della pena, Iustitia 35, 236-259.

Decembrotto, L., & De Rocco, G. (2023). Ricerca educativa in carcere: sfide per un dibattito aperto, Studium Educationis 24(2), 64-72, https://doi.org/10.7346/SE-022023-06

Dei-Cas, E. A. A. (2021). Qualche considerazione in tema di giustizia riparativa nell’ambito della legge delega Cartabia. Archivio penale 3, 1-18.

Di Tommaso, G. (2023). La giustizia riparativa dagli albori alla riforma Cartabia. FrancoAngeli: Milano.

Furia, A. (2021). Ricucire trame, ricreare legami. Solidarietà e cura di fronte alla crisi della democrazia contemporanea. In C. Faraco, & M. P. Paternò (eds.). Cura e cittadinanza. Storia, filosofia, diritto (pp. 141-160). Napoli: Editoriale Scientifica.

Habermas, J. (1998). L’inclusione dell’altro. Studi di teoria politica. Milano: Feltrinelli.

HM Inspectorate of Probation (2024). The interventions landscape for probation services: delivery, challenges, and opportunities. Research & Analysis Bulletin, 02, 1-45.

Kirkwood, S., & Hamad, R. (2019). Restorative justice informed criminal justice social work and probation services, Probation Journal 66(4), 398-415. https://doi.org/10.1177/0264550519880595

Lattari, P. (2021). La giustizia riparativa. Una giustizia «umanistica». Una cultura dell’«incontro» per ogni conflitto. Milano: Key Editore.

Mannozzi, G., & Lodigiani, G. A. (2015) (Eds.). Giustizia riparativa. Ricostruire legami, ricostruire persone. Bologna: il Mulino.

Mantovani, F. (2017). Diritto penale. Parte generale. Padova: Cedam.

Musumeci, C., & Ferraro, G. (2014). L’assassino dei sogni. Lettere fra un filosofo e un ergastolano. Rimini: Nuovi equilibri.

Nugnes, F. (2022). La funzione rieducativa della pena: quali prospettive nell’attuale sistema amministrativo penitenziario?. JUS – Rivista di Scienze giuridiche. A cura della Facoltà di Giurisprudenza dell’Università Cattolica di Milano, 2/2022, 232-285. https://doi.org/10.26350/18277942_000075

Pagano, R. (2019). Istituto della “messa alla prova” e rieducazione. Questioni e temi pedagogico/educativi. Formazione, lavoro, persona VI(17), 16-28.

Pugiotto, A. (2019). Caino, il diritto e i diritti di Caino. Lo Stato 7(13), 293-304.

Randall, M., & Haskell, L. (2013). Trauma-Informed Approaches to Law: Why Restorative Justice Must Understand Trauma and Psychological Coping Must Understand Trauma and Psychological Coping. Dalhousie Law Journal 36(2), 501-533.

Travaglia Cicirello, T. (2016). L’affidamento in prova al servizio sociale: da misura “alternativa” alla detenzione a “misura penale di comunità” a contenuto riparativo? Giurisprudenza italiana, 1535-1540. Retrieved from https://hdl.handle.net/11570/3123275

Vacchelli, E. (2023). Il World Café come tecnologia del dibattito. In A. Giorgi, M. Micol, & E. Vacchelli (Eds.), Metodi creativi in pratica. Un laboratorio aperto (pp. 17-22). Bergamo: Università degli Studi di Bergamo.

Volterrani, A., & Luciano, S. (2021). Lo sviluppo sociale delle comunità. Come il terzo settore può rendere protagoniste, partecipative e coese le comunità territoriali. Bologna: Fausto Lupetti Editore.

Ziccone, P. (2021), Verso Ninive. Conversazioni su pena, speranza, giustizia riparativa. Soveria Mannelli (CZ): Rubettino.

Published

2024-08-08

How to Cite

Musi, E. (2024). The Community “Put to the Test”. A Pedagogy-Driven Pilot-Research for the Construction of a Vademecum. Encyclopaideia, 28(69), 43–57. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/19703

Issue

Section

Focus