The silent face of school dropout: When school loses its meaning
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/21396Keywords:
School dropout, Youth discomfort, Search for meaning, Meaninglessness, Existential educationAbstract
The phenomenon of early school leaving has worrying dimensions in Italy, both in its explicit (according to recent ISTAT data from 2023 on Early Leaving From Education And Training) and implicit form (as shown by the latest INVALSI Report of 2024). Although there is, in general, a slight improvement compared to the surveys of previous years, the situation still appears discouraging. Especially if, alongside these types of early school leaving, we consider a third one that normally escapes quantitative surveys and the usual interpretations of the phenomenon: a silent and creeping form that coincides with the waste of the potential for emotional and existential development of young people. This paper focuses on the latter aspect and on the need to identify possible pedagogical responses to rediscover the meaningfulness of the school experience.References
Alivernini, F., & Lucidi, F. (2011). Relationship between social context, self-efficacy, motivation, academic achievement, and intention to drop out of high school: A longitudinal study”. The Journal of Educational Research, 104(4), 241-252. https://doi.org/10.1080/00220671003728062
Ammaniti, M. (2018). Adolescenti senza tempo. Milano: Cortina.
Arioli, A. (2013). Questa adolescenza ti sarà utile. La ricerca di senso come risorsa per la vita. Milano: FrancoAngeli.
Autorità Garante per l’Infanzia e l’Adolescenza (AGIA) (2022). La dispersione scolastica in Italia: un’analisi multifattoriale. Roma: Eurosia.
Barone, P. (2009). Pedagogia dell’adolescenza. Milano: Guerini.
Barone, P. (2018) (Ed.). Vite di flusso. Fare esperienza di adolescenza nell’epoca post-moderna. Milano: FrancoAngeli.
Bask, M., Salmela-Aro, K. (2013). Burned out to drop out: Exploring the relationship between school burnout and school dropout. Eur J Psychol Educ 28, 511–528. https://doi.org/10.1007/s10212-012-0126-5
Batini, F. (Ed.) (2002). La scuola che voglio. Idee, riflessioni, azioni, contro il disagio e la dispersione scolastica. Arezzo: Editrice Zona.
Batini, F. (2023). Un panorama lunare: la dispersione scolastica. RicercAzione, 15(1), 19-31. https://doi.org/10.32076/RA15101
Batini, F., & & Bartolucci M. (Eds.) (2016). Dispersione scolastica.* Ascoltare i protagonisti per comprenderla e prevenirla.* Milano: FrancoAngeli.
Batini, F., & D’Ambrosio M. (Eds.) (2009). Riscrivere la dispersione: scrittura e orientamento narrativo per la prevenzione. Napoli: Liguori.
Bauman, A. (2002). Il disagio della postmodernità. Milano: Mondadori.
Benasayag, M., & Schmit, G. (2004). L’epoca delle passioni tristi. Milano: Feltrinelli.
Bertolini, P. (2001). Pedagogia fenomenologica: genesi, sviluppo, orizzonti. Firenze: La Nuova Italia.
Bertolini, P., & Caronia, L. (2015). Ragazzi difficili. Pedagogia interpretativa e linee di intervento. Milano: FrancoAngeli.
Biesta, G.J.J. (2009). Good education in an age of measurement: on the need to reconnect with the question of purpose in education. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21, 33–46. https://doi.org/10.1007/s11092-008-9064-9
Biesta, G.J.J. (2010). Good Education in an Age of Measurement: Ethics, Politics, Democracy. London: Routledge.
Biesta, G.J.J. (2022). Riscoprire l’insegnamento. Milano: Raffaello Cortina.
Biesta, G.J.J. (2023). Oltre l’apprendimento. Un’educazione democratica per umanità future. Milano: FrancoAngeli.
Biglietti, S. (2024). Riprendere ad apprendere con adolescenti sull’orlo dell’abbandono. Approcci e metodi per allestire ambienti di apprendimento attivanti. Animazione Sociale 372(4), 61-96.
Bruzzone, D. (2001). Autotrascendenza e formazione. Esperienza esistenziale, prospettive pedagogiche e sollecitazioni educative nel pensiero di Viktor E. Frankl. Milano: Vita e Pensiero.
Bruzzone, D. (2007). Ricerca di senso e cura dell’esistenza. Il contributo di Viktor E. Frankl a una pedagogia fenomenologico-esistenziale. Trento: Erickson.
Bruzzone, D. (2022). La vita emotiva. Brescia: Morcelliana.
Bruzzone, D. (2024). Dare il cuore a ciò che vale. L’educazione affettiva e il superamento del narcisismo. Rivista Lasalliana 91(4), 441-449.
Caronia, L. (2011). Fenomenologia dell’educazione. Intenzionalità, cultura e conoscenza in pedagogia. Milano: FrancoAngeli.
Caronia, L. (2022). The evidence-based cargo-cult and the de-moralization of (educational) decision-making: A critical reflection. Paideutika, 18(35), 41–53. https://doi.org/10.57609/paideutika.vi35.2147
Cattellino, E. (2010) (Ed.). Rischi in adolescenza, Comportamenti problematici e disturbi emotivi. Roma: Carocci.
Cetorelli, A.M. (2002). Quale formazione per i docenti che operano in situazioni di dispersione scolastica e di marginalità. In F. Batini (Ed.). La scuola che voglio. Idee, riflessioni, azioni, contro il disagio e la dispersione scolastica (pp. 71-83). Arezzo: Editrice Zona.
Chiappelli, T., & Guetta, S. (2020). La scuola abbandonata. Il contrasto alla dispersione scolastica attraverso l’orientamento formativo: riflessioni su una ricerca e strategie di intervento. Ariccia: Aracne.
Chiusaroli, D. (2023). Il contributo della didattica nella dispersione scolastica. Roma: Edizioni Universitarie Romane.
Colombo, M. (2010). Dispersione scolastica e politiche per il successo formativo. Trento: Erickson.
Dalton, B., Glennie, E., & Ingels, S. J. (2009). Late high school dropouts: Characteristics, experiences, and changes across cohorts. National Center for Education Statistics, Institute of Education Sciences. Washington, DC: U.S. Department of Education. Consultato il 28 febbraio 2025 https://nces.ed.gov/pubs2009/2009307.pdf
Daniele, K. (2024). Il disagio degli adolescenti. Tornare a educare a scuola per promuovere la salute mentale. Milano: FrancoAngeli.
Demetrio, D. (1990). Educatori di professione. Pedagogia e didattiche del cambiamento nei servizi extra-scolastici. Firenze: La Nuova Italia.
Dewey, J. (1961). Come pensiamo. Firenze: La Nuova Italia.
Dewey, J. (1999). Esperienza e educazione. Milano: Cortina.
Eurostat. (2023). Statistics on young people neither in employment nor in education or training. Consultato il 28 febbraio 2025 https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/SEPDF/cache/44911.pdf
Eurostat (2024). Early leavers from education and training. Consultato il 28 febbraio 2025. https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/SEPDF/cache/1150.pdf
Folloni, G., Sturaro, C., & Vittadini, G. (2021). Lo sviluppo delle competenze non cognitive negli studenti trentini. RicercAzione, 13(1), 107-146. https://doi.org/10.32076/RA13102
Frankl, V. E. (2000). Dio nell’inconscio. Psicoterapia e religione. Brescia: Morcelliana.
Frankl, V.E (2005). Logoterapia e analisi esistenziale. Brescia: Morcelliana.
Frankl, V. E. (2010). Senso e valori per l’esistenza. La risposta della logoterapia. Roma: Città Nuova.
Fontana, M. P. (2011). Competenze progettuali e strumenti operativi del team docente. In R. Viganò, G. Brex, & Goisis C. (Eds). Per il gusto di apprendere. La didattica come risorsa contro il disagio (pp. 175-196). Milano: FrancoAngeli.
Formella, Z., Iacomini, E., & Szpringer, M. (2012). La relazione con l’educatore maturo come fattore di protezione nel disagio adolescenziale. Orientamenti Pedagogici, 59(1), 57-73.
Guardini R. (1987). Persona e libertà. Saggi di fondazione della teoria pedagogica. Brescia: La Scuola.
Gentile, M., Pisanu F., Perinelli E., & Cerni T. (2023). Promuovere a scuola le competenze non-cognitive: risorse per la ricerca, la formazione e la consulenza. RicercAzione, 15(1), 63-83. https://dx.doi.org/10.32076/RA15104
Guasti, L. (1999). Un curricolo centrato sul significato. Pedagogia e Vita, 4, 143-150.
Hattie, J. (2008). Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. London: Routledge. https://doi.org/10.1080/00071005.2011.584660
Heyne, D., Gren-Landell, M., Melvin, G., & Gentle-Genitty, C. (2019). Differentiation between school attendance problems: Why and how? Cognitive and Behavioral Practice, 26(1), pp. 8-34. https://doi.org/10.1016/j.cbpra.2018.03.006
Hooks, B. (2020). Insegnare a trasgredire. L’educazione come pratica della libertà. Milano: Meltemi.
Indellicato, R. (2020). La dispersione scolastica nel terzo millennio. Analisi e prospettive tra vecchi bisogni e nuove sfide. Lecce: Pensa Multimedia.
INVALSI. (2024). Rapporto Nazionale 2024. Roma. Consultato il 28 febbraio 2025 https://invalsi-areaprove.cineca.it/index.php?get=static&pag=materiale_approfondimento
ISTAT. (2023). Noi Italia 2024. Istruzione. Consultato il 28 febbraio 2025 https://noi-italia.istat.it/pagina.php?id=3&categoria=5&action=show&L=0
Iori, V. (1988). Essere per l’educazione. Fondamenti di un’epistemologia pedagogica. Firenze: La Nuova Italia.
King, E. M., Orazem, P. F., & Paterno, E. M. (2016). Promotion with and without learning: Effects on student enrollment and dropout behavior. The World Bank Economic Review, 30(3), 580-602. https://doi.org/10.1093/wber/lhv049
Konishi, C., & Wong, T.K. (2018). Relationship and school success: From a social-emotional learning perspective. Health and Academic Achievement, 104, 103-122.
La Marca, A. (2016). Motivazione. Strategie e metodologie innovative per vincere la noia a scuola. Scuola Italiana Moderna, 78-80.
Lloyd, C. B., El Tawila, S., Clark, W. H., & Mensch, B. S. (2003). The impact of educational quality on school exit in Egypt. Comparative Education Review, 47(4). 444-467. https://doi.org/10.1086/378247
Lucangeli, D. (2019). Cinque lezioni leggere sull’emozione di apprendere. Trento: Erickson.
Massa, R., (1997). Cambiare la scuola. Educare o istruire? Roma: Laterza.
Mesa, D. (2006). Disagio scolastico e ambienti sociali: le risorse e i vincoli. In P. Triani (Ed.), Leggere il disagio scolastico. Modelli a confronto (pp. 57-80). Roma: Carocci.
Momo, M. S., Cabus, S. J., De Witte, K., & Groot, W. (2019). A systematic review of the literature on the causes of early school leaving in Africa and Asia. Review of Education, 7(3), 496-522.
OECD (2024). Education at a Glance 2024: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/c00cad36-en
Mortari, L. (2003). Apprendere dall’esperienza. Il pensare riflessivo della formazione. Roma: Carocci.
Ogresta, J., Rezo, I., Kožljan, P., Paré, M.-H., & Ajduković, M. (2021). Why Do We Drop Out? Typology of Dropping Out of High School. Youth & Society, 53(6), 934-954. https://doi.org/10.1177/0044118X20918435
Palmieri, C. (2013). Crisi sociale e disagio educativo. Spunti di ricerca pedagogica. Milano: FrancoAngeli.
Pietropolli Charmet ,G. (2008). Fragile e spavaldo. Ritratto dell’adolescente di oggi. Roma–Bari: Laterza.
Ricci, R. (2019). La dispersione scolastica implicita. INVALSIopen, 1. Consultato il 28 febbraio 2025 https://www.invalsiopen.it/wp-content/uploads/2019/10/Editoriale1_ladispersionescolasticaimplicita.pdf
Riva, M. (2015). La scuola come sistema di relazioni, emozioni e affetti. In ascolto della vita emotiva. Pedagogia Oggi, 2, 21-39.
Sala, A., Punie, Y., Garkov, V. & Cabrera Giraldez, M., (2020). LifeComp: The European Framework for Personal, Social and Learning to Learn Key Competence. Luxembourg: Publications Office of the European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2760/302967
Sartre, J. P. (1946). L’esistenzialismo è un umanismo. Milano: Mursia.
Triani, P., Ripamonti, E., & Pozzi A. (Eds.) (2015). Centra la scuola. Interventi di sistema per la grave dispersione scolastica. Milano: Vita e Pensiero.
Triani, P. (2016). Promuovere il successo formativo e prevenire la dispersione scolastica. Milano: EDUcatt.
Vezzani, B., & Tartarotti, L. (1988). Benessere/malessere nella scuola. Una ricerca tra gli studenti della scuola secondaria. Milano: Giuffré.
Viganò, R. (2011), Introduzione. In R. Viganò, G. Brex, & C. Goisis (Eds.). Per il gusto di apprendere. La didattica come risorsa contro il disagio (pp. 11-16). Milano: FrancoAngeli.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Antonella Arioli

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.