What steps toward school learning?

Authors

  • Federico Batini

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/5536

Keywords:

School Dropout, Learning, Teaching to Learning Objectives, Skills (Competencies), Crisis Systems Education

Abstract

The Italian school has been in crisis for some time. The reforms put into practice do not seem able to solve the main problems (dispersion, effectiveness in terms of learning, perceived significance, differences). The disciplinary and recurrence settings of infinite modes have already been shown not to be able to produce results in this area (Trinchero, 2013; Batini, ed., 2015), on the contrary they actively contribute to the production of indexed issues. The paper examines the motivations and processes that contribute to keep alive - despite plural regulations productions - the primacy of the subject content within the education system and suggests some steps that could be taken in the direction of the school of learning. That is a school whose objective is the centrality of the students and the learning process.

References

A.A.V.V. (2008). Competenze ed educazione degli adulti. Focus on Lifelong Lifewide Learning, 2(10).

Batini, F. (2014). Insegnanti e competenze. In L. Balduzzi, D. Mantovani, M. T. Tagliaventi, D. Tuorto, & I. Vannini (Eds), La professionalità dell’insegnante. Valorizzare il passato, progettare il futuro (pp. 295-304). Roma: Aracne. DOI: 10.4399/978885487395738.

Batini, F. (2013). Insegnare per competenze. Torino: Loescher.

Batini, F. (2009). Orientamento e competenze chiave. In Provincia di Arezzo, Ansas & Invalsi (2009), Fare e parlare. Benchmark e indicatori di qualità per gli interventi nelle classi del biennio (pp. 63-99). Firenze: Esuvia.

Batini, F. (Ed.) (2015). OCSE: Skills Outlook 2013. Primi risultati della ricerca sulle competenze. Torino: Loescher.

Batini, F. (Ed.) (2013). Verso le competenze chiave. Lecce-Brescia: Pensa M.

Batini, F., Manna, F., & Mottana, P. (2013). Il disagio nella relazione educativa. Focus on Lifelong Lifewide Learning, 8(22). Retrieved from http://rivista.edaforum.it/numero22/monografico_Batini.html.

Batini F., Cini S., & Paolini, A. (2012). Le sedici competenze di base. Lecce-Brescia: Pensa M.

Batini, F., Gadotti, M., Mayo, P., Reggio, P., & Surian, A. (2008). Competenze e diritto all’apprendimento. Massa: Transeuropa (a cura di F. Batini e A. Surian).

Bombardelli, O. (Ed.) (2001). La scuola alla prova, Labirinti 52. Trento: Università degli Studi di Trento.

Brunello, P., Capone, A., Carrozzino, T., Giovannini, D., Giusti, S., & Ferretti, F. (2011). Valutare le competenze nel sistema scolastico. Pensa Multimedia: Lecce.

Buchberger, F., Campos, B. P., Kallos, D., & Stephenson, J. (Eds.) (2000). Green Paper on Teacher Education in Europe. High Quality Teacher Education for High Quality Education and Training, Umeå, Sweden, TNTEE Thematic Network on Teacher Education in Europe, LITU: Peter Eriksson.

European Commission (2012). Ripensare l'istruzione: investire nelle abilità in vista di migliori risultati socioeconomici. Bruxelles.

European Commission/EACEA/Eurydice (2015). The Teaching Profession in Europe: Practices, Perceptions, and Policies. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

ET 2020 (2009). Un quadro strategico per la cooperazione europea nel settore dell’istruzione e della formazione (Conclusioni del Consiglio del 12 maggio 2009 su ET 2020) (2009/C 119/02). Bruxelles. Retrieved from http://eur-lex.europa.eu/.

Isfol (2012). La dispersione formativa: dall’analisi dei percorsi di rischio alla riattivazione delle reti di supporto (Isfol Occasional Paper, 5). Roma: Isfol.

Luzzato, G. (2001). Insegnare a insegnare. I nuovi corsi universitari per la formazione dei docenti. Roma: Carocci.

OECD (2012). Grade Expectations: How Marks and Education Policies Shape Students’ Ambitions. Oecd Pubblishing. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1787/9789264187504-en.

OECD (2013). OECD Skills Outlook 2013: First Results from the Survey of Adult Skills. OECD Publishing. Retrieved from http://dx.doi.org/10.1787/9789264204256-en.

Trinchero, R. (2013). Costruire, valutare certificare competenze. Proposte di attività per la scuola. Milano: Angeli.

Zaggia, C. (2008). L’Università delle competenze. Milano: Angeli.

Downloads

Published

2015-10-29

How to Cite

Batini, F. (2015). What steps toward school learning?. Encyclopaideia, 19(42). https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/5536

Issue

Section

Focus