An unexpected encounter: educational science and psychoanalysis in the phenomenological pedagogy of Piero Bertolini
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/6325Keywords:
Psychoanalysis, Pedagogy, Phenomenology, EducationAbstract
The present paper offers a reflection on the interconnections between pedagogy and psychoanalysis as interpreted in the phenomenological pedagogy of Piero Bertolini. Interest in the topic is justified by the fact that throughout his work (especially in Bertolini, 1988; 2005) this author himself repeatedly argued for the existence of such links. In the current paper, I outline and analyse some key points of intersection between phenomenological pedagogy and the psychoanalytical perspective. Specifically, I examine the theoretical bases justifying a comparison of these two sciences, the core thematic affinities between them, and finally the implications for the practice of phenomenological pedagogy that arise from this interdisciplinary encounter.References
Becchi, E. (2006). Un’educazione della mente: proposte pedagogiche dalla psicoanalisi. In M. Tarozzi (Ed.), Direzioni di senso. Studi in onore di Piero Bertolini (pp. 325-336). Bologna: Clueb.
Bertolini, P. (1988). L’esistere pedagogico: ragioni e limiti di una pedagogia come scienza fenomenologicamente fondata. Firenze: La Nuova Italia.
Bertolini, P. (2001). Pedagogia fenomenologica: genesi, sviluppo, orizzonti. Firenze: La Nuova Italia.
Bertolini, P. (2004). L’avventura pedagogica di Riccardo Massa. In A. Rezzara (Ed.), Dalla scienza pedagogica alla clinica della formazione. Sul pensiero e l'opera di Riccardo Massa (pp. 39-54). Milano: FrancoAngeli.
Bertolini, P. (2005). Ad armi pari. La pedagogia a confronto con le altre scienze sociali. Torino: Utet Libreria.
Bertolini, P. & Caronia, L. (1993). Ragazzi difficili. Pedagogia interpretativa e linee d’intervento. Scandicci (Fi): La Nuova Italia.
Biswanger, L. (1970). Per un’antropologia fenomenologica. Milano: Feltrinelli.
De Monticelli, R. (2000). La conoscenza personale. Introduzione alla fenomenologia (2° ed.). Milano: Guerini e Associati.
Galimberti, U. (2011). Psichiatria e fenomenologia (4° ed.). Milano: Feltrinelli.
Husserl, E. (1961). La crisi delle scienze europee e la fenomenologia trascendentale. Milano: Il Saggiatore.
Jaspers, K. (1978). Filosofia, libro I: Orientazione filosofica nel mondo. Torino: Utet.
Jung, C.G. (1942). Il problema dell’uomo nella psicologia moderna. Torino: Einaudi.
Massa, R. (Ed.) (1990). Istituzioni di pedagogia e scienze dell’educazione (6° ed.). Roma-Bari: Laterza.
Massa, R. (Ed.) (1992). La clinica della formazione. Milano: FrancoAngeli.
Massa, R. (1997). Cambiare la scuola. Educare o istruire? Bari: Laterza.
Palombi, F. (2002). Il legame instabile. Attualità del dibattito psicoanalisi-scienza. Milano: FrancoAngeli.
Riva, M.G. (2001). Studio “clinico” sulla formazione. Milano: FrancoAngeli.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Elisabetta Biffi
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (full legal code).