Re-thinking education in the scenarios of the post-human

Authors

  • Agostina Melucci

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/6459

Keywords:

Post-Human, Globalization, Sciences, Technologies, Pedagogy

Abstract

It is often written about a human figure, different in its faculty and its intentional structure than that lived and studied for three thousand years till now: the Post-Human.  Modifications of the physical basis (DNA, RNA, drugs) are always more widespread. Of course, the question "who is the man?" should be further reformulated as a result of globalization, computerization and particularly because of the development of science and technology: not "who is man?" is now the question, but what man's structures of thought are becoming, how humanity is evolving, through various types of prosthetic use and continuous reintegration at high intensity, the way man feels and acts. The same for the questions "Who's the baby?", or any age group and condition. In the Italian school, the historic core of the European one, the issue is object of progressive awareness and the challenge is to communicate to young people the foundation of identity and the light of scientific and cultural tradition of the West in order to bring up them about the necessary changes and ethically desirable ones. As well as to teach them how fighting against those not recommended.

References

AA.VV. (2014). Fisica estrema. Roma: Editoriale Le Scienze.

Accarino, B. (Ed.) (2015). Antropocentrismo e post-umano. Sesto San Giovanni: Mimesis.

Braidotti, R. (2014). Il postumano. La vita oltre l’individuo, oltre la specie, oltre la morte. Roma: DeriveApprodi.

Cattaneo, F. (2009). Luogotenente del nulla. Heidegger, Nietzsche e la questione della singolarità. Bologna: Pendragon.

Farci, M. (2008). Lo sguardo tecnologico. Il post-umano e la cultura dei consumi. Milano: Franco Angeli.

Flamminio, L. (2009). Tecnologica-mentis. Milano: Franco Angeli.

Foucault, M. (1966). Le mots et les choses. Une archeologie des sciences humanes. Paris: Gallimard. Trad. It. (1985). Le parole e le cose. Un'archeologia delle scienze umane. Milano: Rizzoli.

Heidegger, M. (1995). Nietsche (scritti vari 1936-46). Trad. It. Milano: Adelphi.

Husserl, E. (1959). Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzendentale Phänomenologie. l’Aja: Martinus Nijoff’s Boekhandel. Trad. It. (1987). La crisi delle scienze europee e la fenomenologia trascendentale. Milano: Il Saggiatore.

Longo, G.O. (2003). Il simbionte. Prove di umanità futura. Roma: Meltemi.

Mancini, I. (1990). L’Ethos dell’Occidente. Genova: Marietti.

Marini, L., & Carlino, A. (Eds.) (2012). Il corpo post-umano. Roma: Carocci.

Melucci, A. (2013). Scuola e mutamenti antropologici nel tempo della singolarità e della pluralità: appunti per una pedagogia della trans-formazione. Studi e documenti, 6 (Dicembre). Retrieved December 1, 2016 from http://istruzioneer.it/wp content/uploads/2014/02/Melucci-8-2013.pdf

Rodotà, S. (2015). Così l’umano può difendersi dal postumano. Micromega on line, 28 Aprile. Retrieved December 1, 2016 from http://temi.repubblica.it/micromega online/cosi-l%E2%80%99umano-puo-difendersi-dal-postumano/

Sassen, S. (2008). Territorio, autorità, diritti. Assemblaggi dal Medioevo all'età globale. Milano: Bruno Mondadori

Schelling, F. (1809) Ricerche filosofiche su la essenza della libertà umana e gli oggetti che vi si collegano. Trad. It. (1974). Lanciano: Carabba Perfect Paperback.

Tosolini, A. (2008). Il post-umano è qui. Educare nel tempo del cambiamento. Bologna: EMI.

Published

2016-12-23

How to Cite

Melucci, A. (2016). Re-thinking education in the scenarios of the post-human. Encyclopaideia, 20(46). https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/6459

Issue

Section

Discussions