Pedagogical empiric research. Work notes

Massimo Baldacci

Abstract


This article explores, with a pioneering approach, an alternative pedagogical empiric research.  In detail, it discloses a research model founded on the pragmatic approach introduced by Dewey and integrated with critical rationalism. This new epistemological approach, when compared with the hermeneutic research prospective proposed by Pourtois, results more advisable. The new approach for pedagogical empiric research, relayed on epistemological prospective, seems to result to be capable to overtake the relativism of the classic Research-Action model. The Research-Action model, in this prospective, becomes an instrument to identify useful solution in order to deal with educative problems.


Keywords


Empiric Research; Action–Research; Critical rationalism

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Baldacci, M. (2001). Metodologia della ricerca pedagogica. Milano: Bruno Mondadori.

Baldacci, M. (2012). Trattato di pedagogia generale. Milano: Carocci.

Bartley III, W.W. (1983). Come demarcare la scienza dalla metafisica. Roma: Borla.

Becchi, E., & Vertecchi, B. (Eds.) (1986). Manuale critico della sperimentazione e della ricerca educativa. Milano: FrancoAngeli.

Becchi, E. (1997). Sperimentare nella scuola. Firenze: La Nuova Italia.

Bertin, G. M. (1975). Educazione alla ragione. Roma: Armando.

Brandom, R. B. (2002). Articolare le ragioni. Milano: Il Saggiatore.

Calonghi, L. (1977). Sperimentazione nella scuola. Roma: Armando.

Ceruti, M. (1992). Il vincolo e la possibilità. Milano: Feltrinelli.

Coggi, C., & Calonghi, L. (1990). Ricerca e scuola. Teramo: Giunti e Lisciani.

Cottini, L. (2002). Fare ricerca nella scuola dell’autonomia. Milano: Mursia.

Davidson, D. (1984). Verità e interpretazione. Bologna: Il Mulino.

De Landsheere, G. (1973). Introduzione alla ricerca in educazione. Firenze: La Nuova Italia.

De Landsheere, G. (1985). La ricerca sperimentale nell’educazione. Teramo: Lisciani e Giunti.

Demetrio, D. (1992). Micropedagogia. La ricerca qualitativa in educazione. Firenze: La Nuova Italia.

Dewey, J. (1938). Logic, the Theory of Inquiry. New York: Henry Holt and Co. Trad. it. (1974). Logica, teoria dell’indagine. Torino: Einaudi.

Dewey, J. (1929) The Sources on a Science of Education. New York: Livering Publishing Corporation. Trad. it. (1996). Le fonti di una scienza dell’educazione. Firenze: La Nuova Italia.

Dewey, J. (1948). Reconstruction in philosophy. New York: The Beacon Press. Trad. it. (1998). Rifare la filosofia. Roma: Donzelli.

Domenici, G. (1993). Manuale della valutazione scolastica. Roma-Bari: Laterza.

Frabboni, F. (1990). Per una teoria razionalista della ricerca-azione. In V. Telmon & G. Balduzzi (Eds.), Oggetto e metodi della ricerca in campo educativo: le voci di un recente incontro (pp. 305-10). Bologna: Clueb.

Frabboni, F., & Pinto Minerva, F. (2001). Manuale di pedagogia. Roma-Bari: Laterza.

Foucault, M. (1977). La microfisica del potere. Torino: Einaudi.

Gattico, E., & Mantovani, S. (1998). La ricerca sul campo in educazione. I metodi quantitativi. Milano: Bruno Mondadori.

Giovannini, M. L. (Ed.) (1988). La valutazione delle innovazioni nella scuola. Bologna: Cappelli.

Giovannini, M. L., & Marcuccio, M. (2012). Ricerca sulla valutazione di un progetto scolastico innovativo. Milano: FrancoAngeli.

Lakatos, I., & Musgrave, A. (Eds.) (1986). Critica e crescita della conoscenza. Milano: Feltrinelli.

Laeng, M. (1992). Pedagogia sperimentale. Firenze: La Nuova Italia.

Losito, B., & Pozzo, G. (2005). La ricerca azione. Roma: Carocci.

Lucisano, P., & Salerni, A. (2004). Metodologia della ricerca in educazione e formazione. Roma: Carocci.

Mantovani, S. (Ed.) (1988). La ricerca sul campo in educazione. I metodi qualitativi. Milano: Bruno Mondadori.

Maturana, H. R., & Varela, F. (1992). Autopoiesi e cognizione. Padova: Marsilio.

Mortari, L. (2007). Cultura della ricerca e pedagogia. Roma: Carocci.

Popper, K. (1972). Congetture e confutazioni. Bologna: Il Mulino.

Pourtois, J. P. (1986). La ricerca-azione in pedagogia. In E. Becchi & B. Vertecchi (Eds.), Manuale critico della sperimentazione e della ricerca educativa (pp. 134-155). Milano: FrancoAngeli.

Pourtois, J.-P., & Desmet, H. (1997). Epistémologie et instrumentation en sciences humaines. Liège : Mardaga.

Putnam, H. (1992). Il pragmatismo: una questione aperta. Roma-Bari: Laterza.

Putnam, H. (1995). Realismo dal volto umano. Bologna: Il Mulino.

Quine, W.V.O. (1953). From a Logical Point of Wiew. Cambridge: Harvard University Press. Trad. it. Quine (2004). Da un punto di vista logico. Milano: Raffaello Cortina.

Ricolfi, L. (1997). La ricerca qualitativa. Roma: Carocci.

Scurati, C., & Zaniello, G. (1993). Ricerca-azione. Napoli: Tecnodid.

Rorty, R. (1998). La filosofia e lo specchio della natura. Milano: Bompiani.

Rorty, R. (1999). Putnam e la minaccia relativistica. In G. Marchetti (Ed.), Il neopragmatismo (pp. 89-114). Firenze: La Nuova Italia.

Sellars, W. (1956). Empiricism and the Philosophy of Mind. Cambridge: Harvard University Press. Trad. it. W. Sellars (2004). Empirismo e filosofia della mente. Bologna: Il Mulino.




DOI: 10.6092/issn.1825-8670/7606

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Massimo Baldacci

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.