Aesthetics, Philosophy and Digital Pedagogy. Perception and Imagination Beyond (the Use of New Technologies)

Cristina Coccimiglio

Abstract


The thesis I want to argue is that aesthetics can offer, from a theoretical point of view, key interpretations that are important for ritualizing perception, imagination, attention and image, essential categories to reflect on the changes which concern the forms and contents of knowledge modified by ICT. The processes that invest these categories take on modern digital pedagogy like today's, which aims to enhance the centrality of learning, based on participation, sharing, customization and production of digital artifacts.

Keywords


Technology; Pedagogy; Imagination; Aesthetics; Perception

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Antinucci, F. (2011). Parola e immagine. Storia di due tecnologie. Roma-Bari: Laterza.

Antinucci, F. (2001). La scuola s’è rotta. Perché cambiano i modi di apprendere. Roma-Bari: Laterza.

Barzillai, M., & Wolf, M. (2009). The Importance of Deep Reading. EL, Educational leadership, Journal of the Department of Supervision and Curriculum Development, N.E.A, 66(6), 32-27.

Carbone, M. (2016), Filosofia-schermi, Milano: Raffaello Cortina Editore.

Casetti, F. (2015). La galassia Lumière. Milano: Bompiani.

Castoriadis, C. (1986). Domaines de l'homme (Les carrefours du labyrinthe II). Paris: Seuil.

Chandler, P., Sweller, J. (1992). The Split-Attention Effect as a Factor in the Design of Instruction. British Journal of Educational Psychology, 62, 233-246.

Coiro, J. (2011). Predicting Reading Comprehension on the Internet Contributions of Offline Reading Skills, Online Reading Skills, and Prior Knowledge, October 12. Journal of Literacy Research, 43(4), 352-392.

Coiro, J., & Dobler, E. (2007). Exploring the comprehension strategies used by sixth-grade skilled readers as they search for and locate information on the Internet. Reading Research Quarterly, 42, 214-257.

Desideri, F. (2013). La misura del sentire. Per una riconfigurazione dell’estetica. Milano: Mimesis.

Desideri, F. (2011). La percezione riflessa. Estetica e filosofia della mente. Milano: Cortina.

Desideri, F., Matteucci, G. (2007). Estetiche della percezione. Firenze: Firenze University Press.

Diodato, R. (2005). Estetica del virtuale, Milano: Bruno Mondadori.

Diodato, R., & Somaini, A. (2011). Estetica dei media. Bologna: Il Mulino.

Finocchi, R. (2016). Ipermedia e locative media. Cronologia, semiotica, estetica. Roma: Nuova Cultura.

Garroni, E. (2010). Creatività. Roma: Quodlibet.

Garroni, E. (2005). Immagine Linguaggio Figura. Roma-Bari: Laterza.

Garroni, E. (1986). Senso e paradosso. Roma-Bari: Laterza.

Garroni, E. (1977). Ricognizione della semiotica. Roma: Officina.

Grusin, R., & Maiello, A. (2017). Radical mediation: Cinema, estetica, e tecnologie digitali. Cosenza: L. Pellegrini.

Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses in education relating to achievement. London: Taylor & Francis & New York: Routledge.

Landriscina, F. (2012). Didattica dell’immagine: dall’informazione ai modelli mentali. Form@re – Open Journal per la formazione in rete, 80, 27-34. Disponibile in: http://formare.erickson.it/wordpress/it/2012/didattica-delle-immagini-dall%E2%80%99informazione-ai-modelli-mentali/ [13 marzo 2018].

Lee, C., Cheng, Y., Rai, S., Depickere, A. (2005). What Affect Student Cognitive Style in the Development of Hypermedia Learning System? Computers and Education, 45(1), 1-19.

Lewin, C., Somekh, B., Steadman, S. (2008). Embedding interactive whiteboards in teaching and learning: The process of change in pedagogic practice. Education and Information Technologies, 13(4), 291-303.

Maiello, A. (2016). L’immagine d’archivio nell’epoca della partecipazione interattiva. Rivista di estetica, 63, 87-98.

Marzano, A., Vegliante, R., Iannotta, I. (2015). Apprendimento in digitale e processi cognitivi: problemi aperti e riflessioni da ri-avviare. Form@re – Open Journal per la formazione in rete, 15(2), 19-34.

Montani, P. (2017). Tre forme di creatività: arte, politica, tecnica. Napoli: Cronopio.

Montani, P. (2015). Prolegomeni a “un’educazione tecno-estetica”. Mediascapes Journal, 5, 72-82.

Montani, P. (2010). L'immaginazione intermediale. Perlustrare, rifigurare, testimoniare il mondo visibile. Roma-Bari: Laterza.

Montani, P. (2007). Bioestetica. Senso comune, tecnica e arte nell'età della globalizzazione. Roma: Carocci.

Nancy, J.-L. (2012). Tre saggi sull’immagine. Napoli: Cronopio.

Parisi, D. (2001). Simulazioni. La realtà rifatta nel computer. Bologna: Il Mulino.

Pezzini, I. (2017). Gli schermi dell’apparire. Tecnologie, immaginazione, forme di vita tra semiotica e estetica. Versus, 125(2), 177-186.

Simondon, G. (2014). Sulla tecno-estetica. Milano: Mimesis.

Sweller, J. (2005). Implications of Cognitive Load theory for multimedia learning. In R.E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning (pp. 19-30). New York, NY: Cambridge University Press.

Stiegler, B., Kambouchner, D., Meirieu P., Julien Gautier, J., & Vergne, G. (2012). L’école, le numérique et la société qui vient. Fayard: Mille-et-unenuits.

Vygotskij, L.S. (1972). Psicologia dell’arte. Editori Riuniti, Milano: Mimesis.




DOI: 10.6092/issn.1825-8670/7916

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Cristina Coccimiglio

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.