Education and Politics in the Age of Uncertainty: A Phenomenological Glance

Authors

  • Vanna Iori Università Cattolica del Sacro Cuore; Senato della Repubblica

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/10615

Keywords:

Phenomenology, Politics, Education, Responsibility, Children

Abstract

The phenomenological glance combines the capacity to «see» with the responsibility to act accordingly. From this encounter between theoretical and ethical rigour derives the political commitment. In this article the phenomenological foundations of political acting are outlined and the most urgent educational problems of our society are discussed. The renewal of the educational system in relation to the new knowledge, the investment on human rights and cultural opportunities in the face of an increasing educational poverty, the regulation of the web and its defence against its own degenerations, are as many pedagogical and political challenges, that we must address, if we don't want democracy to surrender to disorder and violence.

References

Arendt, H. (1989). Vita activa. Milano: Bompiani.

Bertolini, P. (1988). L’esistere pedagogico. Ragioni e limiti di una pedagogia come scienza fenomenologicamente fondata. Firenze: La Nuova Italia.

Bertolini, P. (2003). Introduzione al Convegno. In A. Erbetta (a cura di), Senso della politica e fatica del pensare (pp. 1-7). Bologna: CLUEB.

Bonhoeffer, D. (1995). Etica. Brescia: Queriniana.

Scuola di Barbiana (1967). Lettera a una professoressa. Firenze: Libreria Editrice Fiorentina.

Heidegger, M. (1976). Essere e tempo. Milano: Longanesi.

Jonas, H. (1990). Il principio responsabilità. Un’etica per la civiltà tecnologica. Torino: Einaudi.

Lévinas, E. (1980). Totalità e Infinito. Saggio sull’esteriorità. Milano: Jaca Book.

Stein, E. (1998). Introduzione alla filosofia. Roma: Città Nuova.

Tinagli, I. (2019). La grande ignoranza. Milano: Rizzoli.

Weber, M. (2000). L’etica della responsabilità. Firenze: La Nuova Italia.

World Economic Forum (2015). New Vision for Education. Unlocking the Potential of Technology. Cologny/Geneva: World Economic Forum.

Zambrano, M. (2004). Chiari del bosco. Milano: Mondadori.

Published

2020-05-22

How to Cite

Iori, V. (2020). Education and Politics in the Age of Uncertainty: A Phenomenological Glance. Encyclopaideia, 24(56), 17–26. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/10615

Issue

Section

Focus