Experience and education in social field. Elements of analysis in a Freirian perspective

Authors

  • Piergiorgio Reggio

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/7485

Keywords:

Social issues, Conscientization, Freire, Experiential Learning

Abstract

The article deals with the link between social dimension and educational action. First of all, the text addresses the actual crisis of the social dimension in the conditions of everyday life. The social dimension is consumed by the expansion of the political sphere, and of the private one. In order to rethink the educational work in the social contexts, it is necessary to adopt a critical perspective that – in the specific – is identified  as  the contribution of Freirian pedagogy. The latter is traditionally carachterized by a clear orientation towards personal, social and political change. In the Freirian perspective, the education consists in the process of “conscientization”, that is the development of critical awareness, and adopts ways of “problematization” and dialogue. The meaning of experience, and the fundamental principles of the Experiential Learning approach – that  employ original contributions of the Freirian pedagogy – are, finally, assumed as basis  for strategies and educational actions in the social dimension.

References

Ambrosini, M. (2016). Volontariato post-moderno. Da Expo Milano 2015 a nuove forme dell’impegno sociale. Milano: Franco Angeli.

Arendt, H. (1958). The human condition. Chicago (U.S.A.): The University of Chicago. Trad. it. (1989). Vita activa. La condizione umana. Milano: Bompiani.

Barricelli, D. (Ed.) (2016). Spazi di apprendimento emergenti. IL divenire formativo nei contesti di coworking, FabLab e università. Roma: ISFOL Research Paper.

Bellanova B. (1978). Paulo Freire: educazione problematizzante e prassi sociale per la liberazione. San Prospero: Centro programmazione editoriale.

Beck U. (1995). Eigenes Leben. Ausflüge in die unbekannte Gesellschaft, in der wir leben (zusammen mit W. Vossenkuhl, U.E. Ziegler). Munchen: Verlag. Trad. it. (2008). Costruire la propria vita. Bologna: Il Mulino.

Biorcio, R., & Vitale, T. (2016). Italia civile. Associazionismo, partecipazione. Roma: Donzelli.

Botsman R., & Rogers R. (2010). What’s mine is yours. Londra: Collins.

Boud, D., Cohen, R., & Walker, D. (Eds.) (1993). Using Experience for Learning. Buckingham (UK); Bristol (PA): Society for Research into Higher Education & Open University Press.

Bronzini, M. (2014). Nuove forme dell’abitare. L’housing sociale in Italia. Roma: Carocci.

Castoriadis, C. (1975). L'institution imaginaire de la société. Paris: Éditions du Seuil. Trad. it. (1998). L’ enigma del soggetto. L’immaginario e le istituzioni. Roma-Bari: Laterza.

Dale, J., & Hyslop-Margison, E.J. (2010). Paulo Freire: Teaching for Freedom and Trasformation. The philosophical Influences on the Work of Paulo Freire. New York: Springer.

Ehrenberg, A. (2010). La société du malaise. Le mental et le social, Paris: Editions Odil Jacob. Trad. it. (2010). La società del disagio. Il mentale e il sociale. Torino: Einaudi.

Ehrenberg, A. (1998). La fatigue d’être soi. Dépression et societé. Trad. it. (1999). La fatica di essere se stessi. Depressione e società. Torino: Einaudi.

Freire, P. (1967). Educação como prática da libertade. Rio de Janeiro: Paz e Terra. Trad. it. (1973). L’educazione come pratica della libertà. Milano: Mondadori.

Freire, P. (1974). La coscientizzazione demitizzata. Ginevra, seminario 6 settembre 1974. SIC, aprile,164-166. Comparso successivamente in B. Bellanova (1978). Paulo Freire: educazione problematizzante e prassi sociale per la liberazione (pp.117-124). San Prospero: Centro programmazione editoriale.

Freire, P. (1970). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra. Trad. it. (2011). La pedagogia degli oppressi. Torino. Ed. Gruppo Abele.

Freire, P. (1972). Desmitificación de la Conscientización. Perspectivas de dialogo, 9, 36-44. Trad. it. Bellanova, B. (1978). Paulo Freire: educazione problematizzante e prassi sociale per la liberazione (pp.110-111). San Prospero: Centro programmazione editoriale.

Freire, P. (1982). A importância do ato de ler. Sao Paulo: Cortez Editora.

Freire, P., & Faundez, A. (1985). Por una pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Gelpi, E. (2000). Educazione degli adulti. Inclusione ed esclusione. Milano: Guerini.

Habermas, J. (1981). Theorie des kommunikativen Handelns. Frankfurt am Main: Surkhamp. Trad. it. (1986). Teoria dell’agire comunicativo. Bologna: Il Mulino.

Jacobus, R. (2015). Inclusionary Housing. Creating and Maintaining Equitable Communities. Cambridge. MA: Lincoln Institute of Land Policy.

Jedlowski, P. (2005). Un giorno dopo l’altro. La vita quotidiana fra esperienza e routine. Bologna: Il Mulino.

Manfredi, S.M., & Reggio, P. (2007). Educazione e coscienza critica. Note sul concetto di “coscientizzazione” in Paulo Freire. Animazione Sociale, 5, 11-20. Trad. port. (2017). Educação e conscientização. Notas sobre o conceito de conscientização em Paulo Freire. In S. Tedeschi & A. Surian (Eds.) (2017), Pensamiento social italiano sobre America Latina (pp.209-206). Buenos Aires: Clacso. Retrieved November 10, 2017 from www.biblioteca.clacso.edu.ar.

Martinelli, E. (2007). Don Lorenzo Milani. Dal motivo occasionale al motivo profondo. Firenze: Società Editrice Fiorentina.

McLaren, P. (1995). Critical Pedagogy and Predatory Culture. London, New York: Routledge.

Pasqualini, C. (2017). Il quartiere del Terzo Millennio: le social street a Milano e provincia. In D. Bidussa & E. Polizzi (Eds.), Agenda Milano. Ricerche e pratiche per una città inclusiva (pp.80-90). Milano: Fondazione Giangiacomo Feltrinelli.

Pontecorvo, C., Aiello, A.M., & Zucchermaglio, C. (1991). Discutendo s’impara. Roma: Nuova Italia Scientifica

Putnam, R. (2000). Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community. New York: Simon & Schuster. Trad. it. (2004). Capitale sociale e individualismo. Crisi e rinascita della cultura civica in America. Bologna: Il Mulino.

Reggio, P. (2003). L’esperienza che educa. Strategie di intervento con gli adulti nel sociale. Milano: UNICOPLI.

Reggio, P. (2010). Il quarto sapere. Guida all’apprendimento esperienziale. Roma: Carocci.

Reggio, P. (2017). Reinventare Freire. Lavorare nel sociale con i temi generatori. Milano: Franco Angeli.

Ruzzeddu, M. (2013). I beni comuni: rappresentazioni collettive fra comunità e società. Sociologia. Rivista quadrimestrale di scienze storiche e sociali, XLVII(2), 71-80.

Santerini, M. (2001). Educare alla cittadinanza. Carocci: Roma.

Saranovic, K. (2016). How coworking can makfrome a difference. World Economic Forum. Retrieved November 10, 2017 from https://www.weforum.org/agenda/2016/05/how-coworking-can-make-adifference.

Severino, E. (1998). Il destino della tecnica. Milano: Rizzoli.

Wenger, E. (1998). Communities of Practice, Learning, Meaning and Identity. Cambridge: Cambridge University Press.

Published

2017-11-22

How to Cite

Reggio, P. (2017). Experience and education in social field. Elements of analysis in a Freirian perspective. Encyclopaideia, 21(48). https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/7485

Issue

Section

Essays