The Professional Vision of Social Educators: Problems, Practices and (Inter)Professional Implications

Authors

  • Marzia Saglietti Università di Bologna

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/10422

Keywords:

Professional Vision, Social Educators, Daily and Residential Care for Children, Observing in Education, Epistemology of Observation

Abstract

Social educators’ professional vision has been rarely “viewed” as a social organized way of seeing and understanding pedagogical events. Drawing on several episodes coming from consultancies in the socio-educational field (involving children’s homes and socio-educational centers for children and vulnerable families), in this article I analyze many prob-lematic issues connected with the lack of awareness pertaining social educators’ professional vision: what I call the adoption of “medical epistemologies”, the (double) adoption of other professional visions, the educators’ epistemic rigidity constraining themselves as “executors of other sights”, with various practical implications in terms of interprofessional relationships and communication. This material constitutes an arena of discussion pertaining epistemologi-cal, theoretical and methodological implications, and can be useful for a more mature and aware pedagogical observation. In the conclusions, I propose the adoption of a bi-univocal and participative approach to the observation phase, a recursive relationship with educational plans and activities and an informed choice over epistemological, theoretical-methodological references and the adoption of a knowledgeable theory of change. These steps can prove to be useful instruments in order to understand social educators’ professional vision(s).

References

Belotti V. (2012), Ragazze e ragazzi nei contesti di cura. Crescere tra pari e partecipare nei contesti di cura. In E. Toffano Martini, P. De Stefani (a cura di),“Che vivano liberi e felici…”. Il diritto all’educazione a vent’anni dalla Convenzione di New York. Roma: Carocci (pp. 35-253).

Belotti V. (2017), Ascolto e partecipazione dei bambini nei rapporti intergenerazionali. In E. Toffano Martini, P. De Stefani (a cura di), “Ho fiducia in loro”. Il diritto di bambini e adolescenti di essere ascoltati e di partecipare nell'intreccio delle generazioni. Roma: Carocci (pp. 209-219).

Bertolini, P., Caronia, L. (2015). Ragazzi difficili. Pedagogia interpretativa e linee d'intervento. Milano: Franco Angeli.

Borgna, E. (2019). Ha ancora senso la fenomenologia? Considerazioni di uno psichiatra. Encyclopaideia, 23(55), i-iv. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/10082

Brandani, W., Zuffinetti, P. (a cura di) (2004). Le competenze dell’educatore professionale. Roma: Carocci.

Cambi, F., Catarsi, E., Colicchi, E., Fratini, C., Muzi, M. (2013). Le professionalità educative. Tipologia, interpretazione e modello. Roma: Carocci.

Cardini, M., Molteni, L. (2003). L'educatore professionale. Guida per orientarsi nella formazione e nel lavoro. Roma: Carocci.

Dewey, J. (1965). Esperienza ed educazione. Milano: Raffaello Cortina.

Demetrio, D. (1990). Educatori di professione. Pedagogia e didattiche del cambiamento nei servizi extra-scolastici. Firenze: La Nuova Italia.

Dunbrill, G. C. (2006). Parental experience of child protection intervention: a qualitative study. Child Abuse and Neglect, 30, 27–37. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2005.08.012

Fruggeri, L. (1997). Famiglie. Dinamiche interpersonali e processi psico-sociali. Roma: Carocci.

Fruggeri, L. (2002). Different level of analysis in the supervisory process. In D. Campbell, B. Mason (a cura di). Perspectives on supervision. London: Karnac Books (pp. 1-20).

Gardner, H. (2015). Educazione e sviluppo della mente. Intelligenze multiple e apprendimento. Trento: Erikson.

Goodwin, C. (1994). Professional vision. American Anthropologist, 96, 606–633. https://doi.org/10.1525/aa.1994.96.3.02a00100

Goodwin, C. (2003). Il senso del vedere. Roma: Meltemi.

Micco, I., Sarti, S. (2018). La specificità dello sguardo educativo: Una bussola per l’educatore in campo. Orientamenti Pedagogici, 65(2), 371–383.

Milani, P., Ius, M. (2010). Sotto un cielo di stelle. Educazione, bambini e resilienza. Milano: Raffaello Cortina.

Ochs, E., Schieffelin, B. (2011). The Theory of Language Socialization. In A. Duranti, E. Ochs, B. Schieffelin (a cura di), The Handbook of Language Socialization. Chichester, UK: Wiley-Blackwell (pp. 1-22). https://doi.org/10.1002/9781444342901.ch1

Oggionni, F. (2014/2019). Il profilo dell’educatore. Formazione e ambiti di intervento. Roma: Carocci.

Premoli, S. (2012). Bambini, adolescenti e famiglie vulnerabili. Nuove direzioni nei servizi socioeducativi. Milano: Franco Angeli.

Premoli, S., Prandin, A. (2019). “Were you a monster today?” Making assessements with families: Thoughts and practices. Encyclopaideia, 23(55), 67–79. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/10112

Raineri, M. L. (2001). Lavoro d’équipe e lavoro di rete nel welfare mix: Differenti stili di interazione e di coordinamento. Sociologia e politiche sociali, 3, 69–80.

Reggio, P. (2010). Il quarto sapere. Guida all’apprendimento esperienziale. Roma: Carocci.

Saglietti, M. (2012). Organizzare le case famiglia. Strumenti e pratiche nelle comunità per minori. Roma: Carocci.

Saglietti, M. (2016). I ragazzi crescono partecipando. Il quotidiano co-evolversi di educatori e ragazzi costruendo comunità per minori. Animazione Sociale, 302(6), 90–98.

Saglietti, M. (2020, in stampa). I professionisti crescono partecipando. Resistenze e pensiero nel lavoro con ragazzi in accoglienza. Animazione Sociale.

Sclavi, M. (2000). Arte di ascoltare e mondi possibili. Come si esce dalle cornici di cui siamo parte. Milano: Mondadori.

Sherin, M. G. (2007). The development of teachers’ professional vision in video clubs. In R. Goldam, R. Pea, B. Barron & J. Derry (eds.), Video research in the learning science. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum (pp. 383-395).

Stürmer, K., Seidel, T., Holzberg, D. (2016). Intra-individual differences in developing professional vision: preservice teachers’ change in the course of an innovative teacher education program. Instructional Science, 44(3), 293–309. https://doi.org/10.1007/s11251-016-9373-1

Stürmer, K., Seidel, T. (2017). A standardized approach for measuring teachers’ professional vision: The Observer Research Tool. In E. O. Shack, M. H. Fisher, J. A. Wilhelm (eds.), Teacher noticing: Bridging and broadening perspectives, contexts and frameworks. Cham, CH: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-46753-5_21

Taurino, A., Bastianoni, P. (2012). La cura e il sostegno degli operatori di comunità: il modello della formazione-supervisione degli operatori. Minorigiustizia, 3, 141–149.

Telfener, U. (2011). Apprendere i contesti. Strategie per inserirsi in nuovi ambiti di lavoro. Milano: Raffaello Cortina.

Tomé, M. (2017). Servizio minori e famiglie, precarietà del contesto e moltiplicazione dei bisogni. Rischi e movimenti protettivi. Minorigiustizia, 2, 72–79.

Tramma, S. (2003). L'educatore imperfetto: senso e complessità del lavoro educativo. Roma: Carocci.

Tuggia, M. (2016). L’educatore come geografo dell’umano. L’“osservazione educativa” nel lavoro dei servizi educativi con bambini e famiglie fragili. Animazione Sociale, 78(1), 77–85.

Tuggia, M., Zanon, O. (2017). La partecipazione della famiglia al proprio percorso di accompagnamento: quali competenze per i professionisti dei servizi?. Rivista Italiana di Educazione Familiare, 2, 25–39.

Van Es, E., Sherin, M. G. (2002). Learning to notice: Scaffolding new teachers’ interpretations of classroom interactions. Journal of Technology and Teacher Education, 10(4), 571–596.

Zucchermaglio, C. (2003). Gruppi ed interazioni sociali. In G. Mantovani (2003). Manuale di Psicologia Sociale. Firenze: Giunti (pp. 147-160).

Zucchermaglio, C., Alby, F., Fatigante, M., Saglietti, M. (2014). Fare ricerca situata in psicologia sociale. Bologna: Il Mulino.

Published

2020-08-26

How to Cite

Saglietti, M. (2020). The Professional Vision of Social Educators: Problems, Practices and (Inter)Professional Implications. Encyclopaideia, 24(57), 43–56. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/10422

Issue

Section

Essays