Fostering Creativity in Multiple Intelligences: Philosophizing at School in the Atelier

Authors

  • Eleonora Zorzi University of Padua
  • Sofia Marina Antoniello MIUR

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/10467

Keywords:

Creativity, Teaching, Atelier, Community of Inquiry, Action-research

Abstract

A research-action path carried out in the second class of primary school is presented, to encourage the promotion of creativity declined in the different ways of thinking that are described within the theoretical framework of multiple intelligences. The hypothesis from which the research-action work starts is that creativity, in its plural forms, can promote a school of each and everyone, and for this reason, the Italian school must recognize it (again) space and dignity. Promoting creativity also becomes a cultural choice, for a society that returns to reflect on the ethical meaning of education.

References

Angori, S. (2001). Creatività e pedagogia dell’infanzia. In N. Papparella (a cura di), Infanzia apprendimento creatività (pp. 49-91). Vol. V. Brescia: Edizioni Junior.

Baldacci, M. (2006). Personalizzazione o individualizzazione?. Gardolo: Erickson.

Bertolini, P. (1996). Dizionario di pedagogia e scienze dell’educazione. Bologna: Zanichelli.

Bruner, J. (2001). La cultura dell’educazione. Milano: Feltrinelli.

Dallari, M. (2018). Dire le immagini, vedere le parole. Metafore e figure della competenza emotiva. Encyclopaideia. XXII(50), 1-20.

Dewey, J. (1968). Esperienza e educazione. Firenze: La Nuova Italia.

Dewey, J. (1976). Intelligenza creativa. Firenze: La Nuova Italia.

European Union (2008). An Agenda for European Cooperation on Schools. Consultato il 30/09/2020 https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2008:0425:FIN:EN:PDF.

Farné, R. (2011). Alberto Manzi. L’avventura di un maestro. Bologna: Bononia University Press.

Felisatti, E., Mazzucco, C. (2013). Insegnanti in ricerca. Competenze, modelli e strumenti. Lecce: La Pensa Multimedia.

Gardner, H. (1987). Formae Mentis. Milano: Feltrinelli.

Gardner, H. (1994). Intelligenze creative. Milano: Feltrinelli.

Gardner, H. (2005). Educazione e sviluppo della mente. Intelligenze multiple e apprendimento. Gardolo: Erickson.

Guilford, J. P. (1950). Creativity. American Psychologist, 5, 444-454.

Lipman, M. (2005). Educare al pensiero. Milano: V&P.

Malaguzzi, L. (1995). L’educazione dei cento linguaggi dei bambini. Bergamo: Edizioni Junior.

Marmocchi, P., Dall’Aglio, C., Zannini, M. (2004). Educare le life skills. Trento: Erickson.

MIUR (2018). Indicazioni Nazionali e nuovi scenari. Consultato il 30/09/2020 https://www.miur.gov.it/documents/20182/0/Indicazioni+nazionali+e+nuovi+scenari/.

Mead, G. H. (2010). Mente, sé e società. Firenze: Giunti.

Mortari, L. (2009) (a cura di). La ricerca con i bambini. Milano: Mondadori.

Mortari, L., Mazzoni, V. (2010). La ricerca con i bambini – rassegna bibliografica. Infanzia e adolescenza, 4, 3-25.

Munari, B. (1979). Fantasia. Roma-Bari: Laterza.

OMS (1994). Life skills education for children and adolescents in schools. Consultato il 30/09/2020 https://apps.who.int/iris/handle/10665/63552.

OMS (2002). ICF. Trento: Erickson.

Parlamento europeo (2006), Raccomandazione del Parlamento Europeo e del Consiglio del 18 dicembre 2006 relativa a competenze chiave per l’apprendimento permanente. Consultato il 30/09/2020 https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:394:0010:0018:it:PDF

Peirce, C. S. (1955). The fixation of Belief. In J. Buchler (ed), Philosophical writings of Peirce. New York: Dover.

Rodari, G. (2014). Scuola di fantasia. Torino: Einaudi.

Santi, M. (2006a). Costruire comunità di integrazione in classe. Lecce: La Pensa Multimedia.

Santi, M. (2006b). Ragionare con il discorso. Napoli: Liguori.

Santi, M., Zorzi, E. (2015). L’improvvisazione tra metodo e atteggiamento: potenzialità didattiche per l’educazione di oggi e di domani. Itinera, 10, 351-361.

Santi, M., Zorzi, E. (2016) (Eds.). Education as Jazz. Interdisciplinary Sketches on a New Metaphor. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.

Sawyer, K. (2006). Explaining Creativity. The Science of Human Innovation. New York: Oxford University Press.

Testa, A. M. (2010). La trama lucente. Che cos’è la creatività, perché ci appartiene, come funziona. Milano: Rizzoli.

Thurstone, L. L. (1954). Attitudini mentali primarie. Firenze: Organizzazioni speciali.

Vygotskij, L. (2010). Immaginazione e creatività nell’età infantile. Roma: Editori Riuniti.

Waksman, V., & Kohan, W. (ed. it. a cura di M. Santi) (2013). Fare filosofia con i bambini. Strumenti critici e operativi per il lavoro in classe con e oltre il curricolo Philosophy for Children. Napoli: Liguori.

Wiggins, G., & McTighe, J. (2004). Fare progettazione. La “teoria” di un percorso didattico per la comprensione significativa. Roma: LAS.

Zavalloni, G. (2012). La pedagogia della lumaca. Per una scuola lenta e non violenta. Bologna: EMI.

Zorzi, E., Camedda, D., Santi, M. (2019). Tra improvvisazione e inclusione: il profilo “polifonico” delle professionalità educative. Italian Journal of Special Education for Inclusion – Special Issue. VII(1), 91-100. https://doi.org/10.7346/sipes-01-2019-09.

Zorzi, E. (2020). L’insegnante improvvisatore. Napoli: Liguori.

Published

2020-12-23

How to Cite

Zorzi, E., & Antoniello, S. M. (2020). Fostering Creativity in Multiple Intelligences: Philosophizing at School in the Atelier. Encyclopaideia, 24(58), 59-73. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/10467

Issue

Section

Essays