Distant but connected? Smart Welfare in Socio-educational Services in the Time of COVID-19

Authors

  • Andrea Petrella Università degli Studi di Padova http://orcid.org/0000-0001-9652-5466

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/10874

Keywords:

Smart Welfare, Social Services, Vulnerability, Coronavirus, Helping Relationships

Abstract

In the face of the Coronavirus emergency and subsequent restrictive measures, social and educational services too had to reorganise and deal with the challenges related to social distancing and telework. Therefore, services have elaborated alternative strategies that, thanks to the use of new technologies, allowed the most fragile citizens and families to benefit from support and helping relationships. The article analyses some experiences collected by social workers in the framework of two national programmes (P.I.P.P.I. and Guaranteed Minimum Income) addressed to vulnerable families, and tends to define the paradigm of smart welfare in the fields of social care and to highlight strengths and weaknesses of different local practices. Despite some home-care interventions have been promptly converted into online services, aspects related to the use and accessibility of telecommunications and to the possibility to guarantee adequate care plans seem still to be an open question.

References

Barbera, F. & Parisi, T. (2018). Gli innovatori sociali e le aree del margine. In A. De Rossi (a cura di), Riabitare l’Italia. Le aree interne tra abbandoni e riconquiste. Roma: Donzelli.

Beck, U. (2000). La società del rischio. Verso una seconda modernità. Roma: Carocci.

Biondi Dal Monte, F. & Casamassima, V. (2014). Le Regioni e i servizi sociali a tredici anni dalla riforma del Titolo V. Le Regioni, 5/6, 1065–1109. https://www.rivisteweb.it/doi/10.1443/79329

Branca, P. & Colombo, F. (2020). I problemi di questa società che problemi sono e di chi? Animazione sociale, 334, 70–75.

Casartelli, A. & di Ciò, F. (2020). Il Servizio sociale nell’emergenza Coronavirus. Welforum.it, 16 aprile 2020. https://welforum.it/il-servizio-sociale-nellemergenza-coronavirus/

Chiaro, G., Prati, G. & Zocca, M. (2015). Smart working: dal lavoro flessibile al lavoro agile. Sociologia del lavoro, 138, 69–87. https://doi.org/10.3280/sl2015-138005

Commissione europea (2013). Raccomandazione della commissione del 20 febbraio 2013 “Investire nell’infanzia per spezzare il circolo vizioso dello svantaggio sociale” (2013/112/UE). Gazzetta Ufficiale dell’Unione europea, L, 59/5.

Corso, M. (2015). Lo Smart Working Journey. Harvard Business Review Italia. Allegato al n. 9, 2–3.

De Mönnink, H. (2017). The Social Workers’ Toolbox: Sustainable Multimethod Social Work. London: Routledge.

De Rossi, A. (a cura di). (2018). Riabitare l’Italia. Le aree interne tra abbandoni e riconquiste. Roma: Donzelli.

Di Nicola, P. (a cura di). (1997). Il manuale del telelavoro. Roma: Seam.

Folgheraiter, F. (2011). Fondamenti di metodologia relazionale. La logica sociale dell’aiuto. Trento: Erickson.

Formenti, L. (a cura di). (2014). Sguardi di famiglia. Tra ricerca pedagogica e pratiche educative. Milano: Guerini e Associati.

Granata, S. (2020). Cooperare. Vita, 4, 58–59.

Lo Presti, V. (2017). Positive thinking e sviluppo locale: quali approcci per la promozione dell’innovazione nelle aree interne. Sociologia e ricerca sociale, 112, 138–155. https://doi.org/10.3280/sr2017-112007

Mariotti, I. & Di Matteo, D. (2020). Coworking in emergenza Covid-19: quali effetti per le aree periferiche? EyesReg Giornale di scienze regionali, 10, 2.

Martelli, A. (2007). Verso una nuova governance locale delle politiche sociali? Autonomie locali e servizi sociali, 1, 97–108. https://www.rivisteweb.it/doi/10.1447/24563

Marzo, P. (2020). Una circolare può cambiare il servizio sociale? Animazione sociale, 334, 34–39.

Milani, P. (2017). Il Programma P.I.P.P.I.: un’innovazione scientifica e sociale come risposta alla vulnerabilità delle famiglie. Rivista Italiana di Educazione Familiare, 12(2), 9–24. https://doi.org/10.13128/RIEF-22390

Milani, P. (2018). Educazione e famiglie. Ricerche e nuove pratiche per la genitorialità. Roma: Carocci.

Milani, P. (2020). È nato un nuovo smart welfare? Animazione sociale, 334, 31-34.

Milani, P., Ius, M., Serbati, S., Zanon, O., Di Masi, D. & Tuggia, M. (2015). Il Quaderno di P.I.P.P.I. Teorie, Metodi e strumenti per l’implementazione del programma. Padova: Becco Giallo.

Milani, P., Petrella, A. & Colombini, S. (2019). L’intervento con le famiglie beneficiarie del RdC. Un modello culturale, metodologico e formativo. Welforum.it, 20 dicembre 2019. https://welforum.it/un-modello-culturale-metodologico-e-formativo-allintervento-con-le-famiglie-vulnerabili-beneficiarie-del-rdc/

Ministero del lavoro e delle politiche sociali (2017). Linee di Indirizzo nazionali “L’intervento con bambini e famiglie in situazione di vulnerabilità”. Roma: Ministero del lavoro e delle politiche sociali.

Ministero del lavoro e delle politiche sociali (2019). Linee Guida. I quaderni dei Patti per l’inclusione sociale. Roma: Ministero del lavoro e delle politiche sociali.

Moro, G. (2013). Cittadinanza attiva e qualità della democrazia. Roma: Carocci.

Nilles, J.M. (1976). The Telecommunications-Transportation Tradeoff: Options for Tomorrow. New York: John Wiley & Sons.

Parton, N. (2009). Challenges to practice and knowledge in child welfare social work: from the “social” to the “informational”? Children and Youth Services Review, 31(7), 714–721.

Ricci, F. (2020). Serve un vaccino per la disuguaglianza. Intervista a Fabrizio Barca. Rassegna sindacale, 23 marzo 2020. https://www.rassegna.it/articoli/serve-un-vaccino-per-la-disuguaglianza

Rivoltella, P.C. (2017). Tecnologie di comunità. Brescia: Scholé.

Rivoltella, P.C. (2020). L’astrazione e la verità. Essere a scuola, numero speciale marzo 2020, 1–3.

Scarpitti, G. & Zingarelli, D. (a cura di). (1993). Il telelavoro: teorie e applicazioni. Milano: Franco Angeli.

Schwartz, S.E.O. et al. (2014). Mentoring in the digital age: Social media use in adult-youth relationships. Children and Youth Services Review, 47(3), 205–213.

Serbati, S. (2016). Il supporto sociale informale: esperienze e prospettive in P.I.P.P.I. – Programma di Intervento Per Prevenire l’Istituzionalizzazione. Rivista Italiana di Educazione Familiare, 11(2), 95–116. https://doi.org/10.13128/RIEF-19524

Serbati, S. & Milani, P. (2013). La tutela dei bambini. Teorie e strumenti di intervento con le famiglie vulnerabili. Roma: Carocci.

Spilsbury, J.C. & Korbin, J.E. (2013). Social networks and informal social support in protecting children from abuse and neglect: Community ties and supports promote children’s safety. Child Abuse and Neglect, 37, 8–16.

Thompson, N. (2015). Understanding Social Work. Preparing for Practice. London: Palgrave.

Toffler, A. (1980). The Third Wave. New York: Bantam Books.

Tuggia, M. (2017). La vicinanza solidale. Rivista Italiana di Educazione Familiare, 12(2), 77–93. https://doi.org/10.13128/RIEF-22394

Published

2020-08-26

How to Cite

Petrella, A. (2020). Distant but connected? Smart Welfare in Socio-educational Services in the Time of COVID-19. Encyclopaideia, 24(57), 57–73. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/10874

Issue

Section

Essays