Educational Praximorphisms: on the Irrational Nature of Educational Practice
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/11327Keywords:
Education, Crisis, Methods, Praximorphisms, IrrationalityAbstract
Nowadays, the debate concerning the crisis of the education, and afterthought of the educational approaches, is emerging as a reaction to the challenges of the modernity. The educational systems are not giving appropriated answers to the problems of the society that is different if compared with the past. Modern-day education is regarded to be open and based on a complex system that accepts the indeterminateness of the knowledge, by implementing the interventions on the basis of the given situation, as it goes along, without the dogmatism of a method defined a-priori.References
Arendt, H. (1977). The crisis in education. Between past and future. Six exercises in political thought. Londra: Penguin Books.
Baroni, A. (1964). La pedagogia e i suoi problemi nella storia del pensiero. Brescia: Officine Grafiche La Scuola.
Bauman, Z. (2000). Modernità liquida. Bari: Laterza.
Bauman, Z. (2002). Il disagio della postmodernità. Milano: Bruno Mondadori.
Cornacchia, M. (2015). L’educazione di fronte alla crisi: dal rischio di vederla scomparire alla necessità di doverla riaffermare. MeTis Mondi Educativi, 6.
Demetrio, D. (2009). L’Educazione non è finita. Idee per difenderla. Milano: Cortina.
Digennaro, S. , Borgogni, A. (2015). La razionalità limitata delle scelte educative. Encyclopaideia, 19 (41), 21–36.
Feyerabend, P. K. (1975). Against the method: outline of an anarchistic theory of knowledge. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Fofi, G. (2000). La disfatta del ceto pedagogico. Gli Asini, 2, 27–29.
Gadamer, H. G. (2010). Verità e metodo. Milano: Bompiani.
Gardner, H. (2009). Sapere per comprendere, discipline di studio e disciplina nella mente. Milano: Feltrinelli.
Habermas, J. (1973). Conoscenza e interesse. Bari: Laterza.
Herbart, J. F. (1971). Compendio delle lezioni di pedagogia. Roma: Armando.
Massa, R. (1990). Istituzioni di pedagogia e scienze dell’educazione. Roma: Laterza.
Morin, E. (2000). La testa ben fatta. Riforma dell’insegnamento e riforma del pensiero. Milano: Raffaello Cortina Editore.
Morin, E. (2001). I sette saperi necessari all’educazione del futuro. Milano: Raffaello Cortina Editore.
Mortari, L. (2006). Un metodo a-metodico. La pratica della ricerca in Maria Zambrano. Napoli: Liguori Editore.
Palmieri, C. (2018). Dentro il lavoro educativo. Pensare il metodo, tra scenario professionale e cura dell’esperienza educativa. Milano: FrancoAngeli.
Pesci, F. (2010). Maestri e idee della pedagogia moderna. Milano: Mondadori.
Sirignano, F. M. (2012). Pedagogia della decrescita. L’educazione sfida la globalizzazione. Milano: FrancoAngeli.
Sawyer, R. K. (2008). Optimising learning implications of learning sciences research, in OECD, Innovating to learn, learning to innovate, pp. 45–65.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Simone Digennaro
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License (full legal code).