Educational Praximorphisms: on the Irrational Nature of Educational Practice

Authors

  • Simone Digennaro Università degli Studi di Cassino e del Lazio Meridionale

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/11327

Keywords:

Education, Crisis, Methods, Praximorphisms, Irrationality

Abstract

Nowadays, the debate concerning the crisis of the education, and afterthought of the educational approaches, is emerging as a reaction to the challenges of the modernity. The educational systems are not giving appropriated answers to the problems of the society that is different if compared with the past. Modern-day education is regarded to be open and based on a complex system that accepts the indeterminateness of the knowledge, by implementing the interventions on the basis of the given situation, as it goes along, without the dogmatism of a method defined a-priori.

References

Arendt, H. (1977). The crisis in education. Between past and future. Six exercises in political thought. Londra: Penguin Books.

Baroni, A. (1964). La pedagogia e i suoi problemi nella storia del pensiero. Brescia: Officine Grafiche La Scuola.

Bauman, Z. (2000). Modernità liquida. Bari: Laterza.

Bauman, Z. (2002). Il disagio della postmodernità. Milano: Bruno Mondadori.

Cornacchia, M. (2015). L’educazione di fronte alla crisi: dal rischio di vederla scomparire alla necessità di doverla riaffermare. MeTis Mondi Educativi, 6.

Demetrio, D. (2009). L’Educazione non è finita. Idee per difenderla. Milano: Cortina.

Digennaro, S. , Borgogni, A. (2015). La razionalità limitata delle scelte educative. Encyclopaideia, 19 (41), 21–36.

Feyerabend, P. K. (1975). Against the method: outline of an anarchistic theory of knowledge. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Fofi, G. (2000). La disfatta del ceto pedagogico. Gli Asini, 2, 27–29.

Gadamer, H. G. (2010). Verità e metodo. Milano: Bompiani.

Gardner, H. (2009). Sapere per comprendere, discipline di studio e disciplina nella mente. Milano: Feltrinelli.

Habermas, J. (1973). Conoscenza e interesse. Bari: Laterza.

Herbart, J. F. (1971). Compendio delle lezioni di pedagogia. Roma: Armando.

Massa, R. (1990). Istituzioni di pedagogia e scienze dell’educazione. Roma: Laterza.

Morin, E. (2000). La testa ben fatta. Riforma dell’insegnamento e riforma del pensiero. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Morin, E. (2001). I sette saperi necessari all’educazione del futuro. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Mortari, L. (2006). Un metodo a-metodico. La pratica della ricerca in Maria Zambrano. Napoli: Liguori Editore.

Palmieri, C. (2018). Dentro il lavoro educativo. Pensare il metodo, tra scenario professionale e cura dell’esperienza educativa. Milano: FrancoAngeli.

Pesci, F. (2010). Maestri e idee della pedagogia moderna. Milano: Mondadori.

Sirignano, F. M. (2012). Pedagogia della decrescita. L’educazione sfida la globalizzazione. Milano: FrancoAngeli.

Sawyer, R. K. (2008). Optimising learning implications of learning sciences research, in OECD, Innovating to learn, learning to innovate, pp. 45–65.

Published

2020-08-26

How to Cite

Digennaro, S. (2020). Educational Praximorphisms: on the Irrational Nature of Educational Practice. Encyclopaideia, 24(57), 17–27. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/11327

Issue

Section

Essays