Adolescents’ fragility and antisocial behavior: conceptual categories and educational practices
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/11559Keywords:
Risk factors, Protective Factors, educational practices, determinism, Systematic ReviewAbstract
The paper presents and discusses the processes and the results of a Systematic Review of the scientific literature conducted with the aim to become aware of how the antisocial behaviour (AB) of adolescents are understood (repertoire of categories) and educationally managed (repertoire of practices). The results show how the phenomenon is understood mainly through an explanatory and experimental epistemological and methodological approach. Such approach aims at identifying several risks and protection factors that determine/influence AB as well as at defining indications on the practices to be implemented for the design of adequate prevention programmes. Based on these results, the paper proposes some critical reflections on a deterministic conception of AB.
References
Berthelot, J.-M. (2001). Épistémologie des sciences sociales. PUF.
Bradbury, H. (Ed), The Sage Handbook of Action Research, Sage, 20153.
Bruyne (de), P., Herman, J., & Schoutheete (de), M. (1974). Dynamique de la recherche en sciences sociales. PUF.
Cima, R., (2020). Comunità (di cura educativa). In M. Milana & P. Perillo (Cur.) Progetto RE-SERVES: Glossario. https://www.re-serves.it/
Corbi, E. (2005). La verità negata. Riflessioni pedagogiche sul relativismo etico. Franco Angeli.
Corbi, E., & D’Elia, R. (2020). Comportamento antisociale. In M. Milana & P. Perillo (Cur.) Progetto RE-SERVES: Glossario. https://www.re-serves.it/
Crotty, M. (1998). The foundation of Social Research. Meaning and perspective in the research, Sage.
Dewey, J. (2008). La realtà possiede carattere pratico?. In R. Frega (Ed), Logica sperimentale. Teoria naturalistica della conoscenza e del pensiero. Quodlibet. (Opera originale pubblicata nel 1908).
Dewey, J. (1974). Logica, teoria dell’indagine. Einaudi. (Opera originale pubblicata nel 1938)
Dewey, J., & Bentley, A.F. (1974). Conoscenza e transazione. La Nuova Italia Editrice. (Opera originale pubblicata nel 1946).
Ferraris M. (2009). Documentalità. Perché è necessario lasciar tracce. Laterza.
Guba, E.G., & Lincoln, Y.S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. In N.K. Denzin & Y.S. Lincoln (Eds.), Handbook of Qualitative Research (pp. 105-117). Sage.
Kuhn, T.S. (1969). La struttura delle rivoluzioni scientifiche. Einaudi. (Opera originale pubblicata nel 1962).
Lewin, K. (2005). La teoria, la ricerca, l’intervento. il Mulino.
Lincoln, Y., & Guba, E. (1985). Naturalistic inquiry. Sage.
Mezirow J. (2003), Apprendimento e trasformazione. Il significato dell’esperienza e il valore della riflessione nell’apprendimento degli adulti, Raffaello Cortina Editore, Milano. (Opera originale pubblicata nel 1991).
Mortari, L. (2007). Cultura della ricerca e pedagogia. Prospettive epistemologiche, Carocci.
Reason, P., & Bradbury, H. (Eds.) (2008). The Sage Handbook of Action Research: Participative Inquiry and Practice. Sage.
Schön, D.A. (1991). The Reflective Turn. Case Studies in and on Educational Practice. Teachers College Press.
Schön, D.A. (1992). The Theory of Inquiry: Dewey’s Legacy to Education. Curriculum Inquiry. 22(2), 119-139.
Schön, D.A. (1993). Il professionista riflessivo. Per una nuova epistemologia della pratica professionale. Dedalo. (Opera originale pubblicata nel 1983).
Tarozzi, M. (2016), Introduzione. Oltre la Guerra dei paradigmi. In M. Tarozzi, V. Montù & A. Traverso (Eds), Oltre i confini, lungo i margini (pp. 5-11). Università di Bologna. http://doi.org/10.6092/unibo/amsacta/5070
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fabrizio Chello, Rossana D'Elia, Daniela Manno, Pascal Perillo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.