The unequal dimensions of adolescence. An analysis through the lens of social class
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/12503Keywords:
Adolescence, Social Classes, Critical Pedagogy, Inequalities, Urban segregationAbstract
The article aims to reflect — also through some ethnographic examples — on the experience of adolescence in the light of a category, that of social class, rarely used explicitly in pedagogical research. In some contexts, being working-class adolescents has a decisive influence on the relationship with the school, as well with the urban environment and the imaginations of self for adolescents, while it tends to be removed by the actors of educational processes. The interpretative axis of social class helps to reincarnate the theoretical construct of adolescence in the variety of material experiences that subjects have of being adolescents, favoring a clearer vision of the effects that inequalities have on life transitions and suggesting new directions of educational intervention.
References
Antonelli, F. (2018). Mena e le altre. Ritratto di ragazze di classe popolare fra esclusione scolastica e sociale. Etnografia e ricerca qualitativa, 2, 319-340. https://doi.org/10.3240/90884
Antonelli, F., & Tolomelli, A. (2019). Dalla dispersione alla disuguaglianza scolastica: un cambio di paradigma. Scholé, 2, 192-209.
Antonelli, F., Marchetti, P., & Savini, V. (2016). Il contrasto della dispersione anima la comunità. Animazione Sociale, 300, 4, 42-53.
Ball, S. J. (2006). Education policy and social class: the selected works of Stephen J. Ball. London-New York: Routledge.
Barone, P. (2009). Pedagogia dell’adolescenza. Milano: Guerini e Associati.
Barone, P. (a cura di) (2018). Vite di flusso. Fare esperienza di adolescenza oggi. Milano: FrancoAngeli.
Bennett, A. (1999). Subcultures or Neo-Tribes? Rethinking the Relationship between Youth, Style and Musical Taste. Sociology, 33(3), 599-617. https://doi.org/10.1177/S0038038599000371
Bourdieu, P. (1997). Méditations pascaliennes. Éléments pur une philosophie négative. Paris: Seuil.
Bourdieu, P., & Passeron, J. C. (1970). La reproduction. Éléments pour une théorie du système d’enseignement. Paris: Minuit.
Bourgois, P. (1996). Confronting Anthropology, Education, and Inner City Apartheid. American Anthropologist, 98(2), 249-258. https://doi.org/10.1525/aa.1996.98.2.02a00020
Bourgois, P., & Schonberg, J. (2009). Righteous dopefiend. Berkeley: University of California Press.
Burgio, G. (2012). Adolescenza e violenza. Il bullismo omofobico come formazione alla maschilità. Milano-Udine: Mimesis.
Burgio, G. (2018). Comprendere il bullismo femminile. Genere, dinamiche relazionali, rappresentazioni. Milano: FrancoAngeli.
Burton, L. (1997). Ethnography and the Meaning of Adolescence in High-Risk Neighborhoods. Ethos, 25(2), 208-217. Consultato il 1 marzo 2021 http://www.jstor.org/stable/640355.
Butler, J. (1997). Merely Cultural. Social Text, 52/53, 265-277. https://doi.org/10.2307/466744
Catarci, M. (2016). La pedagogia della liberazione di Paulo Freire. Educazione, intercultura e cambiamento sociale. Milano: FrancoAngeli.
Capitini, A. (1968). Educazione aperta 2. Firenze: La Nuova Italia.
Ciari, B. (1973). La grande disadattata. Roma: Editori Riuniti.
Colombo, M. (2012). Sogni di genere disuguaglianze e risorse nel futuro immaginato degli adolescenti. Studi Di Sociologia, 50(1), 77-90. Consultato il 1 marzo 2021 http://www.jstor.org/stable/41582804.
De Luigi, N. (2012). La transizione alla vita adulta nelle società europee: nuove direzioni di ricerca tra equivoci e opportunità. Studi Di Sociologia, 50(1), 41-51. Consultato il 1 marzo 2021 http://www.jstor.org/stable/41582802.
Devine, F., Savage, M., Scott, J., Crompton, R. (Eds.) (2005). Rethinking Class. Culture, Identities and Lifestyles. Basingstoke: Palgrave MacMillian.
Dewey, J. (1967). Scuola e società. Firenze: La Nuova Italia. (Original work published 1899).
Dewey, J. (2014). Esperienza e educazione. Milano: Raffaello Cortina. (Original work published 1938).
Dogliani, P. (2003). Storia dei giovani. Milano: Mondadori.
Dolci, D. (1963). Chissà se i pesci piangono. Documentazione di un’esperienza educativa. Torino: Einaudi.
Dolto, F. (1988). La Cause des adolescents. Paris: éd. Robert Laffont.
Farmer, P.(2004). An Anthropology of Structural Violence. Current Anthropology, 45(3), 305-325. https://doi.org/10.1086/382250
Fraser, N., & Honneth, A. (2003). Redistribution or Recognition? A Political-Philosophical Exchange. London: Verso.
Freinet, C. (1969). Pour l’école du peuple. Paris: Maspero.
Ghigi, R. (a cura di) (2012). Adolescenti e differenze di genere. Pratiche e atteggiamenti dei giovani in Emilia-Romagna. Roma: Carocci.
Goodman, P. (1960). Growing Up Absurd: Problems of Youth in the Organized System. New York: Random House.
Hall, S., & Jefferson, T. (Eds.) (1976). Resistance Through Rituals: Youth Subcultures in Post War Britain. London: Hutchinson.
Hebdige, D. (1979). Subculture: The Meaning of Style. London & New York: Routledge.
Illich, I. (1971). Deschooling Society. New York: Harper and Row.
Laffi, S. (2014). La congiura contro i giovani: crisi degli adulti e riscatto delle nuove generazioni. Milano: Feltrinelli.
Lefebvre, H. (1974). La production de l'espace. Paris: Anthropos.
Lepoutre, D. (1997). Coeur de banlieue. Codes, rites et langages. Paris: Odile Jacobs.
Malusà, G. (2017). Equità nei sistemi e nelle politiche educative: una difficile scelta di giustizia sociale. Encyclopaideia, 21(47), 86-123. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/6953
Marchi, V. (2014). Teppa. Storie del conflitto giovanile dal Rinascimento ai giorni nostri. Roma: Red Star Press.
Marmot, M. (2015). Status Syndrome: How Your Social Standing Directly Affects Your Health and Life Expectancy. London: Bloomsbury.
Massa, R. (a cura di) (1992). La clinica della formazione. Un’esperienza di ricerca. Milano: FrancoAngeli.
Melandri, L. (2018). Dietro la cattedra, sotto il banco. Il corpo a scuola. Postfilosofie, 11, 89-107. https://doi.org/10.15162/1827-5133/1111
Milani, L. (1967). Lettera a una professoressa. Firenze: LEF.
Palmonari, A. (1993). Psicologia dell’adolescenza. Bologna: Il Mulino.
Reimer, E. (1971). School is Dead: Alternatives in Education. Harmondsworth: Penguin.
Romito, M. (2016). Una scuola di classe. Orientamento e disuguaglianza nelle transizioni scolastiche. Milano: Guerini.
Romito, M., & Antonelli, F. (2018). Per un'etnografia dei processi di istruzione. Culture, disuguaglianze, dispositivi. Etnografia e ricerca qualitativa, 2, 205-224. https://doi.org/10.3240/90879
Savage, M. (2000). Class Analysis and Social Transformation. Buckingham: Open University Press.
Skeggs, B. (1997). Formations of class and gender: Becoming respectable. London: SAGE.
Suárez-Orozco, C., Suárez-Orozco, M., & Torodova, I. (2008). Learning a New Land. Immigrant Student in American Society (1st ed.). Cambridge, Massachussetts, and London, England: Harvard University Press.
Tarozzi, M. (2015). Dall’intercultura alla giustizia sociale. Per un progetto pedagogico e politico di cittadinanza globale. Milano: FrancoAngeli.
Thornton, S. (1995). Club cultures: music and subcultural capital. Cambridge: Polity Press.
Tolomelli, A. (2015). Homo eligens. L'empowerment come paradigma della formazione. Bergamo: Junior.
Tolomelli, A. (2019). «Rimuovere gli ostacoli…» Per una pedagogia di frontiera. Pisa: ETS.
Van Zanten, A. (2001). L’école de la périphérie. Paris: PUF.
Willis, P. (1977). Learning to labour. How Working Class Kids Get Working Class Jobs. London: Saxon House.
Zoletto, D. (2012). Dall’intercultura ai contesti eterogenei. Presupposti teorici e ambiti di ricerca pedagogica. Milano: FrancoAngeli.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fulvia Antonelli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.