Evolution of a concept. Postmodern adolescence
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/12948Keywords:
adolescence, transformative process, socio-cultural representations, experential dispositifs, educational practicesAbstract
The main thesis that is discussed in this article is based on the criticism of the prevalent interpretative models of adolescence developed during the twentieth century. Models that today appear inadequate in grasping the socio-cultural and educational transformations that deeply mark the ways of experiencing adolescents born in the second millennium. The effects of the historical and social practices that shape the adolescent experience in the 2000s represent an essential key to understanding the forms that the adolescent system assumes because of social, cultural, economic, historical, and material changes.
References
Ammaniti, M. (2015). La famiglia adolescente. Roma-Bari: Laterza.
Ammaniti, M. (2018). Adolescenti senza tempo. Milano: Raffaello Cortina.
Ariés, P. (1960). L’Enfant et la vie familiale sous l'Ancien Régime. Paris: Seuil.
Barone, P. (2009). Pedagogia dell’adolescenza. Milano: Guerini.
Barone, P. (2011). Pedagogia della marginalità e della devianza. Modelli teorici, questione minorile e criteri di consulenza e intervento. Milano: Guerini.
Barone, P. (a cura di) (2018). Vite di flusso. Fare esperienza di adolescenza oggi. Milano: FrancoAngeli.
Barone, P. (2019a). Gli anni stretti. L’adolescenza tra presente e futuro. Milano: FrancoAngeli.
Barone, P. (2019b). Adolescence in the flow: The cultural and social reconfiguration of Teen’s lifestyles in post-modern cities. Ricerche di Pedagogia e Didattica – Journal of Theories and Research in Education, 14(1), 109-120. https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/9125
Barone, P., & Mantegazza, R. (1999). La terra di mezzo. Gli elaboratori pedagogici dell’adolescenza. Milano: Unicopli.
Barone, P., & Barbanti, C. (2020). I nuovi media come dispositivi semiotecnici. Uno sguardo pedagogico. MeTis. Mondi educativi. Temi, indagini, suggestioni, 10(1), 104-120. https://doi.org/10.30557/MT00114
Benasayag, M., & Schmit, G. (2003). Les passions tristes. Souffrance psychique et crise sociale. Paris: Editions La Découverte.
Benasayag, M., & Del Rey, A. (2007). Eloge du conflit. Paris: Editions La Découverte.
Bertolini, P. (1988). L’esistere pedagogico. Ragioni e limiti di una pedagogia come scienza fenomenologicamente fondata. Firenze: La Nuova Italia.
Blos, P. (1979). The adolescent passage. Developmental Issues. New York: International Universities Press Inc.
Caronia, L., & Caron, A. (2010). Crescere senza fili. I nuovi riti dell’interazione sociale. Milano: Raffaello Cortina.
Crouzet-Pavan, E. (1994). Un fiore del male: i giovani nelle società urbane italiane (secoli XIV-XV). In G. Levi, & J. C. Schmitt (a cura di), Storia dei giovani. Dall’antichità all’età moderna (Vol. I) (pp. 211-277). Roma-Bari: Laterza.
Erikson, E. (1968). Identity. Youth and Crisis. New York: W. W. Norton & Company.
Fabbrini, A., & Melucci, A. (1992). L’età dell’oro. Adolescenti tra sogno ed esperienza. Milano: Feltrinelli.
Fass, P. (2016). The End of American Childhood. A History of parenting from Life on the Frontier to the Managed Child. Princeton-Oxford: Princeton University Press.
Foucault, M. (1976). Sorvegliare e punire. Nascita della prigione. Torino: Giulio Einaudi editore. (Original Work Published 1975).
Galimberti, U. (2008). L’ospite inquietante. Il nichilismo e i giovani. Milano: Feltrinelli.
Hall, S. G. (1904). Adolescence. New York: Appleton.
Levi, G., & Schmitt, J. C. (a cura di) (1994). Storia dei giovani. Dall’antichità all’età moderna (Vol. I). Roma-Bari: Laterza.
Lutte, G. (1986). Psicologia degli adolescenti e dei giovani. Bologna: Il Mulino.
Mancaniello, M. R. (2002). L’adolescenza come catastrofe. Modelli d’interpretazione psicopedagogica. Pisa: ETS.
Mancaniello, M. R. (2018). Per una pedagogia dell’adolescenza. Società complessa e paesaggi della metamorfosi identitaria. Lecce: Pensa Multimedia.
Marcelli, D., & Braconnier, A. (1983). Psychopathologie de l'adolescent. Paris: Masson.
Marchi, V. (2014). Teppa. Storie del conflitto giovanile dal Rinascimento ai giorni nostri. Roma: Red Star Press.
Massa, R. (2000). Tre piste per lavorare entro la crisi educativa. Animazione Sociale, 2, 60-66.
Pietropolli Charmet, G. (2008). Fragile e spavaldo. Ritratto dell’adolescente di oggi. Roma-Bari: Laterza.
Pietropolli Charmet, G., & Aime, M. (2014). La fatica di diventare grandi. La scomparsa dei riti di passaggio. Torino: Einaudi.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Pierangelo Barone
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported License.