The Benefits of Writing in Educational Practice with Adolescents. An Experience at a Therapeutic Day Care Center

Authors

  • Sara Cossali CAF CooperAzione Famiglie Coop. Soc., Bergamo
  • Alessandra Rampani Università Cattolica del Sacro Cuore https://orcid.org/0000-0002-6436-5856

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/16665

Keywords:

Writing, Adolescence, Psychiatry, Identity, Education

Abstract

The present paper illustrates an autobiographical writing experience carried out in a therapeutic day care center involving nine preadolescents and adolescents with moderate to severe mental distress. According to the literature, autobiographical writing is an useful tool to improve educational work with teenagers, because it can accommodate the need to express themselves that characterizes the adolescence and can prevent or reduce feelings of distress. Autobiographical practice is particularly suitable to work with teenagers because it is focused on the question “Who am I?”, which is typical of adolescence. This question was the central theme of the autobiographical writing workshop. During the workshop, was proposed an introspective journey in search of one’s identity between past (who was I?), present (who am I?) and a possible future (who do I want to become?). This article will describe the themes and various stimuli that were proposed during the meetings and will present and discuss the results achieved.

References

Allen, J. G., Fonagy, P., & Bateman, A. W. (2008). La mentalizzazione nella pratica clinica. Milano: Raffaello Cortina.

Ammaniti, M. (2016). La famiglia adolescente. Roma-Bari: Laterza.

Baikie, K. A. & Wilhelm, K. (2005). Emotional and physical health benefits of expressive writing. Advances in Psychiatric Treatment, 11(5), 338–346. https://doi.org/10.1192/apt.11.5.338

Balconi, E. & Carolei, C. (2011). L’autobiografia. Scrivere di sé per stare bene. Milano: Xenia.

Bargellini, C. & Cantù, S. (2011). Viaggi nelle Storie. Frammenti di cinema per l’educazione intercultura e l’insegnamento dell’italiano a stranieri. Milano: Graphidea srl.

Barone, P. (2019). Gli anni stretti. L’adolescenza tra presente e futuro. Milano: FrancoAngeli.

Batini, F. & Del Sarto, G. (2005). Narrazioni di narrazioni. Orientamento narrativo e progetto di vita. Trento: Erickson.

Batini, F. (2012). Orientamento narrativo. ResearchGate. Consultato il 12/11/2022 https://www.researchgate.net/publication/322643631_ORIENTAMENTO_NARRATIVO

Bernstein, R. (1980). The Development of the Self-System during Adolescence. Journal of Genetic Psychology, 136(2), 231–245. https://doi.org/10.1080/00221325.1980.10534117

Betti, C. (2002). Adolescenti e società complessa: Proposte di intervento formativo e didattico. Pisa: Edizioni del Cerro.

Biffi, E. (a cura di) (2010a). Educatori di storie. L’intervento educativo fra narrazione, storie di vita e autobiografia. Milano: FrancoAngeli.

Biffi, E. (2010b). Scritture adolescenti. Esperienze di scrittura nella scuola secondaria. Trento: Erickson.

Bing, E. (1977). Ho nuotato fino alla riga: bambini alla conquista della scrittura. Milano: Feltrinelli.

Blos, P. (1971). L’adolescenza: Un’interpretazione psicoanalitica. Milano: FrancoAngeli.

Bohn, A., & Berntsen, D. (2008). Life story development in childhood: The development of life story abilities and the acquisition of cultural life scripts from late middle childhood to adolescence. Developmental Psychology, 44(4), 1135-1147. https://doi.org/10.1037/0012-1649.44.4.1135

Bolzoni, A., Demetrio, D., & Rossetti S. (1999), Un manifesto dell’educatore autobiografo, Animazione sociale, 3

Bonino, S. (2006), Mille fili mi legano qui. Vivere la malattia. Roma-Bari: Laterza.

Bruner, J. S. (1990). Acts of meaning. Cambridge: Harvard University Press.

Bruner, J. S. (1986). Actual Minds, Possibile Worlds. Cambridge: Harvard University Press.

Cambi, F. (2007). L’autobiografia come metodo formativo. Milano: Laterza.

Cocever, E. & Chiantera, A. (a cura di) (1996). Scrivere l’esperienza in educazione. Bologna: CLUEB.

Confalonieri, E. & Scaratti, G. (a cura di) (2000). Storie di crescita: Approccio narrativo e costruzione del Sé in adolescenza. Milano: Unicopli.

Delory-Momberger, C. (2021). La recherche biographique en éducation en France, Autobiografie. Ricerche, Pratiche, Esperienze, Mimesis Journal, 2, 53-57. Consultato il 28/10/2022 https://mimesisjournals.com/ojs/index.php/autobiografie/article/view/1305/1044

Demetrio, D. (2012). Educare è narrare. Le teorie, le pratiche, la cura. Milano: Mimesis.

Demetrio, D. (1997). Il gioco della vita. Kit autobiografico, trenta proposte per il piacere di raccontarsi. Milano: Guerini e Associati.

Demetrio, D. (2008). La scrittura clinica: Consulenza autobiografica e fragilità esistenziali. Milano: Raffaello Cortina.

Demetrio, D. (a cura di) (1999). L’educatore auto(bio)grafo. Il metodo delle storie di vita nelle relazioni di aiuto. Milano: Unicopli.

Demetrio, D. (1992). Micropedagogia, La ricerca qualitativa in educazione. Firenze: La Nuova Italia.

Demetrio, D. (a cura di) (2003). Per una didattica dell’intelligenza. Il metodo autobiografico nello sviluppo cognitivo. Franco Angeli: Milano.

Demetrio, D. (1995). Raccontarsi. L’autobiografia come cura di sé. Milano: Raffaello Cortina.

Dewey, J. (1967). Scuola e società. Firenze: La Nuova Italia.

Erikson, E. H. (1988). Infanzia e società. Roma: Armando. (Ed. originale 1950).

Erikson, E. H. (1956). The problem of ego identity. Journal of the American Psychoanalytic Association, 4, 56-121. https://doi.org/10.1177/000306515600400104

Erikson, E. H. (1968). Identity, youth and crisis. New York: Norton Company.

Fend, H. (1994). Die Entdeckung des Selbst und die Verarbeitung der Pubertät. Bern: Huber.

Fischer-Rosenthal, W. (1995). The problem with identity: Biography as solution to some (post) modernist dilemmas. Comenius, 15, 250-265. https://doi.org/10.1177/135050689600300409

Fonagy, P., Gergely, G., Jurist, E. & Target, M. (2005). Regolazione affettiva, mentalizzazione e sviluppo del sé. Milano: Raffaello Cortina.

Formenti, L. (a cura di) (2009). Attraversare la cura. Relazioni, contesti e pratiche della scrittura di sé. Gardolo: Erickson.

Formenti, L. (1998). La formazione autobiografica. Confronti tra modelli e riflessione tra teoria e prassi. Milano: Guerini e Associati.

Foucault, M. (2001). L’écriture de soi, in Dits et écrits, vol 2. Paris: Gallimard.

Foucault, M. (2003). L’ermeneutica del soggetto. Corso al Collège de France (1981-1982). Milano: Feltrinelli.

Frisina, P. G., Borod, J. C., & Lepore, S. J. (2004). A meta-analysis of the effects of written emotional disclosure on the health outcomes of clinical populations. Journal of Nervous and Mental Disease, 192(9), 629-634. https://doi.org/10.1097/01.nmd.0000138317.30764.63

Gauchet, M. (2010). Il figlio del desiderio. Una rivoluzione antropologica. Milano: Vita e Pensiero.

Greenberg, M. A., & Stone, A. A. (1992). Emotional disclosure about traumas and its relation to health: Effects of previous disclosure and trauma severity. Journal of Personality and Social Psychology, 63(1), 75-84. https://doi.org/10.1037/0022-3514.63.1.75

Greenberg, M. A., Wortman, C. B., & Stone, A. A. (1996). Emotional expression and physical heath: Revising traumatic memories or fostering self-regulation? Journal of Personality and Social Psychology, 71(3), 588-602. https://doi.org/10.1037/0022-3514.71.3.588

Gottschall, J. (2014). L’istinto di narrare: come le storie ci hanno reso umani. Torino: Bollati Boringhieri.

Guardo, C. J., & Bohan, J. B. (1971). Development of a sense of Self-Identity in children. Child Development, 42(6), 1909. https://doi.org/10.2307/1127594

Habermas, T., & Bluck, S. (2000). Getting a life: The emergence of the life story in adolescence. Psychological Bulletin, 126(5), pp. 748-769. https://doi.org/10.1037/0033-2909.126.5.748

Habermas, T., & De Silveira, C. (2008). The development of global coherence in life narratives across adolescence: Temporal, causal, and thematic aspects. Developmental Psychology, 44(3), 707-721. https://doi.org/10.1037/0012-1649.44.3.707

Havighurst, R. J. (1953). Human development and education. New York: Longmans.

Hill, D. (2017). Teoria della regolazione affettiva. Un modello clinico. Milano: Raffaello Cortina.

Hockemeyer, J. R., Smyth, J. M., Anderson, C. F., & Stone, A. (1999). Is it safe to write? Evaluating the short-term distress produced by writing about emotionally traumatic experiences. Psychosomatic Medicine, 61(1). https://doi.org/10.1097/00006842-199901000-00089

Invernizzi, G., & Bressi, C. (2012). Manuale di psichiatria e psicologia clinica. Milano: McGraw-Hill.

Jacob, J., & De Guzman, R. G. (2016). Effectiveness of taking in the good based-bibliotherapy intervention program among depressed Filipino female adolescents. Asian Journal of Psichiatry, 23, 99-107. https://doi.org/10.1016/j.ajp.2016.07.011

Jedlowski, P. (2000). Storie comuni. La narrazione nella vita quotidiana. Milano: Mondadori.

Lancini, M., Cirillo, L., Scodeggio, T., & Zanella, T. (2020). L’adolescente. Psicopatologia e psicoterapia evolutiva. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Lepore, S. J. (2002). The Writing Cure: How Expressive Writing Promotes Health and Emotional Well-Being. Crisis The Journal of Crisis Intervention and Suicide Prevention, 23(3), 99-117. https://doi.org/10.1037/10451-000

Lo Iacono, A., & Milazzo, P. (2007). La sala degli specchi: comunicazione e psicologia gruppale. Strumenti di lavoro per la comunicazione di gruppi in ambito psicoterapeutico e psicosociale. Milano: FrancoAngeli.

Lo Iacono, G. (2016). Lo studio sperimentale della scrittura autobiografica: la prospettiva di James Pennebaker, Rivista di Psicologia dell’Emergenza e dell’Assistenza Umanitaria, 16. Consultato il 25/10/2022 https://www.gabrieleloiacono.it/files/Numero%2016%20Loi.pdf

Marchetti, A., Bracaglia, E., & Cavalli, G. (2013). Comportamenti a rischio e autolesivi in adolescenza. Il questionario RTSHIA di Vrouva, Fonagy, Fearon, Roussow. Milano: FrancoAngeli.

Marone, L. (2015). La tentazione di essere felici. Milano: Longanesi.

Marranca, A., Ferrari, S., & Macario, G. (2020). Autobiografia e cura: un’introduzione al tema. Mimesis Journals, n. 1, 37-46, 2020. Consultato il 3/11/2022 https://mimesisjournals.com/ojs/index.php/autobiografie/article/view/357/261

Martin, L. H., Gutman, H., & Hutton, H. P. (1992). Tecnologie del sé: un seminario con Michel Foucault. Torino: Bollati Boringhieri.

McLean, K. C., & Breen, A. (2009). Processes and content of narrative identity development in adolescence: Gender and well-being. Developmental Psychology, 45(3), 702-710. https://doi.org/10.1037/a0015207

Micheli, D., Panciroli, A., & Valaguzza, S. (a cura di). Una palla circa grossa come una ruota del pullman: Storie, desideri, sogni e percorsi di ragazzi transitati presso lo Spazio adolescenti “Il Ponte”. Milano: Unicopli.

Mohr, D. M. (1978). Development of attributes of personal identity. Developmental Psychology, 14(4), 427-428. https://doi.org/10.1037/0012-1649.14.4.427

Mortari, L. (2003). Apprendere dall’esperienza. Il pensare riflessivo nella formazione. Roma: Carocci.

Orbetti, D., Staccioli, G. & Safina, R. (2005). Raccontarsi a scuola: tecniche di narrazione autobiografica. Roma: Carocci.

Palmonari, A. (2001). Gli adolescenti. Né adulti, né bambini, alla ricerca della propria identità. Bologna: il Mulino.

Pasupathi, M., & Wainryb, C. (2010). On Telling the Whole Story: Facts and Interpretations in Autobiographical Memory Narratives From Childhood Through Midadolescence, American Psychological Association, 46 (3), pp. 735-746. https://doi.org/10.1037/a0018897

Pennebaker, J. W., & Beall, S. K. (1986). Confronting a traumatic event: Toward an understanding of inhibition and disease. Journal of Abnormal Psychology, 95(3), 274-281. https://doi.org/10.1037/0021-843X.95.3.274

Pennebaker, J. W., Kiecolt Glaser, J. K., & Glaser, R. (1988). Disclosure of traumas and immune function: Health implications for psychotherapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56(2), 239-245. https://doi.org/10.1037/0022-006X.56.2.239

Pennebaker, J. W (2004). Scrivi cosa ti dice il cuore. Autoriflessione e crescita personale attraverso la scrittura. Trento: Erickson.

Pennebaker, J. W. (1997). Writing about emotional experiences as a therapeutic process. Psychological Science, 8(3), 162-166. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.1997.tb00403.x

Pietropolli Charmet, G. (2010). Fragile e spavaldo. Ritratto dell’adolescente di oggi. Roma: Laterza.

Poggio, B. (2004). Mi racconti una storia? Il metodo narrativo nelle scienze sociali. Roma: Carocci.

Ramunno, T. (2020). Parole non ostili. Autobiografie. Ricerche, Pratiche, Esperienze. Mimesis Journal, 1, pp. 107-114. Consultato il 15/11/2022 in https://mimesisjournals.com/ojs/index.php/autobiografie/article/view/363

Santerini, M. (2019). Pedagogia socio-culturale. Milano: Mondadori Education.

Scierri, I. D. M., Toti, G., & Trapani, G. (2019). Didattica attiva e orientamento narrativo: un approccio integrato per favorire autostima, autoefficacia e resilienza. Ricerche Di Pedagogia E Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 14(1), 193- 220. https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/9192

Smyth, J. M. (1998). Written emotional expression: Effect sizes, outcome types, and moderating variables. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 66(1), 174- 184. https://doi.org/10.1037/0022-006x.66.1.174

Smorti, A (1994). Il pensiero narrativo. Costruzione di storie e sviluppo della coscienza sociale. Firenze: Giunti.

Smorti, A. (Ed.) (1997). Il sé come testo. Firenze: Giunti.

Solano, L. (Ed.) (2007). Scrivere per pensare. La ritrascrizione dell’esperienza tra promozione della salute e ricerca. Milano: FrancoAngeli.

Thompson, C. P. (1982). Diary-keeping as a sex-role behavior. Bulletin of the Psychonomic Society, 20(1), 11-13. https://doi.org/10.3758/bf03334787

Vittori, R. (1996). Identità e narrazione, in Mantegazza, R. (Ed.), Per una pedagogia narrativa. Riflessioni, tracce, progetti, Centro di Educazione alla Mondialità (13-28). Bologna: Emi.

Zannini, L. (2021). Intrecciare parole nelle pratiche di cura: il contributo della medicina narrativa. Autobiografie. Ricerche, Pratiche, Esperienze, Mimesis Journal, 2, 37-46. Consultato il 5/11/2022 https://mimesisjournals.com/ojs/index.php/autobiografie/article/view/1304/1043

Zannini, L. (2008). Medical humanities e medicina narrativa. Nuove prospettive nella formazione dei professionisti della cura. Milano: Raffaelo Cortina.

Published

2023-12-19

How to Cite

Cossali, S., & Rampani, A. (2023). The Benefits of Writing in Educational Practice with Adolescents. An Experience at a Therapeutic Day Care Center. Encyclopaideia, 27(67), 29–52. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/16665

Issue

Section

Essays