Beyond the Veil: A Phenomenology of the Educational Gaze

Authors

  • Paolo Pantrini Indipendente

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/17991

Keywords:

Phenomenology, Literature, Disability, Gaze, Education

Abstract

This paper moves from an educator's experience with people with strong disability and from his trouble to grasp the hidden potential of the subject, almost covered by precomprehension and prejudice, that like a sort of veil of Maya prevent him from seeing the implicit resources residing within everyone. It is argued that the educator must gain a phenomenological stance which allows him to go beyond the experience of limits towards the very essence of the person. The educator's gaze arises from a path of awareness and personal growth, capable of revealing the authentic meaning of the educational act. Ispiring to the narrations of some literary figures, the main characteristics of the educational gaze are outlined here, in terms of a way of being-in-the-situation, capable of wonder and astonishment, attention to details and untiring search for meaning.

References

Arioli, A. (2015). Educatori per vocazione. Chiaroscuri della motivazione professionale. In Iori, V., Bruzzone, D. (Eds.), Le ombre dell’educazione (pp. 67-84). Milano: FrancoAngeli.

Augelli, A. (2007). Tonalità emotive e paesaggi interiori. Animazione Sociale, 215, 57-63.

Barnes, C. (2008), Capire il “modello sociale della disabilità”. Intersticios: Revista Sociológica de Pensamiento Crítico, 2(1), 87-96.

Bertolini, P., & Caronia, L. (2015). Ragazzi difficili (nuova edizione a cura di P. Barone e C. Palmieri). Milano: Franco Angeli.

Bruzzone, D. (2016). L’esercizio dei sensi. Milano: FrancoAngeli.

Bruzzone, D. (2018). L’insolita minestra: riscattare il senso dell’esperienza quotidiana. In Iori, V. (Ed.), Educatori e pedagogisti (pp. 97-110). Gardolo (Trento): Erickson.

Bruzzone, D. (2022a). La vita emotiva. Brescia: Scholé.

Bruzzone, D. (2022b). Saper vedere. Per una fenomenologia dello sguardo educativo, Scholé, 1, 17-34.

Calvino, I. (1995). Saggi 1945-1985. Milano: Arnoldo Mondadori.

Castiglioni, M. (2021). Pandemia e narrazioni spaesanti sulle vecchiaie. In Musaio, M. (Ed.), Persone anziane e cura (pp. 147-160). Roma: Studium.

Cerrocchi, L. (2007). L’educatore sociale: profilo professionale e dimensioni operative. In Cerrocchi, L., & Dozza, L. (Ed.), Contesti educativi per il sociale (pp. 47-65). Gardolo (Trento): Erickson.

Folgheraiter, F. (1998). Teoria e metodologia del servizio sociale. Milano: FrancoAngeli.

Frankl, V. (2005). La sfida del significato. A cura di D. Bruzzone e E. Fizzotti. Gardolo (Trento): Erickson.

Frankl, V. (2018). Logoterapia e analisi esistenziale. Brescia: Morcelliana.

Frankl, V. (2023). Uno psicologo nei lager e altri scritti inediti. Milano: FrancoAngeli.

Guardini, R. (1998). L’opera d’arte. Brescia: Morcelliana.

Guardini, R. (1987). Persona e libertà. Brescia: La Scuola.

Guardini, R. (2001). Etica. Brescia: Morcelliana.

Hallowell, D. A. (2011). Phenomenological Perspectives in Caring Professions Curriculum, Encyclopaideia, 15(31), 19-29.

Husserl, E. (1965). Idee per una fenomenologia pura e per una filosofia fenomenologica. Torino: Einaudi.

Iori, V. (1988). Essere per l’educazione. Scandicci (Firenze): La Nuova Italia.

Iori, V. (2000). Filosofia dell’educazione. Milano: Guerini.

Iori, V. (2018). Le professioni educative e la formazione pedagogica. In Iori, V. (Ed.), Educatori e pedagogisti (pp. 15-38). Gardolo (Trento): Erickson.

Latella, R., & Funaro, S. (2010). Alla ricerca del proprio modello educativo, Animazione Sociale, 240, 32-43.

Macintyre, A. (2007). Dopo la virtù. Saggio di teoria morale. Roma: Armando.

Marchisio, M. C., & Curto, N. (2012). Senza muri. Roma: Aracne.

Marcialis, P., Orsenigo, J., Prada G., & Faucitano, S. (2010). Ritrovare lo sguardo pedagogico, Animazione Sociale, 240, 20-29.

Mariani, V. (2021). Costruire possibilità: i servizi per la disabilità. In d’Alonzo, L. (Ed.), Vite reali (pp. 123-168). Milano-Torino: Pearson.

Merleau-Ponty, M. (2003). Fenomenologia della percezione. Firenze: Bompiani.

Nussbaum, M. C. (2007). Le nuove frontiere della giustizia: disabilità, nazionalità, appartenenza di specie. Bologna: il Mulino.

Palmieri, C. (2016). L’educatore nei servizi: marginalità, svantaggio, disabilità, Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 8(11), 85-97.

Palmieri, C. (2018), «Né il cavaliere inesistente né il suo scudiero»: il mondo dei servizi e la professionalità educativa. In Iori, V. (Ed.), Educatori e pedagogisti (pp. 39-54). Gardolo (Trento): Erickson.

Peretti Griva, P., & Poggi, M (2020). Storytelling. In Quaglino, G. P. (Ed.). Formazione. Milano: Raffaello Cortina.

Pezzella, A. M. (2007). Lineamenti di filosofia dell’educazione. Città del Vaticano: Lateran University Press

Saglietti, M. (2020). La professional vision degli educatori: Problemi, pratiche ed implicazioni (inter)professionali, Encyclopaideia, 24(57), 43-56. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/10422

Schopenhauer, A. (2013). Il mondo come volontà e rappresentazione. Torino: Einaudi.

Sepúlveda, L. (2000). Le rose di Atacama. Milano: Guanda.

Sepúlveda, L. (2006). Il potere dei sogni. Milano: Guanda.

Sepúlveda, L. (2013). Ingredienti per una vita di formidabili passioni. Milano: Guanda.

Simenon, G. (2013). Il cavallante della «Providence» – In I Maigret 1. Milano: Adelphi.

Tramma, S. (2018). Leducatore imperfetto. Roma: Carocci.

Zimmer Bradley, M. (2018). Le nebbie di Avalon. Parte prima. Milano: HarperCollins.

Zimmer Bradley, M. (2019). Le nebbie di Avalon. Parte seconda. Milano: HarperCollins.

Published

2023-12-19

How to Cite

Pantrini, P. (2023). Beyond the Veil: A Phenomenology of the Educational Gaze. Encyclopaideia, 27(67), 97–108. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/17991

Issue

Section

Discussions