The Literature ‘from’ Childhood: A New Epistemological Frontier with which to Read and Look at Books for Children

Authors

  • Simone di Biasio Università degli Studi Roma Tre

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/18234

Keywords:

Children's literature, Hermeneutics, Epistemology, Illustration, Education

Abstract

The paper investigates, first of all, the epistemological status of one of the most elusive, yet vital, genres of literature, that aimed at childhood and adolescence. The “for” or “of” with which reference is made to the literature also known as ” youth” risks, in fact, to preserve the status quo of a discipline that has struggled (and still struggles) to find its own validity and legitimacy, discounted over time with an “invisibility” or a derubrication to derivative literature, secondary, weak in its artistic and aesthetic canons. On the contrary, the aim here is to confirm, as witnessed by the most recent scientific studies, the total autonomy of literature for childhood and adolescence which, relying on at least two codes, iconic and verbal, boasts considerable expressive freedom, lending itself also as a faithful interpreter of post-modernity. One theorises, therefore, the possibility of speaking of a literature ‘from’ childhood and ‘from’ adolescence, underlining the need to consider the specification in the same way as a geographical and cultural location. Since we are dealing with works written and illustrated by individuals who are not boys or girls by birth (since the latter are not yet masters of iconographic writing), the most relevant will be those that faithfully draw on the physical and metaphysical region of childhood, restoring its complexity and expression, as a direct emanation of that other culture, which still and always exists and resists in us.

References

Acone, L. (Ed.) (2018). Bambini tra secoli e pagine. Il dispositivo narrativo dell’infanzia. Salerno: Edizioni Sinestesie.

Barrie, J. M. (2020). L’uccellino bianco. Venezia: Marsilio.

Beseghi, E., & Grilli, G. (2011). La letteratura invisibile. Infanzia e libri per bambini. Roma: Carocci.

Blezza Picherle, S. (2005). Libri, bambini, ragazzi, incontri tra educazione e letteratura. Milano: Vita e Pensiero.

Boero, P. (1997). Alla frontiera. Momenti, generi e temi della letteratura per l’infanzia. Torino: Einaudi.

Boyd, B. (2004). On the origin of stories. Cambridge: Harvard University Press.

Calabrese, S. (Ed.) (2011). Letteratura per l’infanzia. Dall’unità d’Italia all’epoca fascista. Milano: Rizzoli.

Calvino, I. (2021). Dalla favola al romanzo. La letteratura raccontata da Italo Calvino. Milano: Mondadori.

Cantatore, L., Grilli, G., Galli Laforest, N., Varrà, E., Piccinini, G., Tontardini, I., et al. (2020). In cerca di guai. Studiare la letteratura per l’infanzia. Parma: Junior.

Del Giudice, D. (1994). Staccando l’ombra da terra. Torino: Einaudi.

Detti, E. (1987). Il piacere di leggere. Firenze: La Nuova Italia.

Faeti, A. (1995). I diamanti in cantina. Come leggere la letteratura per l’infanzia. Milano: Bompiani.

Fochesato, W., Germini, P., Martinelli, C., Panzeri, F., Rotondo, F., Salamon, E., et al. (1998). Letteratura per ragazzi in Italia. Rapporto annuale 1998. Casale Monferrato (Al): Piemme.

Gottschall, J. (2012). L’istinto di narrare. Come le storie ci hanno resi umani. Torino: Bollati Boringhieri.

Grilli, G. (2021). Di cosa parlano i libri per bambini. La letteratura per l’infanzia come critica radicale. Roma: Donzelli.

Hamelin, (Ed.) (2011). I libri per ragazzi che hanno fatto l’Italia. Bologna: Hamelin.

Hunt, P. (Ed.) (1992). Literature for Children: contemporary criticism. London-New York: Routledge.

Lemoine, B. (2022). Is LaMDA Sentient? - an Interview. Consultato il 22 giugno 2022 https://www.cajundiscordian.medium.com/is-lamda-sentient-an-interview-ea64d916d917.

Lurie, A. (2005). Bambini per sempre. Il rapporto tra arte e vita, tra finzione e biografia. Milano: Mondadori.

Magrelli, V. (2003). Nel condominio di carne. Torino: Einaudi.

Magrelli, V. (2022). Exfanzia. Torino: Einaudi.

Miller, H. (1976). I libri della mia vita. Torino: Einaudi.

Pontremoli, G. (2004). Elogio delle azioni spregevoli. Napoli: L’ancora del mediterraneo.

Rudd, D. (2013). Reading the child in Children’s Literature. New York: Palgrave Macmillan.

Tognolini, B. (2022). Rime alfabete. Ventuno filastrocche per imparare a scrivere il mondo. Milano: Salani.

Tronci, F. (1996). Letteratura senza tempo. Forme e modi per l’educazione dell’immaginario infantile. Firenze: La Nuova Italia.

Vinci, S. (1997). Dei bambini non si sa niente. Torino: Einaudi.

Zipes, J. (2002). Oltre il giardino. L’inquietante successo della letteratura per l’infanzia da Pinocchio a Harry Potter. Milano: Mondadori.

Published

2024-04-18

How to Cite

di Biasio, S. (2024). The Literature ‘from’ Childhood: A New Epistemological Frontier with which to Read and Look at Books for Children. Encyclopaideia, 28(68), 75–84. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/18234

Issue

Section

Essays