Children’s literature and tenderness: Pedagogical reflections on the gestures of care, the well-being of relationships and affection in picture books
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/19951Keywords:
Children's Literature, Tenderness, Body Education, Relationship in Education, Picture booksAbstract
The contribution offers some pedagogical reflections dedicated to the theme of tenderness in education through the exploration of a repertoire of excellent picture books published in the field of children’s publishing. The poetic investigation of the suggestions from the bibliographic corpus highlights ethical, aesthetic and pedagogical aspects of bodily imagery and experiences, linked to the sensitive, ethical and emotional dimension of education. The reflection interweaves perspectives from the pedagogy of the body with the interdisciplinary study of children’s literature and proposes a pedagogical reflection, with didactic and formative repercussions, on the iconographic and narrative representations of the postures of care, play and the educational relationship.
References
Alfieri, F. (Ed.) (1975). A scuola con il corpo. Firenze: La Nuova Italia.
Borgna, E. (2022). Tenerezza. Torino: Einaudi.
Bruzzone, D. (2022). La vita emotiva. Brescia: Scholé.
Burnett, M. (2024). La porta segreta. Milano: Terre di Mezzo.
Cavarero, A. (2014). Inclinazioni. Critica della rettitudine. Roma: Raffaello Cortina.
Ceciliani, A. (2018). Corpo, movimento e sport come cornici per l’inclusione della persona. In S. Polenghi, M. Fiorucci, & L. Agostinetto (Eds.), Diritti Cittadinanza Inclusione (pp. 61-72). Lecce, Brescia: PensaMultimedia.
Contini, M., Fabbri, M., & Manuzzi, P. (2006). Non di solo cervello. Educare alle connessioni mente-corpo-significati-contesti. Milano: Raffaello Cortina.
Dallari, M. (2024). Immaginauti. Pensare controvento. Trento: Il Margine.
Faeti, A. (1972). Guardare le figure. Torino: Einaudi.
Faggioli, R., & Schenetti, M. (2023). Returning the body to the mind: Educating the living body. Formazione & Insegnamento, 21(1S), 101- 106. https://doi.org/10.7346/-feis-XXI-01-23_15
Francesconi, D., & Tarozzi, M. (2012). Embodied education: A convergence of phenomenological pedagogy and embodiment. Studia Phaenomenologica, 12, 263-288. https://doi.org/10.7761/SP.12.263
Francesconi, D., & Tarozzi, M. (Eds.) (2013). Embodiment e pedagogia. Encyclopaideia, XVII(37).
Gamelli, I., & Mirabelli, C. (2019). Non solo a parole. Corpo e narrazione nell’educazione e nella cura. Roma: Carocci.
Grilli, G. (2021). Di cosa parlano i libri per bambini. La letteratura per l’infanzia come critica radicale. Roma: Donzelli.
Guerra, M. (2019). Le più piccole cose. L’esplorazione come esperienza educativa. Milano: FrancoAngeli.
Korzack, J. (2013). Quando ridiventerò bambino. Milano: Luni.
Lorenzoni, F. (2023). Educare controvento. Storie di maestre e maestri ribelli. Palermo: Sellerio.
Lucangeli, D. (2019). Cinque lezioni leggere sull'emozione di apprendere. Trento: Erickson.
Mariani, L. (Ed.) (2010). La corporeità. Il contributo delle scienze umane. HumanaMente, 14.
Milani, L. (2021). Emergenza educativa e “corpo” docente. Pedagogia oggi, 19(1), 35-41.
Montessori, M. (1970). Come educare il potenziale umano. Milano: Garzanti.
Raimondo, R. (2019). Origini, caratterizzazioni e sviluppi dell’educazione cosmica in Maria Montessori. Rivista di Storia dell’Educazione, 6(1), 69-79.
Raimondo, R. (2024). L’educazione cosmica di Maria Montessori: alle origini di un progetto ancora oggi attuale. Pedagogia più Didattica, 10(1), 46-60.
Rodari, G. (2023). La grammatica della fantasia. Introduzione all’arte di inventare storie. San Dorligo della Valle (TS): Einaudi Ragazzi.
Terrusi, M. (2017). Meraviglie mute. Silent book e letteratura per l’infanzia. Roma: Carocci.
Terrusi, M. (2023). Letteratura per l’infanzia e consapevolezza corporea: una lettura in otto tempi fra albi illustrati e pratiche somatiche. Encyclopaideia, 27(65), 79-95. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/16366
Terrusi, M. (2024). Leggere controvento: riflessioni sui libri senza parole fra realtà e prospettive. In A. Mazzini, & A. Nobile (Eds.), Quale letteratura per l’infanzia? Morfologia di una disciplina in trasformazione (pp. 217-234). Venezia: Marcianum Press.
Palma, M. (2019). Dizionario minimo del gesto. Corpo, movimento, comunità nella danza di Virgilio Sieni. Milano: Fondazione Giacomo Feltrinelli.
Varela, F., Thompson, E., & Rosch, E. (1991). The Embodied Mind: Cognitive Science and Human Experience. Cambridge (MA): MIT Press.
Albi illustrati
Alemagna, B. (2014). Il grande Bubo. Milano: Topipittori.
Alemagna, B. (2020). Mio amore. Milano: Topipittori.
Attilio (2023). Meglio insieme. Roma: Lapis.
Berner, R. S. (2018). Autunno. Milano: Topipittori.
Janosch (1997). Ti guarisco io, disse l’orsetto. Bolzano: AER.
Janosch (2021). Oh, com’è bella Panama!. Firenze: Kalandraka.
L'Arronge, L. (2019). Io grande, tu piccino. Santarcangelo di Romagna (RN): Pulce.
Lebourg, C. (2021). Una giornata con Bris. Milano: Babalibri.
Lindgren, A., & Törnqvist, M. (2021). Tutto dormirà. Monselice (PD): Camelozampa.
Stark, U., & Eriksson, E. (2022). Tutti i cari animaletti. Milano: Iperborea.
Yoshitake, S. (2023). Indovina cosa sono!. Milano: Salani.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marcella Terrusi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.