About reliability of joyful learning. From Isomorphism between Knowledge and Play to “Neurodidatics Skills” of Trainers

Authors

  • Antonia Chiara Scardicchio

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/4506

Keywords:

Neurobiology, Adult learning, Training of Trainers, Systemic Design of the Training

Abstract

Moving from the evidence of neuroscience about the importance of "joyful" dimension in the learning process, both in childhood than in adulthood, the essay discusses about isomorphism - neurobiologically founded - between knowledge and play. It moves from one stydy in particular, as a pre- text for neuropedagogical reflection around the "joy": joy in education process is described like an epistemological and didactic interweaving between form and content, knowledge and passion, dimensions of meaning and relationship. The landing is related to the acceptance of the systemic dimension in the design and evaluation of adult education: the appearance of "joyful", therefore, does not coincide with lightness and dilution of knowledge but with the understanding of its complexity. The invitation, both epistemological as pragmatic, is the recognition of the indispensability of "neurodidatics skills" (Rivoltella, 2012) for anyone involved in education and relationships.

References

Andreasen, N. C., O'Leary, D. S., Paradiso, S., Cizaldo, T., Arndt, S., Watkins, G. L., et al. (1999). The cerebellum plays a role in conscious episodic memory retrieval. Human Brain Mapping, 8(4), 226–234.

Bateson, G. (1984). Mente e natura. Un’unità necessaria. Milano: Adelphi.

Bateson, G. (1997). Una sacra unità. Milano: Adelphi.

Bateson, G. (2000). Verso un’ecologia della mente. Milano: Adelphi.

Bertalanffy, von, L. (1971). Teoria generale dei sistemi. Fondamenti, sviluppo, applicazioni. Milano: Isedi.

Borrelli, M. (Ed.) (1997). La pedagogia italiana contemporanea (Vol. I). Cosenza: Pellegrini.

Burgdorf, J., & Panksepp, J. (2006). The neurobiology of positive emotions. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 30, 173–87.

Ceccato, S. (1968). Cibernetica per tutti (vol. I). Milano: Feltrinelli.

Ceccato, S. (1970). Cibernetica per tutti (vol. II). Milano: Feltrinelli.

Ceruti, M. (1989). La danza che crea. Evoluzione e cognizione nell'epistemologia genetica. Milano: Feltrinelli.

Ceruti, M. (Ed.) (1992). Evoluzione e conoscenza. Bergamo: Lubrina.

Christianson, S. A. (1992). Emotional stress and eyewitness memory: A critical review. Psychological Bulletin, 112(2), 284–309.

Chugani, H. T. (1998). Biological basis of emotions: Brain systems and brain development. Pediatrics, 102, 1225–1229.

Colazzo, S. (2001). Didattica multimediale. Gioco, creatività, interdisciplinarità. Castrignano de' Greci – Lecce: Amaltea.

Dal Lago, A. (2002). Non-persone. L'esclusione dei migranti in una società globale. Milano: Feltrinelli.

Dal Lago, A., & Rovatti, P. A. (1993). Per gioco. Piccolo manuale dell’esperienza ludica. Milano: Raffaello Cortina.

Damasio, A. (1987). L’errore di Cartesio. Emozione, ragione e cervello umano. Milano: Adelphi.

De Mennato, P. (1999). Fonti di una pedagogia della complessità. Napoli: Liguori.

De Mennato, P., & D’Agnese, V. (2004). Tessere del mosaico pedagogico: i disegni e le parole di un’epistemologia costruttivista. Pensa Multimedia: Lecce.

Fink, E. (1986). Oasi della gioia. Idee per una ontologia del gioco. Salerno: Edizioni 10/17.

Fink, E. (1991). Il gioco come simbolo del mondo. Firenze: Hopefulmonster.

Foerster, von, H. (1987). Sistemi che osservano. Roma: Astrolabio.

Frabboni, F., & Pinto Minerva, F. (2001). Manuale di Pedagogia Generale. Roma-Bari: Laterza.

Gennep, van, A. (2002). I riti di passaggio. Torino: Bollati Boringhieri.

Gily, C. (2002). In-lusio, il gioco come educazione estetica. Napoli: Graus.

Gleick, J. (1997). Caos. Milano: Sansoni.

Guffanti, M. (2004). Il gioco come ipotesi ontologica. Milano: pro manuscripto.

Huizinga, J. (1973). Homo ludens. Torino: Einaudi.

Kohn, A. (2004). Feel-bad education. Education Week, 24(3), 44–45.

Mari, G. (2008). La formazione della ragione sapienziale. In E. Aronadio (Ed.), Il dialogo dei saperi (pp. 49-70). Palermo: Palumbo.

Maturana, H., & Varela, F. (1985). Autopoiesi e cognizione. La realizzazione del vivente. Venezia: Marsilio.

Maturana, H., & Varela, F. (1987). L’albero della conoscenza. Milano: Garzanti.

Morin, E. (1993). La conoscenza della conoscenza. Milano: Feltrinelli.

Munari, A. (1999). Formazione continua e apprendimento adulto. In Id. (Ed.), Comunicazione e formazione degli adulti. Padova: Tecom Project.

Panksepp, J. (2000). The riddle of laughter: Neural and psychoevolutionary underpinnings of joy. Current Directions in Psychological Science, 9, 183–6.

Panksepp, J., & Biven, L. (2012). The archaeology of mind: Neuroevolutionary origins of human emotion. New York; London: W. W. Norton & Company.

Panksepp, J. (1998). Affective neuroscience: the foundations of human and animal emotions. New York; Oxford: Oxford University Press.

Panksepp, J. (2007). Neuroevolutionary sources of laughter and social joy: Modeling primal human laughter in laboratory rats. Behavioural Brain Research, 182, 231–244.

Panksepp, J., Burgdorf, J., & Gordon, N. (2001). Toward a genetics of joy: breeding rats for “laughter”. In A. Kazniak (ed.), Emotion qualia and consciousness. Singapore: World Scientific.

Panksepp, J., Siviy, S., & Normansell, L. A. (1984). The psychobiology of play: Theoretical and methodological perspectives. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 8, 465–92.

Pawlak, R., Magarinos, A. M., Melchor, J., McEwen, B., & Strickland, S. (2003). Tissue plasminogen activator in the amygdala is critical for stress-induced anxiety-like behavior. Nature Neuroscience, 6(2), 168–174.

Perry, B., Hogan, L., & Marlin, S. (2000). Curiosity, pleasure and play: A neurodevelopmental perspective. Haaeyc Advocate, 20, 9-12

Piaget, J. (1967). La formazione del simbolo nel bambino. Imitazione, gioco e sogno. Immagine e rappresentazione. Firenze: La Nuova Italia.

Prigogine, I., & Stengers, I. (1981). La nuova alleanza. Metamorfosi della scienza. Torino: Einaudi.

Prigogine, I. (1994). Le leggi del caos. Roma-Bari: Laterza.

Rivoltella, P. C. (2012). Neurodidattica. Insegnare al cervello che apprende. Raffaello Cortina: Milano.

Rovatti, P. A., & Zoletto, D. (2005). La scuola dei giochi. Milano: Bompiani.

Salasnich, L. (2008). Fisica moderna. Meccanica quantistica, caos e sistemi complessi. Roma: Carocci.

Scardicchio, A. C. (2011). Adulti in gioco. Progettazioni formative tra caos narrazione movimento. Bari: Stilo.

Scardicchio, A. C. (2012). Logica & Fantastica. “Altre” parole nella formazione. Pisa: Edizioni ETS.

Shadmehrn, R., & Holcomb, H. H. (1997). Neural correlates of motor memory consolidation. Science, 277, 821–825.

Siegel D. J. (1999). La mente relazionale. Neurobiologia dell’esperienza interpersonale. Raffaello Cortina: Milano.

Sowell, E. R., Peterson, B. S., Thompson, P. M., Welcome, S. E., Henkenius, A. L., & Toga, A. W. (2003). Mapping cortical change across the human life span. Nature Neuroscience, 6, 309–315.

Turner, V. (1986). Dal rito al teatro. Bologna: Il Mulino.

Varisco, B. M., & Calvani, A. (Eds.) (1995). Costruire-decostruire significati. Padova: Cleup.

Varisco, B. M. (2004). Costruttivismo socio-culturale. Genesi filosofiche, sviluppi psico-pedagogici, applicazioni didattiche. Roma: Carocci.

Visalberghi, A. (1966). Esperienza e valutazione. Firenze: La Nuova Italia.

Visalberghi, A. (1997). Per una pedagogia aperta. In M. Borrelli (Ed.), La pedagogia italiana contemporanea (pp. 353-366). Vol. I. Cosenza: Pellegrini.

Watzlawick, P., Beavin, J. H., & Jackson, D. D. (1971). Pragmatica della comunicazione umana. Roma: Astrolabio.

Wiggins, G. (1991). Assessing student performance: Exploring the purpose and limits of testing. CA, San Francisco: Jossey Bass.

Wiggins, G. (1998). Educative assessment. Designing assessments to inform and improve student performance. CA, San Francisco: Jossey Bass.

Wiggins, G. (1999). The case for authentic assessment. Practical Assessment. Research & Evaluation, 2 (2).

Willis, J. (2007). The Neuroscience of joyful education. Educational Leadership, 64, 1-4.

Winnicott, D. (1974). Gioco e realtà. Roma: Armando.

Winograd, P., & Perkins, F. D. (1996). Authentic assessment in the classroom: Principles and practices. In R. E. Blum & J. A. Arter (Eds.), A handbook for student performance assessment in an era of restructuring (I-3, 1-4). VA, Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development.

Published

2014-10-08

How to Cite

Scardicchio, A. C. (2014). About reliability of joyful learning. From Isomorphism between Knowledge and Play to “Neurodidatics Skills” of Trainers. Encyclopaideia, 18(38), 52–66. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/4506

Issue

Section

Essays