Educating teachers to use the practice of writing as a professional tool

Authors

  • Micaela Castiglioni

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/5807

Keywords:

Teachers, Education, Educational Relationship, Autobiography

Abstract

This paper takes a critical look at the training paradigm intended for teachers of the various types of school. In the Italian context, this is prevalently of the traditional-transmission type, based on provision of content and techniques. The paper looks at the legitimacy, at the epistemological, methodological and procedural level, of an alternative training model centred on use of the practice of narrating and writing down the educational, training and didactic procedures adopted, within a reference framework that embraces the auto-reflexive, narrative-autobiographical approach to research-training. We sustain that this approach is able to grasp the complexity of the contemporary school and of present-day learning contexts.

References

Alberici, A. (1997). Apprendere sempre nella società conoscitiva. Torino: Paravia.

Arrigoni, M. P., & Barbieri, G. (1998). Narrazione e psicoanalisi. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Bencivenga, E. (2011). La filosofia in cinquantadue favole. Milano: Mondadori.

Bertolini, P. (1988). L’esistere pedagogico. Ragioni e limiti di una pedagogia come scienza pedagogicamente fondata. Firenze: La Nuova Italia.

Blandino, G., & Granieri, B. (2002). Le risorse emotive nella scuola. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Bruner, J. S. (1990). La ricerca del significato. Tr. it. (1992). Torino: Bollati Boringhieri.

Cambi, F. (2002). L’autobiografia come metodo formativo. Roma-Bari: Laterza.

Caronia, L. (1997). Costruire la conoscenza. Interazione e interpretazione nella ricerca in campo educativo. Firenze: La Nuova Italia.

Castiglioni, M. (2012). Le pratiche di cura e il contesto medico-sanitario. In D. Demetrio (Ed.), Educare è Narrare (pp.119-217). Milano: Mimesis Edizioni.

Castiglioni, M. (Ed.) (2011a). L’educazione degli adulti tra crisi e ricerca di senso. Milano: Unicopli.

Castiglioni, M. (2011b). La narrazione nella relazione educativa: un percorso di senso e di metodo. In C. Bargellini & S. Cantù (Eds.), Viaggi nelle storie (pp.93-119). Fondazione ISMU, Iniziative e Studi sulla Multietnicità, Quaderni ISMU 1/2011.

Contini, M. G. (1988). Figure di felicità. Orizzonti di senso. Firenze: La Nuova Italia.

Demetrio, D. (1992). Micropedagogia. La ricerca qualitativa in educazione. Firenze: La Nuova Italia.

Fabbri, L. (2007). Scrittura autobiografica e sviluppo del pensiero professionale. In D. Demetrio (Ed.), Per una pedagogia e una didattica della scrittura (pp.48-60) Milano: Unicopli.

Formenti, L. (1998). La formazione autobiografica. Milano: Guerini Studio.

Formenti, L., & Gamelli, I. (1998). Quella volta che ho imparato. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Iori, V. (1988). Essere per l’educazione. Fondamenti di un’epistemologia pedagogica. Firenze: La Nuova Italia.

Mantovani, S. (Ed.) (1992). La ricerca qualitativa in educazione. Milano: Bruno Mondadori.

Mariani, A. M., & Santerini, M. (Eds.) (2002). Educazione adulta. Milano: Unicopli.

Massa, R. (Ed.) (1992). La clinica della formazione. Milano: FrancoAngeli.

Mezirow, J. (2003). Apprendimento e trasformazione. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Mortari, L. (2002). Apprendere dall’esperienza. Roma: Carocci.

Munari, A. (1993). Il sapere ritrovato. Conoscenza, apprendimento, formazione. Milano: Guerini e Associati.

Perla, L. (2007). Scrittura e ricerca sapienziale. Tre esercizi di autoriflessività. In D. Demetrio (Ed.), (2007), Per una pedagogia e una didattica della scrittura (pp.391-399). Milano: Unicopli.

Sclavi, M. (2003). Arte di ascoltare e mondi possibili. Milano: Mondadori.

Schön, D. A. (1993). Il professionista riflessivo. Bari: Dedalo.

Smorti, A. (1994). Il pensiero narrativo. Firenze: Giunti-Barbera.

Striano, M. (2007). La funzione riflessiva ed autoformativa della narrazione attraverso la scrittura. In D. Demetrio (Ed.) (2007), Per una pedagogia e una didattica della scrittura (pp.296-306). Milano: Unicopli,

Tarozzi, M. (2001). Pedagogia generale. Storie, idee, protagonisti. Milano: Guerini.

Tramma, S. (2005). L’educatore imperfetto. Roma: Carocci.

Varchetta, G. (2011). I territori dell’Eda. Il punto di vista di Giuseppe Varchetta. In M. Castiglioni (Ed), L’educazione degli adulti tra crisi e ricerca di senso (pp.280-283). Milano: Unicopli.

Published

2015-12-16

How to Cite

Castiglioni, M. (2015). Educating teachers to use the practice of writing as a professional tool. Encyclopaideia, 19(43). https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/5807

Issue

Section

Essays