Addressing the invisibility of children aged 0-3 for social services via participatory assessment: notes from a pilot study

Authors

  • Daniela Moreno Boudon University of Padua
  • Sara Serbati University of Padua https://orcid.org/0000-0002-8886-8941
  • Paola Milani University of Padua https://orcid.org/0000-0001-8858-6111

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/11970

Keywords:

Early childhood intervention, parenting support, social disadvantage, social and educational work, assessment tools

Abstract

The pilot study precedes a broader research aimed at identifying the effects on parenting and development of children between 0 and 3 years old (REC 2013/112 / EU), of an Italian policy against poverty. The goal is to describe the effects of introducing a specific parenting assessment tool (Roggman et al., 2013), in a participatory key, on socio-educational practices with vulnerable families with children aged 0 to 3. The results were obtained through semi-structured interviews with 19 professionals involved in a research-training-action experience. They indicate an improvement in observation skills and — the most significant — the creation of a new space for dialogue and reflection on parenting and children development. This latter reveals to be a scarcely addressed area in the context of policy interventions against poverty. Pedagogical, methodological and communicative challenges that emerge from the results are discussed.

References

Arnkil, T., & Seikkula, J. (2015). Developing Dialogicity in Relational Practices: Reflecting on Experiences from Open Dialogues. Australian and New Zealand Journal of Family Therapy, 36(1), 142-154. https://doi.org/10.1002/anzf.1099

Bondioli, A., & Ferrari, M. (2004). Verso un modello di valutazione formativa. Ragioni, strumenti e percorsi. Bergamo: Junior.

Bove, C. (2009). Ricerca educativa e formazione. Contaminazioni metodologiche. Milano: FrancoAngeli.

Brooks-Gunn, J., & Duncan, G. J. (1997). The effects of poverty on children. Future Child, 7, 55-71. https://doi.org/10.2307/1602387

Cook, G., & Roggman, L. (2013). Technical Report. In L. Roggman, G. Cook, M. Innocenti, V. Norman, K. Christiansen, & S. Anderson, Parenting Interactions with Children: Checklist of Observations Linked to Outcomes (PICCOLO) User’s Guide (pp. 45-65). Baltimore: Brookes Publishing Co.

Creswell, J., & Poth, C. (2018). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (4th ed.). Los Angeles: Sage.

Dewey, J. (2014). Esperienza e educazione (F. Cappa, Ed., & E. Codignola, Trans.) Milano: Raffaello Cortina. (Original work published 1938).

Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (2007). La valutazione di quarta generazione (F. Fortunato, Trans.). In N. Stame (a cura di), Classici della Valutazione (pp. 128-156). Milano: FrancoAngeli. (Original work published 1989).

Heckman, J. (2008). Role of Income and Family Influence on Child Outcomes. Annals of the New York Academy of Sciences, 1136(1), 307-323. https://doi.org/10.1196/annals.1425.031

Marchesi, G., Tagle, L., & Befani, B. (a cura di) (2011). Approcci alla valutazione degli effetti delle politiche di sviluppo regionale. Materiali UVAL. Roma: Ministero dello sviluppo economico.

Milan, G. (2020). A tu per tu con il mondo. Educarci al viaggiare interculturale nel tempo dei muri. Lecce: Pensa Multimedia.

Milani, P. (2018). Educazione e famiglie: Ricerche e nuove pratiche per la genitorialità. Roma: Carocci.

Milani, P., & Serbati, S. (a cura di) (2019). Il Programma Nazionale P.I.P.P.I.: Un’innovazione sociale a favore delle famiglie vulnerabili. Studium Educationis, XX(1), 1-154. Consultato il 30 maggio 2021 https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/studium/issue/view/194/47.

Milani, P., & Zenarolla, A. (2020). Il framework concettuale dei Patti di inclusione sociale nel Reddito di Cittadinanza. In A. Petrella, & P. Milani (a cura di), Il Quaderno della formazione. Materiali del corso per Professionista esperto nella gestione degli strumenti per l’analisi multidimensionale del bisogno e per la progettazione degli interventi rivolti alle famiglie beneficiarie della misura di contrasto alla povertà e sostegno al reddito (pp. 13-59). Padova: Padova University Press.

Miles, M., Huberman, A., & Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: a methods sourcebook (3rd ed.). Los Angeles: SAGE.

Ministero del Lavoro e delle Politiche Sociali (2019). Linee guida. I Quaderni dei Patti per l’inclusione sociale. Roma: Author.

Mortari, L. (2011). Apprendere dall’esperienza: Il pensare riflessivo nella formazione. Roma: Carocci.

Mullen, E. (2016). Reconsidering the “idea” of Evidence in Evidence-based Policy and Practice. European Journal of Social Work, 19(3-4), 310-335. https://doi.org/10.1080/13691457.2015.1022716

Pastori, G. (2017). In ricerca: prospettive e strumenti per educatori e insegnanti. Parma: Junior Spaggiari.

Commissione europea (2013). Raccomandazione della commissione del 20 febbraio 2013 “Investire nell’infanzia per spezzare il circolo vizioso dello svantaggio sociale” (2013/112/UE). Gazzetta Ufficiale dell’Unione europea, L 59/5.

Roggman, L., Cook, G., Innocenti, M., Norman, V., Christiansen, K., & Anderson, S. (2013). Parenting Interactions with Children: Checklist of Observations Linked to Outcomes (PICCOLO) User’s Guide. Baltimore: Brookes Publishing Co.

Serbati, S., & Milani, P. (2013). La tutela dei bambini: Teorie e strumenti di intervento con le famiglie vulnerabili. Roma: Carocci.

Serbati, S. (2020). La valutazione e la documentazione pedagogica. Pratiche e strumenti per l’educatore. Roma: Carocci.

Shaw, I. (2016). Social Work Science. New York: Columbia University Press.

WHO, UNICEF, & World Bank Group (2018). Nurturing care for early childhood development: a framework for helping children survive and thrive to transform health and human potential. Geneva: World Health Organization. Consultato il 31 maggio 2021 http://www.who.int/maternal_child_adolescent/child/nurturing-care-framework/en.

Zani, B., Selleri, P., & David, D. (1994). La comunicazione. Modelli teorici e contesti sociali. Roma: Carocci.

Published

2021-08-05

How to Cite

Moreno Boudon, D., Serbati, S., & Milani, P. (2021). Addressing the invisibility of children aged 0-3 for social services via participatory assessment: notes from a pilot study. Encyclopaideia, 25(60), 107–120. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/11970

Issue

Section

Essays