A window to the outside: The Reading Group as defense, meeting and resistance

An exploratory study of the experience of reading groups during the first lockdown (March-May 2020)

Authors

  • Maria Elena Scotti Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Jole Orsenigo Università degli Studi di Milano-Bicocca

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/13762

Keywords:

Reading, Reading group, Adult education, Lockdown, Pedagogical environment

Abstract

This paper presents qualitative research that focus on the Reading Groups. The aim is to understand the values of reading and discussing books in group, during the months of lockdown, caused by the Covid-19 health emergency. Using written and structured interviews, we collected the experiences of 73 adult participants in Reading Group in Milan and Bergamo provinces. The results show how, even by the unusual online mode, the Reading Group was a way to defend oneself from the pain of reality, a space of relationship in isolation and a possibility of self-assertion, in situation of strong limitation of individual freedom. Starting from the analysis of what happened, this study wants to outline the potential of Reading Groups as pedagogical environments to produce change.

References

Agamben, G. (2008). Signatura rerum. Sul metodo. Torino: Bollati Boringhieri.

Agamben, G. (2015). L’avventura. Milano: Nottetempo.

Alemàn, J. (2017). Solitudine:Comune. Milano: Mimesis.

Antonacci, F. & Cappa, F. (2001). Riccardo Massa. Lezioni su la peste, il teatro, l’educazione. Milano: FrancoAngeli.

Barone, P., Orsenigo, J. & Palmieri, C. (2002). Riccardo Massa. Lezioni su l’esperienza della follia. Milano: FrancoAngeli.

Billington, J., Dowrick, C., Hamer, A., Robinson, J., & Williams, C. (2010). An investigation into the therapeutic benefits of reading in relation to depression and well-being. Liverpool: The Reader Organization, Liverpool Health Inequalities Research Centre.

Blanchot, M. (1967). Lo spazio letterario. Torino: Einaudi. (Orig. 1955, L’espace litteraire).

Bertolini, P. (1989). Fenomenologia dell’avventura: oltre il già dato. In R. Massa (ed.) Linee di fuga. L’avventura nella formazione umana (pp. 19-33). Scandicci (FI): La Nuova Italia.

Bion, W.R. (1952). Group dynamics: A re-view. International Journal of Psycho-Analysis, 33, 235-247.

Boccaccio, G. (1980). Decameron. Milano: Garzanti. (Orig. 1353).

Bodei, R. (1979). Comprendere, modificarsi. Modelli e prospettive di razionalità trasformatrice. In A. Gargani (ed.), Crisi della ragione (pp. 197-240). Torino: Einaudi.

Cappa, F. & Orsenigo, J. (2020). La Clinica della formazione come ricerca in educazione degli adulti. Pedagogia Oggi, XVIII (1), 41-54.

Camus, A. (2017). La peste. Milano: Bompiani. (Orig. 1947, La peste).

Cavallo, G. (2009). Tra “volumen” e “codex”. La lettura nel mondo romano. In G. Cavallo & R. Chartier (Eds.), Storia della lettura nel mondo occidentale (pp.37-69). Bari: Laterza. (Orig. 1995).

Centro per il Libro e la lettura & Associazione Italiana Editori (2020). La lettura in situazione di emergenza: maggio 2020. Consultato 11 febbraio 2021. https://www.giornaledellalibreria.it/presentazione--la-lettura-in-situazione-di-emergenza-%20%20%204203.html

Centonze, V., Palmieri, V., Daddabbo, F., et al. (2018). Le nuove frontiere della terapia: la biblioterapia. Recenti Prog Med. 109(7), 384-387. DOI: https://doi.org/10.1701/2955.29707

Cohen, L.J. (1989). Reading as a group process phenomenon: A theoretical framework for bibliotherapy. Journal of Poetry Therapy, 3(2), 73-83.

Dati, M. (2021). Lettura condivisa e gruppi di lettura in Toscana: un’opportunità di apprendimento permanente e socializzazione. Lifelong Lifewide Learning, 17(39), 114-130.

Dee, L., Hart, S. & Jennings, C. (2017). Reading Groups, Libraries and Communities. https://www.thereader.org.uk/wp-content/uploads/2017/06/Reading-Groups2c-Libraries-and-Communities-May-13-2017.pdf

Duncan, S. (2012). Reading circles, novels and adult reading development. London: Bloomsbury Publishing.

Fazio, G. (2020). I libri più letti durante il lockdown secondo Amazon. Agi-Agenzia Giornalistica Italia. https://www.agi.it/economia/news/2020-05-09/amazon-alexa-classifica-libri-lockdown-8548265/

Foucault, M. (1976). Sorvegliare e punire. Torino: Einaudi. (Orig. 1975, Survelleir et punir: Naissance de la prison).

Foucault, M. (1998). Storia della follia nell’età classica. Milano: RCS Libri. (Orig. 1961, Folie et déraison: Histoire de la folie).

Foucault, M. (1998). Il pensiero del fuori. Milano: SE. (Orig. 1966, La pensée du dehors).

Lacan, J. (1974). Scritti. Torino: Einaudi. (Orig. 1966, Ecrits).

LaFeltrinelli (2020). I più venduti del lockdown. https://www.lafeltrinelli.it/fcom/it/home/Speciali/2020/piu-venduti-lockdown.html

McCulliss, D. (2012). Bibliotherapy: Historical and research perspectives. Journal of Poetry Therapy, 25(1), 23-38. https://doi.org/10.1080/08893675.2012.654944

Malvinni, P.D. (2020). Lectores in fabula: teoria e pratica dei gruppi di lettura condivisa. Roma: AIB. http://digital.casalini.it/9788878123250

Manguel, A. (2009). Una storia della lettura. Feltrinelli. (Orig. 1996, A History of Reading).

Mantovani, G. (2010). Narrazione e produzione di senso: con gli altri, ma quali altri? In F.Batini & S.Giusti (eds.) Imparare dalle narrazioni (pp.4-7). Milano: Unicopli.

Manzoni, A. (2019). I Promessi Sposi. Milano: Hoepli. (Orig. 1842).

Massa, R. (1987). Educare o Istruire? La fine della pedagogia nella cultura contemporanea. Milano: Unicopli.

Massa, R. (1990). Istituzioni di pedagogia e scienze dell’educazione. Bari: Laterza.

Massa, R. (1992). La clinica della formazione. Milano: FrancoAngeli.

Marcialis, P. (2015). Educare e ricercare. Milano: FrancoAngeli.

Orsenigo, J. (2017). Chi ha paura delle regole? Milano: FrancoAngeli.

Orsenigo, J. & Ulivieri Stiozzi, S. (2018). La Clinica della formazione in Italia. Revue Cliopsy, 20, 23-37.

Palmieri, C. (2000). La cura educativa. Milano: Franco Angeli.

Palmieri, C. (2011). Un’esperienza di cui aver cura. Milano: FrancoAngeli.

Peplow, D. (2016). Talk About Books: A Study of Reading Groups. London: Bloomsbury Academic.

Recalcati, M. (2020). La nuova fratellanza. Repubblica, (14 marzo).

Ricoeur, P. (1986, 1987, 1988). Tempo e racconto, 3 voll.. Milano: Jaca Book. (Orig. 1983, 1984, 1985, Temps et récit).

Saramago, J. (2013). Cecità. Milano: Feltrinelli. (Orig. 1995, Ensaio sobre a cegueira).

Shipman, J. & McGrath, L. (2016). Transportations of space, time and self: the role of reading groups in managing mental distress in the community. Journal of Mental Health, 25(5), 416-421. https://doi.org/10.3109/09638237.2015.1124403

Spoldi, R. (2006). Gruppi di lettura: un'occasione da non perdere. Biblioteche oggi, 24(7), 23.

The Reading Agency. (2008). Reading Groups in Libraries. The Reading Agency.

Walwyn, O., & Rowley, J. (2011). The value of therapeutic reading groups organized by public libraries. Library & Information Science Research, 33(4), 302-312.

Published

2022-05-02

How to Cite

Scotti, M. E., & Orsenigo, J. (2022). A window to the outside: The Reading Group as defense, meeting and resistance: An exploratory study of the experience of reading groups during the first lockdown (March-May 2020). Encyclopaideia, 26(62), 17–28. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/13762

Issue

Section

Essays