Children’s literature and body awareness: an eight-stage reading between picture books and somatics

Authors

  • Marcella Terrusi Università di Bologna

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/16366

Keywords:

Children's literature, picture book, Embodied Education, body awareness, school

Abstract

The article proposes looking at children's literature, particularly the form of the picture book, as an educational resource for producing body awareness in school. Eight reading steps for as many bodily actions aimed at naming the body, activating it, getting to know it and moving it in space, on and off the pages; between grounding, listening, breathing, playing and moving, the rediscovery of gestures and anatomical truths invites to deepen self-knowledge as a preliminary act to the encounter and relationship with the other and with the environment. The picture books by their specificities of short form and cross-over, offer, even in non-fiction production, the possibility of bringing attention back to the body dimension within the school and educational debate, where it lives today in a state of malaise and oblivion. Meaningful conversations, explorations and relationships flow from the pages of the albums: research on language as a tool that gives dignity and value to each person, and encounters with the artistic representation of the world as an infinite mirror of its multiplicity and variety, constitute valuable opportunities for an education that is aware of the wholeness of learners and teachers and the integrated, erotic and embodied dimension of their relationship.

References

AA.VV. (2021). Dalla testa ai piedi. Il racconto dei corpi nelle opere infantili della PInAC. Rezzato (BS): Fondazione PInAC.

Bainbridge Cohen, B. (2008). Sensazione, Emozione, Azione. Anatomia esperienziale del BodyMind Centering ®. Latina: Somatica Edizioni.

Balduzzi, L. (Ed.) (2022) Voci del corpo. Prospettive pedagogiche e didattiche. Roma: La Nuova Italia.

Bernardi, M. (2017). Estraneità del corpo bambino: la letteratura e la letteratura per l’infanzia ritraggono l’ambivalenza di quel piccolo corpo imperfetto. Encyclopaideia21(49). https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/7682

Calabrese, S. (2020) Simulazione incarnata e letteratura. Formazione e Insegnamento. Rivista internazionale di Scienza dell’Educazione e della Formazione, 18(4), 67–76. https://doi.org/10.7346/-fei-XVIII-04-20_06

Campagnaro, M. (2017). Le cornici del corpo. Spazi e luoghi nella Letteratura per l’infanzia, Encyclopaideia 21(49), 3-7. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/7516

Canevaro, A. (2009). Il valore dei libri in rapporto alla disabilità. In S. Sola & M. Terrusi (Eds.), La differenza non è una sottrazione. Libri per ragazzi e disabilità (pp. 8-18). Roma: Lapis edizioni.

Cantatore, L. (2015). Parva sed apta mihi: studi sul paesaggio domestico nella letteratura per l'infanzia del XIX secolo. Pisa: Edizioni ETS.

Cantatore, L. (2017). Luoghi educanti, corpi prigionieri e spazi della libertà nella letteratura per l’infanzia fra Otto e Novecento. Encyclopaideia21(49), 50-64, https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/7683

Capetti, A. (2018). A scuola con gli albi. Insegnare con la bellezza delle parole e delle immagini. Milano: Topipittori.

Cescato, S. (2015). To see a World in a Grain of Sand. The role of the Present Moment in the study of the Educational Experience. Encyclopaideia19 (41), 4-20. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/5044

Contini, M., & Demozzi, S. (2016). Corpi bambini. Sprechi di infanzie. Milano: FrancoAngeli.

Contini, M., Fabbri, M., & Manuzzi, P. (2006). Non di solo cervello. Educare alle connessioni mente-corpo-significati-contesti. Milano: Raffaello Cortina.

Dallari, M. (2002). Il corpo insegnante. In L. Balduzzi (ed.), Voci del corpo. Prospettive pedagogiche e didattiche (pp. 95-113). Milano: La Nuova Italia.

Faeti, A. (1995) L’odore acerbo. Per una fenomenologia dell’avventura, in E. Beseghi, (Ed.) Finzioni di fine secolo, “L’isola misteriosa” n. 1. Milano: Mondadori.

Farné, R. (2021). Pedagogia visuale. Un’introduzione. Milano: Raffaello Cortina Editore.

Faggioli, R., Schenetti, M. (2020). “Pedagogia e didattica della corporeità”. In AA.VV., L’educazione motoria nella scuola primaria (pp. 25-44). Roma: Carocci, 2020.

Faggioli, R., & Schenetti, M. (in press). Restituire il corpo alla mente: educare il corpo vivo. Formazione e insegnamento. Rivista internazionale di Sienze dell’Educazione e della Formazione. Lecce: Pensa Multimedia.

Francesconi, D., & Tarozzi, M. (2012). Embodied education: a convergence of phenomenological pedagogy and embodiment. Studia Phaenomenologica, 12, 263-288.

Gamelli, I. (2016). Pedagogia del corpo. Milano: Raffaello Cortina.

Gamelli, I., & Mirabelli, C. (2019). Non solo a parole. Corpo e narrazione nell’educazione e nella cura. Milano: Raffaello Cortina.

Grilli, G. (2011). “Bambini, insetti, fate e Charles Darwin”. In E. Beseghi, G. Grilli (Eds.), La letteratura invisibile. Infanzia e libri per bambini (pp. 21-57). Roma: Carocci.

Grilli, G., & Terrusi, M. (2014). Migrant readers and wordless books: visual narratives’ inclusive experience. Encyclopaideia, 18(38), 67-90. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/4508

Grilli, G. (2022). Di cosa parlano i libri per bambini. La letteratura per l’infanzia come critica radicale. Roma: Donzelli.

Grilli, G. (2022). Il nuovo albo illustrato di divulgazione: conoscere il mondo come esperienza integrata. Encyclopaideia, 26(64), 33-43. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/14916

Guglielmi, D. (2016). Stress a scuola. Bologna: Il Mulino.

Haaland, G., Kümmerling-Meibauer, B., & Ommundsen, A. (2023) Exploring Challenging Picturebooks in Education. International Perspectives on Language and Literature Learning, London: Routledge.

Hanlon Johnson, H. (1995). Bone, breath & gesture. Practices of embodiment. Berkeley/San Francisco: North Atlantic Books & The California Institute of Integral Studies.

Lollo, R. (2021). Lo spazio del leggere come crocevia di relazioni. Cenni interpretativi. In S. Fava (Ed.), La letteratura per l'infanzia a partire dagli studi di Renata Lollo. Linee di ricerca (pp. 67-83). Brescia: Pensa Multimedia.

Massa, R. (1986) Le tecniche e i corpi. Verso una scienza dell’educazione. Milano: Unicopli.

Milani, L. (2021). Emergenza educativa e “corpo” docente. Pedagogia oggi, 19(1), 35-41. https://doi.org/10.7346/PO-012021-04

Montessori, M. (2017). Che cos’è l’educazione cosmica? In G. Honegger Fresco (ed.), Montessori perché no? Una pedagogia per la crescita. Torino: Il leone verde.

Morandi, M. (2016). Corpo, educazione fisica, sport. Questioni pedagogiche. Milano: Franco Angeli

Negri, M. (2018). Pierino Porcospino. Prima icona della letteratura per l'infanzia. Roma: Franco Angeli.

Olsen, A. (1994) Anatomia Esperienziale. Trentuno lezioni pratiche: alla scoperta del nostro corpo attraverso l'esperienza che ne facciamo. Milano: Red Edizioni.

Palma, M. (2019). Dizionario minimo del gesto. Corpo, movimento, comunità nella danza di Virgilio Sieni. Milano: Fondazione Giacomo Feltrinelli.

Raimondo, R. (2019). Origini, caratterizzazioni e sviluppi dell’educazione cosmica in Maria Montessori, RSE Rivista di Storia dell’educazione 6(1), 69-79.

Recalcati, M. (2014). L’ora di lezione. Per un’erotica dell’insegnamento. Milano: Einaudi.

Rizzolatti, G & Sinigaglia C. (2006). So quel che fai. Il cervello che agisce e i neuroni specchio. Milano: Raffaello Cortina.

Sanders, J. S. (2018). A Literature of Questions. Nonfiction for the critical child. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Santi, M., & Kohan, W. (2022). L’infanzia improvvisante: dialogo in forma di discorso, su un tempo incerto e errante. Infanzia. n. 4 (ottobre-dicembre 2022).

Stella, D. (2020). Educare alla cura della distanza, Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva / Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics, 4/4/2020.

Tarozzi, M. (2008). Editoriale. Encyclopaideia, 23, 5-8

Francesconi D. & Tarozzi M. Eds. (2013). Focus: Per un’embodied education fenomenologicamente fondata. Encyclopaideia, 18(37), 11-17

Terrusi, M. (2012). Albi illustrati. Leggere, guardare, nominare il mondo nei libri per l’infanzia. Roma: Carocci.

Terrusi, M. (2017). Meraviglie mute. Silent book e letteratura per l’infanzia. Roma: Carocci.

Terrusi, M. (2017a). Child portraits. Representations of the child body in children’s illustration and literature: some interpretative categories. Rivista Di Storia dell’Educazione4(1). https://doi.org/10.36253/rse-9341

Varela, F., Thompson, E., & Rosch, E. (1991). The embodied mind. Cognitive Science and Human Experience. Cambridge MA: MIT Press.

Published

2023-04-13

How to Cite

Terrusi, M. (2023). Children’s literature and body awareness: an eight-stage reading between picture books and somatics. Encyclopaideia, 27(65), 79–95. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/16366

Issue

Section

Essays