“Raking and reasoning about it”: bridges between John Dewey’s Art as Experience and the Reggio Emilia Approach
DOI:
https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/14155Keywords:
Reggio Emilia Approach, John Dewey, Art, Education, CommunityAbstract
The article aims to demonstrate to what extent the work Art as Experience (1934) by the American philosopher and pedagogist John Dewey, a proponent of pedagogical activism, may have contributed to Loris Malaguzzi’s thought (1920-1994) and the Reggio Emilia Approach. Starting from the idea of an aesthetic experience as a privileged means of knowledge, the comparison between the two authors continues through reflections on the relationship between art-community and art-ethics. The dialogue between these important educational approaches is proposed in order to highlight their relevance and the role they could play in today’s schools thanks to the concept of knowledge based on the senses and on doing, contributing to the sensitisation of educational action towards the social aspect of art, both as an opening towards the community, and as a reflection on the values of the human being.
The dialogue between these two important educational approaches is proposed in order to highlight their relevance and the role they could play in today's schools thanks to the concept of knowledge based on the senses and on doing, contributing to the sensitisation of educational action towards the social aspect of art, both as an opening towards the community, and as a reflection on the values of the human being.
References
Barbieri, N.S., Giromella, M.C., (2004). John Dewey: ricostruzione storico-critica del suo pensiero pedagogico e proposta per una nuova traduzione del saggio ‘La scuola e il progresso sociale’ (‘Scuola e società’, 1899). Padova: Coop. Libraria Editrice Università di Padova.
Bateson, G., (1979). Mind and Nature: A necessary Unit, New York, N. Y: E.P. Dutton.
Biesta, G. (2017). Why “what works” won’t work. Evidenced based practice and the democratic deficit in educational research. Educational theory, 57 (1), 1-22. https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2006.00241.x
Cagliari, P., Giudici, C., Rinaldi, N., & Vecchi, V. (a cura di) (2020). Loris Malaguzzi. Commentari per un codice di lettura della mostra. “L’occhio se salta il muro” (1981), “I cento linguaggi dei bambini (1987)” (Taccuini I). Reggio Emilia: Reggio Children.
Catini, E. (1988). Se l’atelier è dentro una lunga storia e ad un progetto educativo. Intervista a Loris Malaguzzi. Bambini, dicembre, 26-31.
Celli, G. (a cura di) (1981). Al di là dell’occhio persuaso. In L’occhio se salta il muro, ipotesi per una didattica visiva. Reggio Emilia: Comune di Reggio Emilia.
Ceppi G. & Zini M. (2011). Bambini, spazi e relazioni. Reggio Emilia: Reggio Children.
Contini, A. (2012). Metafore visive. In Contini, A., & Cardarello, R. (a cura di), Parole immagini, metafore. Per una didattica della comprensione (pp. 193-220). Parma: Junior Spaggiari.
Contini, A. (2021). Si può educare all’estetica? In Ferrario, G. (a cura di), Estetica elementare (pp. 9-23). Milano-Torino: Pearson.
Dahlberg G. (2017). La documentazione pedagogica: una pratica di negoziazione che sostiene e stimola gli scambi e la democrazia. In Edwards, C., Gandini L., & Forman, G. (a cura di), I cento linguaggi dei bambini, (pp. 251-254). Reggio Emilia: Junior.
Dewey, J. (1902). The Child and the Curriculum. Chicago: University of Chicago Press.
Dewey, J. (2001). Democracy and Education. Pennsylvania: State University. (Opera originale pubblicata nel 1916)
Dewey, J. (2020). Arte come esperienza. (a cura di G. Matteucci) Sesto San Giovanni: Aesthetica. (Opera originale pubblicata nel 1934).
Dewey, J. (1967). Arte come esperienza. (a cura di C. Maltese) Firenze: La Nuova Italia. (Opera originale pubblicata nel 1934).
Dewey, J., (1978). Ethics. vol. 5/MW. Carbondale: Southern Illinois University Press. (Opera originale pubblicata nel 1908).
Dewey, J. (1984). Democrazia ed educazione. Firenze: La Nuova Italia. (Opera originale pubblicata nel 1916).
Dewey, J., (1985). Ethics. vol. 7/LW. Carbondale: Southern Illinois University Press. (Opera originale pubblicata nel 1932).
Dreon R., (2011). Qualcosa in comune tra l’estetico e l’etico. A partire da Dewey. In La socialità della ragione. Scritti in onore di Luigi Ruggiu (pp. 341-356). vol. 134. Milano-Udine: Mimesis.
Edwards, C. (2017). Insegnante e apprendista, partner e guida: il ruolo dell’insegnante. In Edwards, C., Gandini L., & Forman, G. (a cura di), I cento linguaggi dei bambini (pp. 203-221). Reggio Emilia: Junior.
Edwards, C., Gandini, L., & Forman, G. (2017). Introduzione alla nuova edizione. In Edwards, C., Gandini L., & Forman, G. (a cura di), I cento linguaggi dei bambini (pp. 29-36). Reggio Emilia: Junior.
Edwards, C., Gandini, L., & Forman, G. (a cura di) (1995). I cento linguaggi dei bambini. L’approccio di Reggio Emilia all’educazione dell’infanzia. Azzano S. Paolo (Bg): Junior.
Edwards, C., Gandini, L., & Forman, G. (a cura di) (1998). The hundred languages of children, The Reggio Emilia Approach – Advanced Reflections. London: Ablex.
Fesmire, S., (2003). John Dewey and Moral Imagination. Pragmatism in Ethics, Bloomington-Indianapolis: Indiana University Press.
Filippini, T. (1990). Introduction to the Reggio approach. Paper presentato alla conferenza annuale della National Association for the education of Young Children (NAEYC), Washington (D.C.).
Filippini, T. & Vecchi, V. (a cura di) (1996). Catalogo della mostra I cento linguaggi dei bambini. Reggio Emilia: Reggio Children.
Filippini, T., (2009). Sulla natura della organizzazione. In Giudici, C., Krechevsky, M., & Rinaldi, C. (a cura di), Rendere visibile l’apprendimento. Bambini che apprendono individualmente e in gruppo, (pp. 50-55). Reggio Emilia: Reggio Children.
Gandini, L. (2017). L’atelier: una conversazione con Vea Vecchi. In Edwards, C., Gandini L., & Forman, G. (a cura di), I cento linguaggi dei bambini (pp. 302-314). Reggio Emilia: Junior.
Gandini, L. (2017). Spazio, architettura e relazioni. Uno spazio che riflette una cultura positiva dell’infanzia: la costruzione di un progetto condiviso. In Edwards, C., Gandini L., & Forman, G. (a cura di), I cento linguaggi dei bambini (pp. 315-339). Reggio Emilia: Junior.
Gandini, L. (2017). La storia, le idee, la cultura: la voce e il pensiero di Loris Malaguzzi. Interviste. In Edwards, C., Gandini L., & Forman, G. (a cura di), I cento linguaggi dei bambini (pp. 55-111). Reggio Emilia: edizioni Junior.
Gardner, H. (2007). The Ethical Mind. Harvard Business Review, 2, marzo.
Giudici, C., & Cagliari, P. (2018). Pedagogy has children’s voice. The educational experience of the Reggio Emilia municipal infant-toddler centers and preschools. In Fleer, M., & van Oers, B. (a cura di), International handbook of early childhood education (pp. 1457-1467). Dordrecht: Springer.
Hillman, J. (1999). Politica della bellezza, Bergamo: Moretti & Vitali.
Hoyuelos, A. (2004). Una trasgressione estetica. Bambini in Europa, IV (1), 6-7.
Lilli, L. (2007). A scuola senza amore, intervista ad Edgar Morin. La Repubblica, 49 (4 aprile).
Malaguzzi, L. (1981). Ambiguità di una mostra e di una pedagogia della visione. In Celli, G. (a cura di), L’occhio se salta il muro. Ipotesi per una didattica visiva. Reggio Emilia: Comune di Reggio Emilia.
Malaguzzi, L. (1983). L’educazione dei cento linguaggi dei bambini. Zerosei, n° 4/5, dicembre.
Malaguzzi, L. (1988). Se l’atelier è dentro una lunga storia e ad un progetto educativo. Bambini, 26-31.
Malaguzzi, L. (1993). For an education based on relationships. Young children, 49 (1), 9-12.
Malaguzzi, L., (2016). Proposals for an educational hypothesis that is participatory and democratically managed. In Loris Malaguzzi and the Schools of Reggio Emilia. A selection of his writings and speeches 1945-1993 (pp. 353-356). New York: Routledge.
Maltese, C. (1967). Presentazione. In J. Dewey, Arte come esperienza (pp. 7-31). Firenze: La Nuova Italia.
Matteucci, G. (2020). Presentazione. In J. Dewey, Arte come esperienza (pp. 7-26). Milano: Aesthetica.
Montani, P. (2015). Prolegomeni a una “educazione tecno-estetica”. Mediascapes Journal, 5, 72-82.
Moss, P. (2017). Microprogettazione e macropolitica: apprendere attraverso le relazioni. In Edwards, C., Gandini L., & Forman, G. (a cura di). I cento linguaggi dei bambini (pp. 129-140). Reggio Emilia, Junior.
Parmiggiani, C. (2003). Stella Sangue Spirito, Arles: Actes Sud.
Parmiggiani, C. (2019) Una fede in niente ma totale. PsicoArt. Rivista di arte e psicologia, 9, 55-60. https://doi.org/10.6092/issn.2038-6184/10090
Perniola, M. (2007). Come leggere Art as experience nel quadro dell’orizzonte estetico attuale? In Russo L. (a cura di), Esperienza estetica. A partire da John Dewey (pp. 123-135). Palermo: Centro Internazionale Studi di Estetica.
Regolamento delle scuole e dei nidi del Comune di Reggio Emilia. (2007), Reggio Emilia: Comune di Reggio Emilia.
Rinaldi, C. (2009a). In dialogo con Reggio Emilia. Ascoltare, ricercare e apprendere. Reggio: Reggio Children. (Opera originale pubblicata nel 2006).
Rinaldi, C. (2009b). Nidi e scuole dell’infanzia come luoghi di cultura. In Giudici, C., Krechevsky, M., & Rinaldi, C. (a cura di), Rendere visibile l’apprendimento. Bambini che apprendono individualmente e in gruppo. (pp. 38-45). Reggio Emilia: Reggio Children. (Opera originale pubblicata nel 2001).
Rinaldi, C. (2009c). Documentazione e valutazione: quale relazione? In Giudici, C., Krechevsky, M., & Rinaldi, C. (a cura di), Rendere visibile l’apprendimento. Bambini che apprendono individualmente e in gruppo. (pp. 76-86). Reggio Emilia: Reggio Children. (Opera originale pubblicata nel 2001).
Rinaldi, C. (2017). La pedagogia dell’ascolto: la prospettiva di Reggio Emilia. In Edwards, C., Gandini L., & Forman, G. (a cura di), I cento linguaggi dei bambini (pp. 169-182). Reggio Emilia: Junior.
Spaggiari, S. (2017). Partecipazione e gestione sociale. In Edwards, C., Gandini L., & Forman, G. (a cura di), I cento linguaggi dei bambini (pp. 147-167). Reggio Emilia: Junior.
Tolstoj, L. (1995). What is Art? London: Penguin Books. (Opera originale pubblicata nel 1897).
Tonucci, F. (2017). Il bambino ha cento lingue, ma gliene rubano novantanove. In Edwards, C., Gandini L., & Forman, G. (a cura di), I cento linguaggi dei bambini (pp. 38-52). Reggio Emilia: Junior.
Vecchi, V. (2010). Art and creativity in Reggio Emilia. Exploring the role and potential of ateliers in early childhood education. New York: Routledge.
Vecchi, V. & Giudici, C. (a cura di) (2004). Bambini Arte Artisti. I linguaggi espressivi dei bambini, il linguaggio artistico di Burri. Reggio Emilia: Reggio Children.
Westbrook, R.B. (2015). John Dewey and American Democracy. New York: Cornell University Press.
Zoja, L. (2007). Giustizia e bellezza. Torino: Bollati Boringhieri.
Zuccoli, F. (2020). Didattica dell’arte. Riflessioni e percorsi. Milano: FrancoAngeli.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cristiana Prestianni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.