Adolescence does not exist. Guidelines for a Pedagogical Problematicism of adolescence

Authors

  • Alessandro Tolomelli Università di Bologna

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/12714

Keywords:

youth unrest, pedagogy of the adolescence, Pedagogical Problematicism, desire

Abstract

Adolescent crisis is a phenomenon that often has been correlate with the difficulty by teenagers in giving form to the desire. From the scientific literature in the educational field on this subject, it emerges there is a plurality of factors that limit the space of desire in adolescence. Furthermore, the re-signification of the “risk” as an initiatory rite with the lacking of mediation and community presence witnessing the “passage” to the adult phase, could push the teenager to put in danger his/her health and life. This behavior subtends a lacking of meaning for the personal project of adulthood. In this scenario, questioning the traditional models of prevention of youth unrest becomes an important pedagogical achievement. In order to develop a new intervention approach not based on the enemy to avoid, but on the desire to be “regenerated” (Barone, 2005), this article identifies the main directions for an education proposal based on the Pedagogical Problematicism paradigm.

References

Ammaniti, M. (2018). Adolescenti senza tempo. Milano: Raffaello Cortina.

Appadurai, A. (2004). The Capacity to Aspire: Culture and the terms of recognition. in Rao, V. & M. Walton (a cura di), Culture and Public Action. (pp. 59-84). Standford: Stanford University Press.

Augelli, A. (2011). Erranze. Attraversare la preadolescenza. Milano: FrancoAngeli.

Barone, P. (a cura di). (2005). Traiettorie impercettibili. Rappresentazioni dell’adolescenza e itinerari di prevenzione. Milano: Guerini.

Barone, P. (2009). Pedagogia dell’adolescenza. Milano: Guerini.

Barone, P. (2019). Gli anni stretti. L’adolescenza tra presente e futuro. Milano: FrancoAngeli.

Bauman, Z. (2009). La solitudine del cittadino globale. Milano: Feltrinelli.

Beck, U. (2000). I rischi della libertà. L’individuo nell’epoca della globalizzazione. Bologna: Il Mulino.

Benasayag, M. & Schmit, G. (2004). L’epoca delle passioni tristi. Milano: Feltrinelli.

Bertin, G. M. & Contini, M. (2004). Educazione alla progettualità esistenziale. Roma: Armando.

Bollea, L. (2018). Empatie. L'esperienza empatica nella società del conflitto. Milano: Raffello Cortina.

Bourdieu, P. (1992). Risposte. Per un'antropologia riflessiva. Torino: Bollati Boringhieri.

Caprara, G. V. & Fonzi, A. (a cura di). (2000). L’età sospesa. Itinerari del viaggio adolescenziale. Firenze: Giunti.

Contini, M. (1992). Per una pedagogia delle emozioni. Firenze: La Nuova Italia.

Contini, M. (2002). La comunicazione interpersonale tra solitudini e globalizzazione. Firenze: La Nuova Italia.

Contini, M. (2009). Elogio dello scarto e della resistenza. Pensieri ed emozioni di filosofia dell’educazione. Bologna: Clueb.

Erikson, E. H. (1984). I cicli della vita. Continuità e mutamenti. Roma: Armando Editore.

Fabbri, M. (2005). Nel cuore della scelta. Milano: Unicopli.

Fabbrini, A. & Melucci, A. (1992). L’età dell’oro. Adolescenti tra sogno ed esperienza. Milano: Feltrinelli.

Fromm, E. (1994). Fuga dalla libertà. Milano: Mondadori

Harris, M. (1971). L'evoluzione del pensiero antropologico. Milano: Feltrinelli.

Havighurts, R. J. (1972). Developmental Tasks and Education. New York: McKay.

Laffi, S. (2000). Il furto. Mercificazione dell’età giovanile. Napoli: L’Ancora del Mediterraneo.

Laffi, S. (2014). La congiura contro i giovani. Crisi degli adulti e riscatto delle nuove generazioni. Milano: Feltrinelli.

Le Breton, D. (2016). Cambiare pelle. Adolescenti e condotte a rischio. Bologna: EDB.

Leccardi, C. (2009). Sociologie del tempo. Roma-Bari: Laterza.

Mancaniello, M. R. (2018). Per una pedagogia dell’adolescenza. Società complessa e paesaggi della metamorfosi identitaria. Lecce: Pensa Multimedia.

Marchesi, A. (2005). Trovare l’alba dentro l’imbrunire. In P. Barone (a cura di). Traiettorie impercettibili. Guerini, Milano: 2005

Morin, E. (2001). I sette saperi necessari per l’educazione del futuro. Milano: Raffaello Cortina.

Recalcati, M. (2017). Il segreto del figlio. Milano: Feltrinelli.

Speltini, G. (a cura di) (2005). Minori, disagio e aiuto psicosociale. Bologna: Il Mulino.

Tolomelli, A. (2015). Homo Eligens. L’empowerment come paradigma della formazione. Parma: Junior.

Tolomelli, A. (2019). «Rimuovere gli ostacoli». Per una pedagogia di frontiera. Pisa: ETS.

Published

2021-12-20

How to Cite

Tolomelli, A. (2021). Adolescence does not exist. Guidelines for a Pedagogical Problematicism of adolescence. Encyclopaideia, 25(61), 11–19. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/12714

Issue

Section

Focus