Theater, Childhood, Education

Authors

  • Roberto Farnè University of Bologna

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/12909

Keywords:

Theater, Childhood, Education, Animation

Abstract

Children love theater without knowing that they “do theater”, without someone teaching them to “play a part”: representing roles and situations is a spontaneous and natural playful dimension. We can call this “animation”, a characteristic feature of childhood: in the proper sense it means “giving life” (movement, communication) by impersonating roles or creating scenarios with toys. Theater becomes a pedagogical device when it recognizes and enhances these assumptions by acting on two levels: on the one hand, making theater with children and young people, soliciting their communication and interpretative skills, as a laboratory that, starting from the body, involves all languages. On the other hand, making theater for children, producing shows able to enter a relationship with the imagination of children, as an aesthetic experience; at its best it is experimental theater.

References

Alfieri, F., Canevaro, A., De Biase S., Scabia, G. (1994). L’attore culturale. L’animazione nella città alla prova dell’esperienza. Scandicci (FI): La Nuova Italia.

Allen, D., Ryan, K. (1969). Microteaching. Boston: Addison-Wesley.

Artaud, A. (2000). Il teatro e il suo doppio. Torino: Einaudi (orig. 1938, Le Théâtre et son double)

Baden-Powell, R. (2003). La mia vita come un’avventura. Roma: Nuova Fiordaliso (orig. 1933, Lessons from the Varsity of Life).

Beneventi, P. (1994). Storia del teatro ragazzi. Firenze: La Casa Usher.

Benjamin, W. (2011). L’opera d’arte nell’epoca della sua riproducibilità tecnica. Torino: Einaudi.

Caillois, R. (1981). I giochi e gli uomini. La maschera e la vertigine (orig. 1967, Les Jeux et les Hommes. Le Masque et le Vertige). Milano: Bompiani.

Cappa, F. (2017). Metafora teatrale e laboratorio pedagogico. RPD Ricerche di Pedagogia e Didattica, 12(3), 83-95. https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/7639

Corradi, A. P. (2021). La Baracca. 45 anni di Teatro Ragazzi. Una scelta di vita. L’invenzione di una professione. Bologna: Pendragon.

Croce, B. (1929). La letteratura delle Nuova Italia. Bari: Laterza.

Demetrio, D. (1994). “La manipolazione. Vizi e virtù della didattica come tecnica dell’inganno a fin di bene”, in: Bertolini, P. (a cura di), Sulla didattica. Scandicci (FI): La Nuova Italia.

Farné, R. (2006). Buona Maestra TV. La RAI e l’educazione da “Non è mai troppo tardi” a “Quark”. Roma: Carocci.

Farné, R. (2011). Alberto Manzi, l’avventura di un maestro. Bologna: EDB.

Farné, R. (2018). “Outdoor education come orientamento per una pedagogia sostenibile”, in Farné R., Bortolotti A., Terrusi M., Outdoor education: prospettive teoriche e buone pratiche. Roma: Carocci.

Farné, R. (2021). Pedagogia controfattuale, Infanzia, XLVIII, 4.

Huizinga, J. (1973). Homo ludens (orig.1939). Torino: Einaudi.

Manzi, A. (2017). Non è mai troppo tardi. Testamento di un maestro. L’ultima conversazione con Roberto Farné. Bologna: EDB.

Pavolini, L. (2006) (a cura di). Le interviste impossibili. Ottantadue incontri d’autore messi in onda da Radio RAI (1974-1975). Edizione integrale con due CD-audio. Roma: Donzelli.

Perissinotto, L. (2004). Animazione teatrale. Le idee, i luoghi, io protagonisti. Roma: Carocci.

Postman, N., (1981). Ecologia dei media. La scuola come contropotere. Roma: Armando (orig. 1979, Teaching as a Conserving Activity).

Proietti, G. (2021). Ndo cojo cojo. Sonetti e sberleffi fori da ogni regola. Milano: Rizzoli.

Salomone, M. (1979) (a cura di). Ratio Studiorum. L’ordinamento scolastico dei collegi dei Gesuiti. Minalo: Feltrinelli.

Tridico, D. (2011). “Con il ricordo siamo ancora tutti presenti”. La scuola di Alberto Manzi nelle testimonianze degli allievi. Tesi di laurea, Università di Bologna, Facoltà di Scienze della Formazione, Corso di Studi in Formatore.

Zanetti, F. (2017). Ma l’infanzia ha bisogno di teatro?, in Infanzia, XLIV, 3.

Truffaut, F. (1978). Gli anni in tasca (orig. 1976, L’argent de poche). Roma: Armando.

Zoletto, D. (2005). Dentro la classe come gioco. In Rovatti P. A., Zoletto D., La scuola dei giochi, Milano: Bompiani.

Published

2021-12-20

How to Cite

Farnè, R. (2021). Theater, Childhood, Education. Encyclopaideia, 25(61), 67–79. https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/12909

Issue

Section

Essays