The "human factor" and the phenomenological approach in the education of healthcare professionals

Authors

  • Daniele Bruzzone

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/4546

Keywords:

Phenomenology, Healthcare, Continuing education, Self-care, Ethics

Abstract

The naturalistic paradigm in the medical sciences, based on the presumed "objectivity" of the body and its diseases, makes it difficult to grasp the subjective and intersubjective dimensions of illness and care. Nevertheless, professional healthcare often implies delicate - and yet essential - engagement of the emotional kind. Humanness is the cornerstone of an interpersonal care relationship that cannot be reduced to mere technical performance. Phenomenology provides theoretical concepts and practical tools for raising awareness of these "human" dimensions of care, making a key contribution to the epistemology, ontology and ethics of care. Bringing a phenomenological approach to bear within the continuing education of healthcare professionals can help to develop a professionalism in which behaving, thinking and feeling are not separated, and care of the other is continuously associated with self-care.

References

Aragona, M. (2005). Le emozioni nella relazione di cura in oncologia. In M. Gensabella Furnari (ed.), Il medico, il paziente e l’arte della cura (pp. 189-211). Soveria Mannelli: Rubbettino.

Balint, M. (1957). Medico, paziente e malattia. Milano: Feltrinelli.

Benner, P. (1984). From Novice to Expert. Excellence and Power in Clinical Nursing Practice. Menlo Park: Addison-Wesley.

Bertolini, G. & Massa, R. (eds.) (1998). Clinica della formazione medica. Milano: Franco Angeli.

Bertolini, P. (1988), L'esistere pedagogico. Ragioni e limiti di una pedagogia come scienza fenomenologicamente fondata. Firenze: La Nuova Italia.

Binswanger, L. (2013). La psichiatria come scienza dell'uomo. Milano: Mimesis.

Borgna, E. (2004). L’arcipelago delle emozioni. Milano: Feltrinelli.

Borgna, E. (2013). La dignità ferita, Milano: Feltrinelli.

Bruzzone, D. (2012a). Viktor Frankl. Fondamenti psicopedagogici dell'analisi esistenziale. Roma: Carocci.

Bruzzone, D. (2012b). Farsi persona. Lo sguardo fenomenologico e l'enigma della formazione. Milano: Franco Angeli.

Bruzzone, D. & Musi E. (eds.) (2007). Vissuti di cura. Competenze emotive e formazione nelle professioni sanitarie. Milano: Guerini.

Carel, H. (2011). Phenomenology and its application in medicine. Theoretical Medicine and Bioethics, 32(1), 33-46.

Caronia, L. (2011). Fenomenologia dell'educazione. Intenzionalità, cultura e conoscenza in pedagogia. Milano: Franco Angeli.

Caudron, S. (1999). The Hard Case for Soft Skills. Workforce, 78(7), 60-66.

Chan, K.G., Brykczynski, K.A., Malone, R.E. & Benner P. (2010). Interpretive Phenomenology in Health Care Research. Indianapolis: Sigma Theta Tau International.

Cunti, A., Lo Presti, F. & Sabatano, F. (2010). Le competenze relazionali in ambito sanitario. Per una formazione all'agire riflessivo. Roma: Carocci.

Demetrio, D. (2000). L'educazione interiore. Introduzione alla pedagogia introspettiva. Firenze: La Nuova Italia.

Foucault, M. (2003). The Birth of the Clinic, Abingdon: Routledge.

Frankl, V.E. (2001). Logoterapia medicina dell’anima. Milano: Gribaudi.

Heidegger, M. (1997). Essere e tempo. Milano: Longanesi.

Husserl, E. (1987). La crisi delle scienze europee e la fenomenologia trascendentale. Milano: Il Saggiatore.

Illich, I. (2004). Nemesi medica. L’espropriazione della salute. Milano: Bruno Mondadori.

Iori, V. (2003). Il sapere dei sentimenti. In V. Iori (ed.), Emozioni e sentimenti nel lavoro educativo e sociale (pp. 193-209). Milano: Guerini.

Iori, V. (ed.) (2006). Quando i sentimenti interrogano l'esistenza. Orientamenti fenomenologici nel lavoro educativo e di cura. Milano: Guerini.

Iori, V., Augelli, A., Bruzzone, D. & Musi, E. (2010). Ripartire dall'esperienza. Direzioni di senso nel lavoro sociale. Milano: Franco Angeli.

Jaspers, K. (1991). Il medico nell’età della tecnica. Milano: Raffaello Cortina.

Kanizsa, S. (1994). L’ascolto del malato. Problemi di pedagogia relazionale in ospedale. Milano: Guerini.

Kinsella, E.A. (2010). Professional knowledge and the epistemology of reflective practice. Nursing Philosophy, 11(1), 3-14.

Klaus, P. (2007). The Hard Truth About Soft Skills. New York: HarperCollins.

Kuhse, H. (1997). Prendersi cura. L’etica e la professione di infermiera. Torino: Edizioni di Comunità.

Little, M. & Little, J.M. (2005). Human Medicine. Cambridge: Cambridge University Press.

Mortari, L. (2006). La pratica dell’aver cura. Milano: Bruno Mondadori.

Mortari, L. (2009). Aver cura di sé. Milano: Bruno Mondadori.

Musi, E. (2006). La vita emotiva: risorsa delle professioni di cura. In V. Iori (ed.), Quando i sentimenti interrogano l’esistenza. Orientamenti fenomenologici nel lavoro educativo e di cura (pp. 163-221). Milano: Guerini.

Noddings, N. (1984). Caring: A Feminine Approach to Ethics and Moral Education. Berkeley: University of California Press.

Quaglino, G.P. (2011). La scuola della vita. Manifesto della terza formazione. Milano: Raffaello Cortina.

Reich, W.T. (2005). L’idea di simpatia: la sua importanza per la pratica e l’etica della medicina. In M. Gensabella Furnari (ed.), Il paziente, il medico e l’arte della cura (pp. 13-31). Soveria Mannelli: Rubbettino.

Schon, D. (2001). The Crisis of Professional Knowledge and the Pursuit of an Epistemology of Practice. In J. Raven & J. Stephenson (eds.), Competence in the Learning Society (pp. 185-207). New York: Peter Lang.

Stein, E. (2000). La struttura della persona umana. Roma: Città Nuova.

Tarozzi, M. & Mortari, L. (eds.) (2010). Phenomenology and Human Science Research Today. Bucharest: Zeta Books.

Toombs, S.K. (ed.) (2001). Handbook of Phenomenology and Medicine. Dordrecht: Kluwer.

Veronesi, U. & Pappagallo, M. (2004). Una carezza per guarire. Milano: Sperling & Kupfer.

Watson, J. (1985). Nursing: Human Science and Human Care. Norwalk: Appleton-Century-Crofts.

Weizsäcker, V. von (1951). Der kranke Mensch. Eine Einführung in die medizinische Anthropologie. Stuttgart: Koehler.

Zannini, L. (2008). Medical humanities e medicina narrativa. Nuove prospettive nella formazione dei professionisti della cura. Milano: Raffaello Cortina.

Published

2014-12-18

How to Cite

Bruzzone, D. (2014). The "human factor" and the phenomenological approach in the education of healthcare professionals. Encyclopaideia, 18(39). https://doi.org/10.6092/issn.1825-8670/4546

Issue

Section

Focus